מקסיקו 1970, המונדיאל היחיד אליו העפילה נבחרת ישראל, מוטל'ה שפיגלר מניף את רגל שמאל באצטדיון בטולוקה, כובש מ-25 מטר שער מרגש ומשווה מול שבדיה, וחוגג באופן סולידי לגמרי עם הנפת יד ימין תוך כדי הליכה נונשלנטית, כזו שהפכה לאייקון בכדורגל הישראלי.
51 שנה לאחר מכן, שפיגלר הגיע אמש כצופה לאצטדיון טוטו-טרנר בבאר-שבע וראה איך ערן זהבי מנפץ את השיא שהחזיק במשך 44 שנה והופך לגדול הכובשים בתולדות הנבחרת. חלוץ פ.ס.וו כבש מול מולדובה (1:2) את שערו ה-33 במדים הלאומיים וכמחווה לכוכב העבר הגדול, חגג עם היד למעלה כמו שפיגלר בטולוקה. אמנם את השער של שפיגלר במונדיאל, זהבי לא יספיק לשחזר בקריירה שלו, אבל דבר אחד ברור: הוא מיצב את עצמו כשחקן הגדול ביותר של נבחרת ישראל.
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
לא סיים את העבודה. ערן זהבי
(צילום: אורן אהרוני)
אחרי שהיו ספקות מסוימים, זהבי החליט כי ימשיך לקמפיין הבא, מוקדמות יורו 2024, כשהמטרה היא להוביל את הנבחרת לטורניר גדול. "אשאר בנבחרת כל עוד ארגיש טוב וכל עוד ירצו אותי", אמר זהבי בסיום. "ברגע שלא אוכל לתרום יותר לנבחרת, אפנה את המקום שלי לצעירים. בינתיים, הדבר הכי גדול בקריירה שלי היה החזרה לנבחרת, עם כל האמוציות ושהיה לי ברור שלא יהיה קל".
אחרי שפספסה הזדמנות לסיים בתיקו נגד סקוטלנד (3:2), הנבחרת הגיעה למפגש בבאר-שבע מול אחת הנבחרות החלשות באירופה, אבל לפחות הוציאה מזה נקודת ציון. רק שימו לב למאזן של זהבי: 29 מתוך 33 השערים נכבשו במשחקים רשמיים ו-27 מהם ב-29 המשחקים האחרונים. לפני כן הוא כבש שישה ב-39 משחקים.
זהבי גם הפך למלך השערים הישראלי במוקדמות המונדיאל, אחרי שעבר את תומר חמד בשני המשחקים האחרונים עם שני כיבושים מול סקוטלנד ומולדובה, ושוב מתמודד על מלכות השערים בטורניר מוקדמות באירופה עם שמונה כיבושים. ממפיס דפאי ההולנדי מקדים אותו עם תשעה שערים, לרוברט לבנדובסקי יש למשל שישה.
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי חוגג
זהבי עם המחווה לשפיגלר
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר
ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר
ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי חוגג
זהבי חוגג עם החברים
(צילום: אורן אהרוני)
רק לפני שנה, אחרי שזהבי החמיץ מהנקודה הלבנה בגלזגו במסגרת חצי גמר פלייאוף היורו, הוא סימן לעצמו את היעד לעבור את שפיגלר ואמש הוא עשה זאת בטרנר. שפיגלר עצמו הודיע מראש כי יגיע לראות מקרוב את העברת הדגל וחייך ביציע באופן ג'נטלמני כשקפץ כאחרון האוהדים וראה את המחווה של זהבי. בחודש הבא, במשחק הנעילה של הקמפיין בנתניה נגד איי פארו, ההתאחדות תקיים טקס מיוחד בהשתתפות שני הסקוררים הגדולים ביותר בכדורגל הישראלי.
בסיום המשחק שפיגלר וזהבי, שהחליפו ביניהם הודעות בשבועות האחרונים, התחבקו ארוכות על כר הדשא. "שמח מאוד ששפיגלר הגיע לאצטדיון בבאר-שבע, הוא אגדת כדורגל ומלא בפרגון. הוא שלח לי הודעות כבר לפני כמה משחקים, הוא רצה את זה", סיכם זהבי את הערב ההיסטורי שלו כשבני משפחתו צופים ביציע.
שפיגלר מצידו אמר: "מאוד רציתי להיות ברגע הזה שהוא עובר אותי, ירדתי בכבוד רב למקום השני. השער של זהבי, שהיה לי ברור שיבקיע וחשבתי שאולי אפילו עוד אחד, ריגש אותי, לכן מהמקום שבו ישבתי ביציע לא יכולתי לראות את שחזור חגיגת השער שלי מהמונדיאל, עד שאמרו לי שזה מה שהוא עשה".
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי חוגג
וילי רוטנשטיינר
(צילום: אורן אהרוני)
בנבחרת פרגנו לזהבי על שבירת השיא, ניר ביטון אמר: "אין מה להגיד על זהבי, הוא תופעת טבע שאין לתאר, אצלו דווקא השערים הכי קשים נכנסים". וילי רוטנשטיינר החמיא וגם עקץ בצחוק: "אמרתי לזהבי שהוא שבר שני שיאים נגד מולדובה. הראשון הוא מלך השערים בנבחרת, זה מדהים ואמרתי לו שיש לי את הכבוד לאמן אותו. מצד שני, זה היה המשחק עם מספר האיבודים הגדול ביותר שלו, לא משחק טוב שלו, עשה כמה טעויות".