אחרי מאבקים רבים, יצרו במינהלת הליגות קוד אתי שאמור "לתת מענה לעבירות חמורות מחוץ למגרש הפוגעות בתדמית הליגות המקצועניות. הוא יבטיח כללי התנהגות נאותים". במקרה של פגיעה בערכי המותג יש אפשרות להטלת קנס כספי בסכום מרבי של 50 אלף שקל.
השבוע, ביום ראשון האחרון, במשחק מול הפועל כפר סבא, בעלי בני יהודה ברק אברמוב תקף מילולית את השופט שניר לוי במנהרת השחקנים. בהתאחדות בחרו להעמיד אותו לדין, אך במינהלת החליטו שלא להפעיל את הקוד האתי.
3 צפייה בגלריה
ברק אברמוב ביציע
ברק אברמוב ביציע
ברק אברמוב ביציע
(צילום: אורן אהרוני)
"אתה מפרק לנו קבוצה של 20 מיליון שקל, תתבייש לך. אנחנו נרד ליגה, אתה מניאק, אתה ואבא שלך שני אפסים", כך השתלח אברמוב בלוי, לפחות על פי הדוח שהגיש השופט. אחריו הגיעו עוד התבטאויות של אברמוב שצוינו בפרוטוקול של ועדת המשמעת של ההתאחדות ("הוא לא שופט כדורגל, הוא הגיע במכוון להרוס מהבית, הכל בגלל קומבינות של איגוד השופטים, אבא שלו מקדם אותו").
על פי הודעת המינהלת עם כינונו של תקנון האתיקה, היא אמורה הייתה להקים ועדת אכיפה בראשות היו"ר, היועמ"ש למינהלת ובהשתתפות נציג ציבור אשר תדון באירועים חריגים הפוגעים בערכי המותג ותהיה מוסמכת להטיל את הקנסות שיועברו כתרומה למטרות ציבוריות. במינהלת חגגו את האישור לפעול באופן עצמאי בתום אחת מישיבותיה, זאת אחרי שדרשו כי ללא קשר להעמדה לדין בהתאחדות, הם רוצים לקיים ועדת משמעת עבור הקוד האתי שלהם. ההתאחדות אישרה להם בסופו של דבר להעמיד לדין בוועדת משמעת של אתיקה בלבד.
3 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
ארז כלפון
(צילום: ראובן שוורץ)
"קוד זה וכל האמור בו ושאינו אמור בו אינו בא לגרוע, לפגוע, לסתור או להחליף כל דין הקיים במדינת ישראל כיום וכפי שיעודכן מעת לעת או להחליף את תקנוני ההתאחדות לכדורגל", הובהר בפתיחתו של תקנון האתיקה במינהלת. בתת סעיף "יחסי הגומלין שבין הקבוצות לבין המינהלת וגורמים אחרים" נכתב: "הקבוצות, בעליהן, נציגיהן או כל בעל תפקיד או גורם רשמי מטעמן יתייחסו באופן מכבד וענייני לגופים האמונים על ניהול הכדורגל המקצועני ולגופים המסונפים אליהם, לרבות המינהלת, ההתאחדות, איגוד השופטים, המוסד לביקורת תקציבים, בתי הדין וכיו"ב, לרבות ממלאי תפקיד בכל אחד מן הגופים האמורים. יימנעו מכל התבטאות פומבית שיש בה משום ביזוי, השפלה, זלזול, העלבה, הקנטה או פגיעה אישית. יימנעו משימוש בשפה שאינה ראויה, או בקללות, או בנאצות בכל התבטאות פומבית ובכל התבטאות במסגרת דיוני המינהלת או בכל התבטאות פומבית הקשורה לפעילות המינהלת".
אחת מהמטרות של התקנון האתי של המינהלת הוא נושא התדמית: "כל בעל תפקיד יפעל באופן שישמור ואף ישפר את תדמית הכדורגל המקצועני בישראל ולא ינקטו בשום פעולה אשר יש בה כדי לפגוע בתדמית ענף הכדורגל המקצועני בישראל, לביישו או להציגו באור שלילי או בלתי מקצועני". במקביל, התחייבו הקבוצות לפעול בהתאם לקוד האתי של ההתאחדות.
3 צפייה בגלריה
השופט שניר לוי
השופט שניר לוי
השופט שניר לוי
(צילום: אורן אהרוני)
חברים בכירים במינהלת דיברו על חשש מאפליה. "לא יכול להיות שאברמוב לא מועמד לדין על פגיעה תדמיתית במותג של הכדורגל הישראלי, אבל קבוצות אחרות חשופות לכך".
במינהלת נטען כי במקרה של העמדה לדין מצידה של ההתאחדות, אין הם יכולים להטיל גם הם קנס, זאת בניגוד לפרוטוקול הישיבה שלהם. אמש הורשע אברמוב בוועדת המשמעת של ההתאחדות בסעיפים של העלבת שופט, הפרת סדר והתנהגות בלתי הולמת בנסיבות מחמירות וספג קנס של 7,500 שקל והרחקה לחודשיים על תנאי למשך שנה.
תגובת מינהלת הליגות: "אנו מגנים את ההתנהגות המתוארת; היות ובעקבות דו"ח השופט הועמד מר אברמוב לדין, הורשע, ונגזר עונשו על ידי בית הדין לא ראינו לנכון לנקוט צעדים נוספים. לא נאפשר כל השתלחות בצוותי השיפוט או בשאר בעלי התפקיד".