כבר בתום התבוסה של הפועל חיפה באשדוד, עוד לפני ההפסד בשבת לנס-ציונה, נחרץ גורלו של ניר קלינגר. רוני לוי (55) סומן מראש כמי שיחליף אותו, וכל שיחות הטלפון שביצע הבעלים יואב כץ בימים האחרונים למועמדים נוספים היו רק לצורך מנוף לחץ על המאמן שישב בבית בשמונת החודשים האחרונים.
"כבר לפני שבועיים התחלנו את המגעים עם הפועל חיפה, שהיו אינטנסיביים. הם מאוד רצו אותו", חושף סוכנו של לוי, אבי נימני. המשמעות היא שבזמן שקלינגר עמד על הקווים בשני המשחקים האחרונים, נגד אשדוד ונס-ציונה, נרקמה מאחורי גבו עסקה שדחקה אותו החוצה.
4 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
כבר השלים עם כך שלא יגיע לפחות בשלב הזה של הקריירה לקבוצה גדולה. לוי
(צילום: עוז מועלם)
קלינגר עדיין נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לכץ בכדורגל הישראלי, למרות שהשניים עברו משברים שכללו בין היתר תביעות הדדיות, על רקע עזיבתו של המאמן לבית"ר ירושלים בקדנציה הקודמת. אבל כץ כבר הגיע למסקנה שללא קשר לתוצאת המשחק נגד נס-ציונה, המאמן לא יוכל להמשיך, ולכן נחת בימים האחרונים מוושינגטון, כדי להיות מעורב במהלכים. הבעלים, שהשקיע העונה את הסכום הגבוה ביותר במועדון מאז שרכש אותו לפני כמעט 20 שנה, מבין שללא זעזוע מיידי העונה תלך לאיבוד.

אפטר שוק

לוי מגיע להפועל חיפה אחרי חוויה קשה בהפועל באר-שבע בעונה שעברה, כשאלונה ברקת פיטרה אותו בשיחה של כמה שניות, בין היתר בשל מחאת הקהל נגד סגנון המשחק שלו וקצב צבירת הנקודות. המשבר בהפועל חיפה החזיר אותו לעניינים, וביום ראשון האחרון הוא נפגש עם כץ אחרי שכל הפרטים כבר היו סגורים. קלינגר לא היה מודע למהלכים וגם לא לכך שהוא עומד לקבל הודעת פיטורים.
4 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
מגיע אחרי טראומה בבאר-שבע. לוי
(צילום: הרצל יוסף)
כאמור, כץ החליט להעמיד תקציב משמעותי וחיזק את הקבוצה בשחקנים יקרים כמו חאתם אל-חמיד ואליאל פרץ, לקראת ציון שנת ה-100 של המועדון בעונה הבאה. זו גם הסיבה שהפעם הוא לא הלך על מאמנים שנמצאים בלופ השגרתי, ובחר בלוי הנחשב לאחד הבכירים בכדורגל הישראלי. גם השכר שיקבל הוא הגבוה ביותר בעידן כץ, 64 אלף שקל נטו לחודש.
המאמן, שהעביר אתמול את אימון הבכורה שלו (יוצג באופן רשמי מחרתיים), כבר השלים עם כך שלא יגיע לפחות בשלב הזה של הקריירה לקבוצה גדולה: מכבי חיפה סגורה עבורו, מכבי ת"א ממנה כמדיניות רק זרים, בבאר-שבע הוא בטח לא ידרוך ואפילו הפועל ת"א העדיפה את סלובודן דראפיץ' על פניו. לכן, כשהגיעה ההצעה מכץ הוא לא התלבט יותר מדי.

"דמות ריכוזית"

אחד המכשולים שעמדו בדרך עבור מאמנים בהפועל חיפה בשנים האחרונות היה נושא עוזר המאמן. מבחינת כץ, מאיר בן-מרגי היה טאבו, אך האחרון החליט במפתיע להתפטר אחרי עזיבת קלינגר. לוי ניסה להנחית את אריק בנאדו שעבד איתו בבאר-שבע, אך האחרון מכוון למשרת מאמן ראשי. "לוי הוא דמות דומיננטית, מאמן ריכוזי מאוד. עבדתי איתו שנה וחצי ונהניתי, אבל כיום עובדים יותר בשיתוף פעולה של צוות וזה קשה", אמר רונן גבאי, אחד מחבריו הקרובים ומי ששימש כעוזרו במכבי נתניה. אגב, בחיפה בוחנים אפשרות לשלב את עדן בן-בסט בתפקיד מקצועי במועדון.
אז מה מחכה ללוי? אמנם הפועל חיפה היא מועדון בדרג השני בכדורגל הישראלי, בלי יותר מדי לחץ של קהל ותקשורת ופחות מ-2,000 מינויים, אך מדובר במערכת מורכבת ניהולית. המאמן יצטרך לדעת להסתדר עם דמויות ותיקות שצברו כוח והקשו בין היתר על קלינגר, כמו למשל התקשורת בשלט רחוק עם המנכ"ל אורן שטרלינג. בינתיים המנכ"ל לשעבר, דורון אוסידון, עשוי לחזור לתפקיד וכץ אישר כי הוא מנהל איתו מגעים להצטרפות מיידית.

מבחן אגו

קלינגר מודע לכך שנכשל בבניית הסגל, בעיקר בהתחשב בתקציב הגבוה, אך ברור שהאחריות מוטלת גם על בן-מרגי וכץ, שמעורב בכל רכש שנעשה בקבוצה. לוי ודאי לקח בחשבון שיעבוד תחת בוס שאוהב להביע את דעתו בעל עניין. "מתוך שמונה זרים לא פגענו באף אחד, ויש פה ישראלים שהם מעבר לשיא", הסביר כץ. ועם המציאות הזו, כשחיפה צברה רק שמונה נקודות בתשעה משחקים ומציגה יכולת חלשה, לוי יצטרך למצוא את הדרך להוציא יותר מהסגל הבעייתי הזה. המבחן הראשון יהיה בשבת הקרובה בטדי מול האקסית בית"ר, שתגיע אחרי שני ניצחונות רצופים.
4 צפייה בגלריה
ניר קלינגר
ניר קלינגר
נכשל בבניית הסגל. קלינגר
(צילום: עוז מועלם)
סגל בעייתי זה אומר כישלון חרוץ בבחירת הזרים, כשמול נס-ציונה רק מוחמד קמארה פתח בהרכב וכל היתר היו על הספסל או בחוץ. ההתמודדות השנייה תהיה עם הוותיקים, חלקם הגדול מעבר לשיאו או לפחות לא בכושר. מדובר בין היתר באלון תורג'מן, חנן ממן, דור מלול, לואי טהא וגל אראל, כשכבר ברור כי לוי יעביר לכץ רשימת שחקנים לחיזוק בינואר. ויש עוד אתגר, שיתוף הפעולה עם אל-חמיד אחרי העימותים ביניהם בבאר-שבע. לוי הוא מאמן מנוסה שכבר פתר משברים, ובאימון הבכורה ידע בדיוק איזו תמונה הוא רוצה: חיבוק עם הבלם ומסר ברור כי בניגוד לשמועות, אל-חמיד אינו מתכוון לעזוב והשניים ממשיכים יחד.