זהו, אין יותר שינויים. חלון ההעברות של חודש ינואר נסגר, וסגלי הקבוצות נחתמו. עם זה יוצאים לחלק האחרון של העונה, לחודשים שיכריעו מי תזכה באליפות, מי תגיע לאירופה ומי יירדו ליגה. מקצה השיפורים הסתיים.
25 שחקנים זרים חתמו בקבוצה חדשה, 22 מתוכם כאלה שלא הגיעו ישירות מקבוצה ישראלית אחרת. מספר הישראלים שחתמו בקבוצות ליגת העל הוא יותר מכפול, וזה אפילו בלי לחשב את החוזרים מהשאלה. הליגה איבדה כמה שחקנים משמעותיים לטובת מדינות אחרות, ובראשם אוסקר גלוך, עדן קארצב ונטע לביא, ומספר שחקנים חזרו מחו"ל, הבולט ביניהם דיא סבע. הנה כמה מהמהלכים המעניינים יותר שראינו בחודש האחרון.
5 צפייה בגלריה
דיא סבע
דיא סבע
הרכש הנוצץ של החלון. דיא סבע
(צילום: באדיבות מכבי חיפה)

רענון התקפי בחיפה

גוני נאור הגיע למשבצת של נטע לביא, אבל ההחתמה המעניינת יותר במכבי חיפה היא תוספת, לא על חשבון שחקן אחר. סבע חוזר לישראל בכושר טוב. הוא כבש העונה חמישה שערים בליגה הטורקית, בישל עוד ארבעה, ונותן לברק בכר כיוון בתקופה שבה חלק מהשחקנים הקדמיים, כדוגמת עומר אצילי, צ'ארון שרי וכמובן פרנצדי פיירו, לא פוגעים.
סבע יכול לשחק במספר עמדות. כחלוץ, בעיקר ליד חלוץ נוסף, הוא מביא תנועה מצוינת ללא הכדור. יכול להיות שההגעה שלו לא תפגע בפיירו אלא דווקא תעזור לחלוץ המתקשה, שיקבל לצידו שחקן שזז הרבה על המגרש. העונה סבע שיחק לרוב מאחורי החלוץ, על העמדה של שרי, והוא יכול להופיע גם באגף ימין של אצילי.
יהיה מעניין לשים לב למסירות של סבע. הוא שיפר בטורקיה את הכנסת הכדורים לחברים לקבוצה, ולכן הם לא צריכים לפחד ממנו, אולי דווקא ירוויחו.

המחליף של גלוך

רארש איליה בן 19, מבוגר בשנה מגלוך. הוא קשר התקפי שיכול לזוז גם מעט לשמאל, כמו גלוך. הוא לא מאוד מהיר, אבל כן זריז עם הכדור ויכול לעבור שחקנים, כמו גלוך. הוא נחשב במדינה שלו, רומניה, לכישרון-על, כמו גלוך. רק שהיכולת הנוכחית של איליה היא לא כמו של גלוך.
ועדיין, ברור מה היה קו המחשבה במכבי ת"א. איליה עשה בקיץ קפיצה גדולה, כנראה גדולה מדי. הוא עבר מהליגה הרומנית לניס הצרפתית והתקשה לעמוד בקצב. בעקבות כך גם חווה ירידה מנטלית. אם יצליח לעלות בחזרה בהקשר הזה, הצהובים קיבלו כישרון חדש.
5 צפייה בגלריה
רשאש איליה
רשאש איליה
כישרון חדש. איליה
(צילום: עוז מועלם)

הגיוון הבאר-שבעי

כמעט בכל מקום שבו שואלים על החלוץ הפולני פטריק קלימלה שומעים את המילה "מחמיצן". כן, קלימאלה החמיץ הרבה, בעיקר בקבוצתו האחרונה ניו-יורק רד בולס, אבל הוא חלוץ שיודע להגיע למצבים. לא באמצעות דריבל מול היריב, אלא בתנועה זריזה ונכונה על קו ההגנה שמולו, ואז ניסיון לסיים באחת משתי הרגליים.
קשה לומר עד כמה קלימלה יבוא לידי ביטוי, אבל כן אפשר להגיד שהוא חלוץ מסוג אחר ממה שיש לאליניב ברדה. תומר חמד מסוג אחד, רותם חטואל סוג אחר, כך גם איתי שכטר ויוג'ין אנסה. הנה החמישי.

ההתאמה לאבוקסיס

בית"ר ירושלים עברה את החלון המעניין ביותר, ונתרכז פה בשני שחקנים. הראשון הוא החלוץ הניגרי פרד פריידיי – שחקן חזק ומהיר מאוד, כמו שיוסי אבוקסיס אוהב. אבל פריידיי בא לידי ביטוי הכי טוב כחלוץ במרכז, ושם כבר יש את יון ניקולסקו. אם יוצב באגף הוא ייכנס כל הזמן לאמצע, ואז נדרש מגן התקפי שירווח את המשחק בצד שלו. המגן החדש שהצטרף, גרגורי מורוזוב, הוא לא בדיוק כזה. התפקיד של המאמן הוא להצליח לחבר איכשהו בין הרכישות האלה.
5 צפייה בגלריה
אמיליוס זובאס שוער הפועל ת"א
אמיליוס זובאס שוער הפועל ת"א
בשני המשחקים הראשונים שלו לא ספג. זובאס
(צילום: עוז מועלם)

יש שוער בשער

הפועל ת"א רכשה מספר שחקנים – שימו לב לחלוץ רווה אסייג שהגיע מהפועל עכו מהלאומית – אבל כרגע נראה שהחשוב מביניהם הוא אמיליוס זובאס, שהיה בעבר אחד השוערים המצטיינים בליגה בבני-יהודה. בשני המשחקים הראשונים שלו זובאס לא ספג, ורק השדרוג הזה יכול להרים את הפועל ת"א כמה מקומות למעלה.
פורסם לראשונה: 13:10, 03.02.23