בקיץ שעבר, כשהלחץ של אוהדי מכבי ת"א החל לתת אותותיו לאור עוד פגרה עצלה בבניית הסגל, הצליח בעלי מכבי נתניה אייל סגל לרקום עסקה כדאית במיוחד: הוא מכר לצהובים את גבי קניקובסקי, ובתמורה קיבל את הכרטיס של עדן קארצב, את פארפה גויאגון בהשאלה - וגם חצי מיליון אירו. אתמול, עם מכירתו של קארצב בסכום עתק, התחדדה עוד יותר העסקה הזאת כאחת הטעויות הגדולות שביצעו בקריית-שלום.
קארצב (22) גדל בעפולה לזוג הורים שעלו לארץ מבלארוס בשנות ה-90, כשהוא בן ארבע, והתקשו לשרוד כלכלית. אתמול הגשים את החלום הגדול שלו, זה שהלך איתו לישון בכל לילה בזמן שהוריו דיברו על קשיי הקליטה בישראל ועבדו כל אחד בשתי עבודות. קארצב הפך לאחת ההעברות הגדולות בכדורגל הישראלי, בהמשך לזו של דורון ליידנר לאולימפיאקוס, כשנמכר ב-2.6 מיליון אירו לקבוצה הצמרת הרוסית דינמו מוסקבה, שם ישתכר 550 אלף אירו לעונה. במכבי ת"א יכולים רק להצטער על כך שלא ידעו להעריך מספיק את אחד היהלומים שלהם ולשמור אותו, אך הם עדיין יגזרו קופון של 20 אחוז על העסקה.
3 צפייה בגלריה
קארצב בפעולה
קארצב בפעולה
הפך לפנים של מכבי נתניה. קארצב בפעולה
(צילום: עוז מועלם)

הדלת המסתובבת של קריית-שלום

קארצב החל לשחק בקבוצת הילדים של אסי גלבוע (אם לא הייתה מתפרקת, הייתה מקבלת כ-6,000 אירו כדמי סולידירות על עסקת הענק), אבל אז אותר על-ידי בני לם ועבר למכבי נתניה. עם זאת, הוא התקשה לגור לבד בפנימייה, ובגיל 13 עזב למכבי ת"א. עוד לפני כן הוא היה על סף מעבר למיינץ הגרמנית, שבה נבחן כילד בין היתר על ידי תומאס טוכל (כיום מאמן צ'לסי). רק בשל הקשיים הכלכליים של משפחתו, שלא יכולה הייתה לעזוב את ישראל, לא עשה את המהלך.
קארצב סומן כתכשיט במחלקת הנוער בקריית-שלום, ובגיל 17 כבר ערך הופעת בכורה בגביע הטוטו. כמו צעירים רבים במועדון, הוא יצא בינואר 2018 לחצי עונת התחשלות בבית"ר ת"א/בת-ים מהליגה הלאומית. מי שסייעו מאחורי הקלעים להפוך אותו למפלצת פיזית היו בין היתר אביו, מאמן כושר בהכשרתו, וד"ר מרק ורטהיים שעבד איתו במשך שנים ארוכות.
קארצב ניסה למצוא את מקומו במכבי ת"א יותר מפעם אחת, ללא הצלחה. בתחילת 2018/19 חזר לסגל של הצהובים, אך במהלך העונה הושאל להפועל חדרה. ב-2019 הושאל שוב, הפעם לעירוני קריית-שמונה, ושותף ב-27 משחקים, אך קשה לומר שהטביע חותם.
3 צפייה בגלריה
ואן לוון מתדרך את קארצב
ואן לוון מתדרך את קארצב
הרגיש קרירות מצד המאמן. קארצב עם ואן לוון במכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
ב-2020 שוב חזר למכבי ת"א, הפעם לעונה מלאה: זה התחיל מצוין עם זכייה בתואר "אלוף האלופים" על חשבון הפועל באר-שבע וכיבוש בפלייאוף ליגת האלופות נגד רד-בול זלצבורג, אבל ההמשך כבר נראה פחות טוב עבורו. בגמר הגביע נגד הפועל ת"א בסיום העונה הוא כלל לא שותף.
בקיץ שעבר קארצב כבר היה נחוש לעזוב את מכבי ת"א. יחסיו עם המאמן דאז, פטריק ואן-לוון, הידרדרו אחרי שהורחק במוקדמות הליגה האזורית מול סוטייסקה. קארצב הרגיש כי המאמן ההולנדי מתייחס אליו בקרירות ודיבר על כך שמכבי ת"א ממש דוחקת אותו החוצה. בנוסף, ההצבה שלו על המגרש, מתחת לחלוץ, והרוטציות המוגזמות לא הצליחו לייצר אצלו יציבות מקצועית.
אחרי שדור פרץ עזב לאיטליה, ואן-לוון הבטיח לקארצב כי יהיה שחקן משמעותי, אבל אז הנחית את עדן שמיר ודן ביטון. קארצב הגיע לצומת דרכים. הוא הבין שלא נותנים לו את המושכות, שלא מאמינים בו, שמכבי ת"א היא לא המקום שבו יוכל לעשות את קפיצת המדרגה - והחליט לעזוב. הוא חיפש מקום שיבנה עליו ולא יהפוך אותו ליעד השאלה קבוע.
כשנפגש עם המנהל המקצועי של מכבי נתניה, אלמוג כהן, שמע את מה שרצה לשמוע כל כך הרבה שנים. "אתה תהיה אצלי הקשר הכי טוב בליגה", אמר לו כהן. אחרי הפגישה, קארצב חזר לקריית-שלום ודרש לעזוב. כשקיבל את מבוקשו במסגרת עסקת קניקובסקי, זו הייתה סגירת מעגל נהדרת עבורו: לשחק עבור בני לם, האיש שגילה אותו כשהיה בן 13 – אך הפעם בקבוצת הבוגרים של נתניה.

קליפים של טוני קרוס

כשהגיע לנתניה, הביטחון שקיבל מהרגע הראשון מאלמוג כהן ובני לם הפך אותו לא רק לפנים של נתניה, הקבוצה המפתיעה והמלהיבה ביותר בליגת העל בעונה שעברה, אלא גם לשחקן החשוב ביותר שלה.
העונה נפתחה עם חוסר מזל, כשקארצב שבר את כף רגלו ונעדר מספר שבועות. אחרי שחזר מהפציעה, הוא נכנס לקצב במהירות, והפך לאחד הקשרים הטובים בליגה. המודל שלו הוא טוני קרוס: לפני משחקים הוא פותח את הטלפון הסלולרי באוטובוס הקבוצה וצופה בקליפים של הכוכב הגרמני מריאל מדריד.
3 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
הבטיח לקארצב: "אתה תהיה אצלי הקשר הכי טוב בליגה". אלמוג כהן
(צילום: עוז מועלם)
קארצב היה גם חלק משמעותי מהנבחרת הצעירה, והמאמן אלון חזן מינה אותו לקפטן. כשחזן השתדרג לעמדת המאמן הלאומי, קארצב הפך לשחקן הרכב בנבחרת הבוגרת בקמפיין ליגת האומות. עם זאת, ייתכן כי יחזור לנבחרת הצעירה בספטמבר, כדי לעזור לה לעבור את אירלנד בפלייאוף העלייה ליורו.
אז איך הוא מצא את עצמו ברוסיה? בנתניה אמרו לכל אורך הקיץ כי שלא ישחררו את הכוכבים שלהם, וגם טענו כי ינסו להתחזק בניסיון להתמודד עם הגדולות. מבחינת המאמן בני לם, קארצב היה בורג משמעותי וחשוב יותר מגויאגון שחזר למכבי ת"א או פטריק טוומאסי שנשאר, אבל עוד לפני צמד המפגשים עם בשקשהיר במוקדמות ליגה האזורית הגיעה ההצעה הגדולה מרוסיה - וקארצב החליט ללכת על זה.
אין ספק שמדובר במכה מקצועית משמעותית עבור נתניה, שמיהרה לפנות למכבי ת"א והציעה חצי מיליון אירו על נדב נידם. המשחק של נתניה בנוי על קארצב, והעזיבה שלו תהיה משמעותית מאוד מבחינתה. לפחות היא תתנחם בשני מיליון אירו שייכנסו לקופת המועדון.