28 בדצמבר 2021. הפועל ירושלים סוערת. זיו אריה משתף שישה זרים בדרבי נגד בית"ר והאדומים סופגים הפסד טכני. כל מי שקשור איכשהו למועדון האוהדים דורש לפטר מיד את המאמן.
אבל המנהל המקצועי שי אהרון והמנכ"ל אורי שרצקי נעמדו על הרגליים האחוריות. "זיו הוא המאמן הכי טוב לקבוצה הזו וזה הדבר היחיד שמעניין. הטעות הזו היא פטאלית אבל עדיף לנו לבלוע אותה. אנחנו פשוט לא פועלים מהבטן", הם מסרו.
6 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים
הפתעת העונה של ליגת העל. הפועל ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים
החגיגות הגדולות אחרי ה-0:3 על מכבי חיפה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרצקי ואהרון חטפו אז מכל הכיוונים. היו טענות שהם מנהלים את הפועל ירושלים כמו עסק משפחתי, שאחד שומר על השני ושאריה בכלל נשאר כי הוא נוח להם. אבל המנהל המקצועי והמנכ"ל לא מיצמצו, בשיחות סגורות הסבירו שאי־אפשר לדבר על דרך ולעשות בדיוק הפוך, לפעול בקפריזיות כנהוג בכדורגל הישראלי.
תשעה חודשים עברו, ונכון למחזור החמישי הפועל ירושלים הופכת להפתעת העונה של ליגת העל – מקום שלישי, 11 נקודות. היא משחקת כדורגל סוחף, מנפקת סנסציות (ניצחון בדרבי אחרי 31 שנה, עושה בית ספר לאלופה מכבי חיפה), והכל עם תקציב שחקנים של 7.8 מיליון שקל (רק כדי לסבר את האוזן, עלות של שני שחקנים במכבי ת"א או מכבי חיפה), שמות אלמוניים, ללא הפסד עד כה ועם תשעה שערי זכות ושני שערי חובה. אהרון אוהב להגיד "יש לנו סיסטמה ולא נזוז ממנה. או שזה יהיה סיפור הצלחה מסחרר, או שנלך הביתה וניתן את המנדט למישהו אחר".

האוהדים ירדו לדשא

נכון לעכשיו, הסיפור הולך לאופציה הראשונה של הצלחה מסחררת, אבל זה ממש לא מקרי. כשמנסים להבין את סוד הקסם של הקבוצה האדומה של ירושלים, צריך להסתכל על הסגל שנבנה עם המון מחשבה. הפועל ירושלים זו כנראה הקבוצה היחידה בארץ שהשחקנים שלה הם גם אוהדים שלה. שימו לב לרשימה שיש היום בסגל של זיו אריה, שרובו ככולו מזוהה עם המועדון.
6 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ירושלים
אוהדי הפועל ירושלים
כנראה הקבוצה היחידה בארץ שהשחקנים שלה הם גם אוהדים שלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השוער אדבאיו אדליי הגיע לכאן בזכות שיתוף פעולה של האדומים עם אקדמיה לכדורגל בניגריה, ונרכש עבור קבוצת הנוער עם מחשבה עתידית כדי שלקבוצה יהיה שוער לשנים. הראל שלום הצטרף כשסיים גיל נוער בבית"ר, שניפתה אותו בגיל 18. גוני נאור נפלט בגיל נוער ממכבי ת"א וגם הוא שחקן בית לכל דבר ועניין. נועם מלמוד גדל כאן. גם עומר אגבדיש ואווקה אשטה, שהגיע להפועל קטמון אחרי שהרשים בליגת השכונות, מיזם קהילתי שמפעיל המועדון.
את נדב נידם הפועל הנחיתה אצלה אחרי שמחקר קצר על השחקן, שהיה מצוין בעונה שעברה בקריית־שמונה ושייך למכבי ת"א, הראה שאבא של נידם אוהד שרוף של הפועל, שגדל במרחק הליכה מהמגרש הישן בקטמון. בהפועל ידעו שהם לא מסוגלים להתמודד כלכלית עם ההצעה של איזי שרצקי, אז פנו לרגש. "כילד היית עם צעיף אדום ביציע בו תלבש את מדי הקבוצה על הדשא", אמרו לנידם.
יש לשי אהרון יכולת לזהות שחקנים מוכשרים שמשהו לא ברור חסם אותם מלהגיע לצמרת הכדורגל ולשים עליהם את היד. ככה בדיוק הוא הנחית את גיא בדש מהספסל של הפועל ת"א ואת אופק ביטון מפירורי הדקות שקיבל בוולפסון.
6 צפייה בגלריה
גיא בדש
גיא בדש
הגיע מהספסל של הפועל ת"א. בדש
(אלכס קולומויסקי)
המשוואה פשוטה: אנחנו לא יכולים לרכוש שחקנים יקרים, אז נגדל אצלנו שחקנים שיתפתחו להיות נותני הטון ונביא מקבוצות אחרות את מי שיש לו זהב ברגליים – אבל לא ידעו לנצל את הפוטנציאל שלו.
לא סתם בחלון ההעברות של ינואר האחרון, אמר אריה לגבי תוכניות הרכש של הקבוצה שלו: "אנחנו לא יכולים להביא את אצילי, אבל יכולים לגדל אחד כזה. הייתי שמח להחתים את מוחמד סלאח אבל הוא לא רוצה לעזוב את ליברפול". אגב, אתמול החתימו האדומים את גולן בני, חלוץ אלמוני בן 21 מהפועל רעננה שהוא גם אחיו של כדורסלן הפועל ת"א, גיל בני.
6 צפייה בגלריה
שי אהרון
שי אהרון
יכולת לזהות שחקנים מוכשרים שמשהו לא ברור חסם אותם מלהגיע לצמרת. אהרון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ועכשיו: הדבר האמיתי

גם שחקני העבר של המועדון נהנים מכל רגע. "אני דווקא לא מופתע מאיך שהפועל נראית", מסביר מישל דיין, "גם בעונה שעברה אמרתי שאני אוהב שהמאמן שולט בקבוצה ויש לו טביעת אצבע. ההבדל הוא שבעונה שעברה לא היה כדורגל והשנה שידרגו את העסק. זו קבוצה מאומנת ומאוד מאוזנת. אף אחד לא אמר אף פעם שזיו אריה לא יודע כדורגל או לא יודע ללמד כדורגל, אבל השנה הוא עשה קפיצת מדרגה ליכולת, לביטחון ולאמונה של הקבוצה שלו".
בהפועל ירושלים מחפשים צעירים עם זהב ברגליים, אבל משהו חסם אותם. לא במקרה הצהיר בעבר זיו אריה לגבי תוכניות הרכש של הקבוצה שלו: "אנחנו לא יכולים להביא את אצילי, אבל יכולים לגדל אחד כזה"
יאיר אסייג, עוד כוכב עבר של הפועל ירושלים, חושש לפתח ציפיות מוגזמות: "באופן אירוני עכשיו אני יותר מוטרד, כי היום יתכוננו הרבה יותר מול הפועל ולא יקלו ראש, וזה מבחן חשוב. הפועל הוכיחה שהיא לא במקרה בליגת העל ועכשיו מתחיל הדבר האמיתי. חמשת המחזורים האלה היו ירח דבש ועכשיו מתחילים החיים האמיתיים.
"ברמה הרגשית, כמי ששיחק 20 שנה בהפועל, התרגשתי מול חיפה ובדרבי זה היה מחזה נדיר שגורם ללב שלך להתרחב. אם הם יצלחו עוד חמישה מחזורים כאלה אז אפשר יהיה להגיד שהפועל ברמה אחרת ושהעיר בשליטה אדומה".
6 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים
"התוצאות מדברות בעד עצמן"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"התוצאות מדברות בעד עצמן", מוסיף כוכב העבר אלי בן־רימוז', "אבל ליגה נמדדת בעונה שלמה ולא בחמישה מחזורים. עד עכשיו זה הולך מצוין. האמת היא שזה לא עושה לי לא חם ולא קר, כי כבר שלוש ארבע שנים אני מחכה למינוי כבוד ואף אחד לא מתקשר אליי".