המשפט שנשמע יותר מכל מאוהדי מכבי ת"א העונה כולל את המילים "סומכים על איביץ'". סטיפה פריצה הלך ולא הגיע מחליף? סומכים על איביץ'. אין שחקני כנף בקבוצה? סומכים על איביץ'. חלק גדול משחקני ההגנה לא בכושר טוב בפתיחת העונה? ברור שסומכים על איביץ'. נדיר שיש מאמן שמאמינים בו ברמה כזו, ואם סביב כל כך הרבה נושאים הייתה הישענות על איביץ', מה יקרה בלעדיו?
לפי דיווחים רבים, גם בישראל וגם ברוסיה, ולדימיר איביץ' אמור לעזוב את מכבי ת"א ולהפוך למאמן קרסנודאר הרוסית. העזיבה לא חייבת להתרחש מיידית כיוון שהליגה ברוסיה נמצאת בפגרה, אבל נדמה שהיא תגיע בקרוב - קרסנודאר שייכת למיליארדר סרגיי גליצקי, שלפי מגזין "פורבס" הונו גבוה בכ־25 אחוזים מזה של מיץ' גולדהאר, והוא משתמש בו ביד נדיבה לחיזוק קבוצת הכדורגל שלו. כלכלית, זה עולם אחר עבור איביץ'.
3 צפייה בגלריה
איביץ'
איביץ'
איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
"אני לא יכול לדבר על זה", אמר אתמול איביץ' אחרי הניצחון 0:5 על הפועל חדרה. הוא לא ירה את המילים בעצבים, לא הופתע מהשאלה, היה נינוח, כלומר יש דברים בגו. העיתוי מעצבן, מגיע מיד אחרי פגרה ארוכה, שהיה הרבה יותר נוח להחליף מאמן במהלכה. עובדת היותו מעצבן, לא אומרת שהעיתוי יוביל לאסון, אבל הוא בהחלט יכול להיות נורא, וזה תלוי בראשי מכבי ת"א ובפעולות הבאות שלהם.
קודם כל, ברור שעזיבה של איביץ' היא דבר בעייתי, לא משנה באיזה זמן מדובר. אפשר לבוא אליו בביקורת להיצמדות לאותו מערך שבוע אחר שבוע, גם כשהכדורגל היה פחות טוב, אבל התוצאות האחרונות של הצהובים הצביעו לכיוון חיבור ההולך ונבנה, וזה עוד לפני שאיביץ' קיבל את החיזוק החורפי שרצה. מכבי ת"א ניצחה בארבעת משחקי הליגה האחרונים שלה מבלי לספוג שער. היא הקבוצה שהבקיעה הכי הרבה בליגה והקבוצה שספגה הכי מעט בליגה.
האם במצב כזה, חיובי יחסית, ההיפרדות בלתי נמנעת? יש כאלה שחושבים שאפשר אחרת. למרות שמכבי ת"א תקבל פיצוי מקרסנודאר, אם אכן תהיה סגירה סופית בינה לבין איביץ', יש לה את הזכות לא להסכים, כמובן, לנסות להכריח את המאמן להישאר. לא יכולה להיות למהלך כזה השפעה חיובית. כל מאמן ממורמר יכול להוביל ליותר נזק מתועלת. איביץ' ממורמר נשמע הרבה יותר מפחיד.
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", 25.12
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", 25.12
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

מהר יותר, החלטי יותר

אז מדוע הכול תלוי בראשי מכבי ת"א? כי המשך העונה יהיה תלוי במהירות הפעולות הבאות של מיץ' גולדהאר, ג'ק אנגלידיס וברק יצחקי, לאו דווקא בסדר הזה. בעוד כשבוע נפתח חלון ההעברות בישראל. אנשי הצוות במכבי ת"א עבדו בחודש האחרון באיסוף ובניתוח שמות מתאימים לדרישות של איביץ'. האחרון עצמו אמר אתמול שהעביר את פרופיל השחקנים שבהם הוא מעניין הלאה ומחכה להתפתחויות. אף אחד לא מבטיח שהמאמן הבא יסתכל על הסגל, יצפה במשחקים האחרונים, ויחשוב אותו דבר כמו איביץ'. אולי הוא בכלל מתעב משחק עם שלושה בלמים. אולי אופי הכדורגל שלו שונה לגמרי.
בחילופי המאמנים הקודמים באמצע העונה, ביו פטריק ואן לוון למלאדן קרסטאיץ', היה חלון של חודש וחצי, הרבה זמן. שישה שבועות שבהם יצחקי היה זה שעמד על הקווים, החזיק בעוד תפקיד רב־משימות בזמן שהמשימה החשובה ביותר שלו הייתה בכלל להיות חלק מהצוות הדואג שיהיה מאמן חדש. הסגל של מכבי ת"א איכותי, אבל לא מאוזן. יש בו עומס באזורים מסוימים וחוסר באחרים. הוא לא יתאים לכל מאמן ולכן לפני שיפור הסגל, דבר שיתאפשר ממש עוד מעט, צריך לדעת מי המאמן, כמה שיותר מהר.
זמן זה כסף, נהוג לומר. במצב הקיים של מכבי ת"א, ובהנחה שאיביץ' אימן אתמול את הקבוצה בפעם האחרונה, זמן הוא בעיקר נקודות בטבלה, משהו שהצהובים לא יכולים להרשות לעצמם לאבד.
3 צפייה בגלריה
דור מיכה שחקן הפועל באר-שבע עם אליניב ברדה
דור מיכה שחקן הפועל באר-שבע עם אליניב ברדה
מיכה, יודעים כולם, הוא קודם כל מוסר, אבל פה לא הייתה ברירה. מיכה עם ברדה
(צילום: עוז מועלם)

הביצוע של מיכה

הייתה תחושה שדור מיכה מפחד לבעוט. הוא סידר לעצמו את הכדור עוד פעם, ואז עוד פעם, כאילו אומר לעצמו "אם זה לא מושלם אני לא מנסה". מיכה, יודעים כולם, הוא קודם כל מוסר, אבל פה לא הייתה ברירה. מיכה בעט והפועל באר־שבע ניצחה 2:3.
מיכה תמיד היה אחד שמבקיע יותר במשחקי הבית, אלו היו המספרים במכבי ת"א, אבל בבאר־שבע מדובר בשער ביתי ראשון שלו, שער בכורה בטרנר. וגם אם מיכה לא כובש מחונן, וגם אם שחקני התקפה אחרים בבאר־שבע לא עונים על הציפיות מבחינת המספרים, בעיקר החלוצים המרכזיים, השער שלו הראה שוב את העומק שיש לאליניב ברדה בספסל.
בשבוע שעבר היה זה רותם חטואל המחליף שכבש שער ניצחון, הפעם היה זה מיכה. בשמונה מתוך עשרת המשחקים האחרונים של באר־שבע בליגה הבקיע עבורה שחקן מחליף לפחות שער אחד. השערים האלה הם ששמים אותה במרחק נקודה אחת בלבד מהמקום הראשון.