בעקבות אירועי בלומפילד והאלימות בכדורגל הישראלי, נערך הבוקר (רביעי) דיון מיוחד בוועדת ביטחון הפנים של הכנסת.
יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירב בן ארי, אמרה בתחילת הדיון: "משהו קורה, וכחברי כנסת אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד. האירוע מצריך התערבות אמיתית כדי להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי וגם כדי למצוא פתרונות. היה אירוע קשה מאוד בבלומפילד. צעירה חטפה מכות רצח כי עודדה את השחקן המוסלמי של בית"ר, ואת המכות היא חטפה מאוהדים של הקבוצה".
6 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג. התבטא בחריפות נגד לה פמיליה
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו לא רוצים לסיים משחק כשאחד האוהדים מאושפז בבית חולים. אם אנחנו לא נתערב, אני חוששת שזה עלול להסתיים בצורה הרבה יותר קשה בתוך המגרש", הוסיפה חברת הכנסת מיש עתיד, "זו הסיבה לכך שהוועדה הזו מתכנסת, וזה לא יהיה הדיון האחרון. יש 10 אחוז מהאוהדים שהופכים את החיים באצטדיון לסיוט".
הבעלים של בית"ר ירושלים, משה חוגג, השתתף בדיון דרך הזום: "הכתובת הזו מרוחה על הקיר כבר יותר מעשר שנים. אין אדם מצפון ועד דרום שלא מכיר את התופעה הבזויה שנקראת לה פמיליה. זה לא רק לה פמיליה, תופעת האלימות במגרשים קיימת לא רק בבית"ר ירושלים, אבל אני חושב שיש רמה אחרת של גזענות ואלימות מצד הארגון הזה".
6 צפייה בגלריה
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
יו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירב בן ארי
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
כשחבר הכנסת איתמר בן גביר הסתייג מכך שהבעלים של בית"ר השתמש לטענתו בהכללה נגד לה פמיליה, אמר חוגג: "להגיד שאלה מעשים של בודדים בלה פמיליה, זה כמו להגיד 'מעשים של עשבים שוטים בחמאס שעשו את הפיגוע'. לה פמיליה זה ארגון גזעני. תקרא את ההמנון שלו, אסור לך לתת להם לגיטימציה. גם אל קפונה היה נותן תרומות, זה לא עושה אותו צדיק. זה שהם לפעמים נותנים תרומות לא עושה אותם צדיקים. הם עושים לנו נזקים בכל העולם, פוגעים בקבוצה ובמדינה. אתה חייב לגנות אותם, תפסיק לחבק אותם".
בהתייחסו לאלימות במגרשים אמר חוגג: "המצב באנגליה היה חמור פי 7 מהמצב כאן. כמעט בכל מחזור הייתה אלימות מטורפת של חוליגנים, והם הצליחו לנקות את זה. אבל מי שהצליח בזה הייתה הממשלה שם, לא מועדוני הכדורגל ולא ההתאחדות האנגלית. הדבר המהותי היה התקנות והחוקים שהביעו אפס סבלנות לגזענות ולאלימות. רק לאחרונה ראינו איך אוהד גרמני הצדיע במועל יד וקילל קללות אנטישמיות במשחק של מכבי חיפה. מספר ימים לאחר מכן הרחיקו את האוהד הזה לכל החיים – לא לתשעים יום כמו שמרחיקים אצלנו, אחרי שמרביצים לאוהדת נכה שרק רוצה לעודד שחקן מהקבוצה שלה, שאוי ואבוי – הדת שלו היא מוסלמית".
6 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. במשחקי הבית שלנו זה פשוט יותר, כי אני נותן את ההוראות לחברת האבטחה", ציין חוגג, "ניצחנו בבית משפט בפסיקה תקדימית בנוגע למשחקי הבית, אבל במשחקי החוץ זו מלחמה בכל פעם מחדש. לצערי במלחמה בבלומפילד הפסדנו. אמרנו מראש שאת האוהדים האלה אסור להכניס, לצערנו לא קיבלנו שיתוף פעולה בעניין הזה, לא מהמשטרה ולא מהפועל תל אביב. הסכמתי לשלם 40 אלף שקל על הוצאות האבטחה הנוספות, כדי למנוע מכמה חוליגנים להיכנס. לצערי לא קיבלו את עמדתי, ועכשיו אני עומד לדין על כך שהאוהדים נכנסו וכמעט הרגו שם אוהדת. אין אבסורד כזה. רוצים לקנוס אותי על המעשים של לה פמיליה. האבסורד חוצה כל גבול".
"השקעתי בבית"ר ירושלים 120 מיליון שקל, והודעתי שאני עוזב אותה רק בגלל הדברים האלה. אתם הייתם שולחים את הילדים שלכם ליציע שיושבים בו לה פמיליה? אני לא הייתי עושה דבר כזה", הוא הוסיף. "אני מבקש מכם, תנו לנו כלים להתמודד. אתם נותנים לנו אחריות – תנו לנו גם סמכות. תאפשרו למועדון להרחיק אוהדים חוליגנים. לא ייתכן שעשבים שוטים יאיימו ויפחידו אוהדים אחרים. תאפשרו לנו למנוע את האסון הבא. האוהד שתקף את האוהדת צריך להיות מורחק לכל החיים. חייבים למצוא דרך לפגוע להם גם בכיס. חלקם מרגישים גיבורים כשהם הולכים לתחנת המשטרה. כשאני תובע אותם על כסף רואים אותם פתאום מתחננים על הברכיים שנסיר את התביעות".
6 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
אורן חסון. "העבריינים פוגעים בענף בצורה בלתי רגילה"
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו משקיעים מאות אלפי שקלים, אין לנו את הכוחות לעשות הכל לבד", אמר מנכ"ל בית"ר ירושלים, מוני ברוש. "אנחנו לא חברת אבטחה, אנחנו קבוצת כדורגל. הבנתי ששוקלים לסגור את היציע המזרחי שלנו, זה יציע שהפך ליציע של אוהדים שפויים. החזרנו אנשים שלא הגיעו לטדי 10 שנים, זה הפך ליציע שמעודד ובא מאהבה. אם יסגרו אותו יבעטו לנו בראש, כל מה שעשינו כדי להחזיר את האוהדים השפויים ליציע ייזרק לפח. זה פרס ל'לה פמיליה'. אנחנו מיואשים ואם לא יעזרו לנו לא תהיה בית"ר ירושלים. אוהדים מפחדים להגיע לטדי. אני מקבל מאות הודעות מאוהדים מפוחדים".

הקנסות המנהליים יביאו שינוי?

במהלך הדיון פרץ עימות מילולי בין בן גביר לחבר הכנסת מאזן גנאים. בן גביר, שטען לאיפה ואיפה ביחס לבית"ר ירושלים ואמר שההתאחדות לכדורגל והרשויות מתעלמות מהאלימות של אוהדי בני סכנין כאשר היא מרימה ראש, כינה את גנאים "חמאסניק". בתגובה, חבר הכנסת מרשימת רע"מ צעק לעברו "גזען". "עכשיו אני יודע מאיפה נובעת הגזענות של אנשי בית"ר ירושלים", אמר גנאים, שכיהן בעברו כיו"ר בני סכנין.
יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אורן חסון, אמר היום: "אני חושב שמה שראינו בדקות האחרונות מצביע על חלק מהבעיה. אם אנחנו מתנהגים פה בחוסר כבוד, תהיה לנו בעיה להעביר את המסר לאוהדים. אנחנו צריכים לפעול ביד קשה מאוד. עד שלא יהיה שיתוף פעולה בין כל הרשויות, נגיע לפה גם בפעם הבאה, כנראה אחרי שיבוא האסון".
6 צפייה בגלריה
האנשים על כר הדשא בדוח ממתינים לשריקת הפתיחה
האנשים על כר הדשא בדוח ממתינים לשריקת הפתיחה
אצטדיון דוחא. גם סכנין הוזכרה בדיון
(צילום: שמעון אלבז)
"הדרך לטפל היא רק באמצעות ענישה חמורה. אלה לא אוהדים, אלה עבריינים. לא יעלה על הדעת שעבריינים כאלה יגיעו למגרשי כדורגל ויתנהגו בצורה עבריינית, ומכל סיבה שהיא ירחיקו את האוהדים האלה רק לתשעים יום", הוסיף יו"ר ההתאחדות. "אוהד מכבי תל אביב התפרע בסכנין, ושופטת הרחיקה אותו מאצטדיון דוחא לתשעים יום. ככה לא נוכל להילחם בתופעה הזו. מדובר בעבריינים שצריכים לשבת מאחורי סורג ובריח. הם פוגעים בצורה בלתי רגילה בבעלי הקבוצות, במותג שלנו ובביטחון של האוהדים שרוצים להגיע למגרשים. אנחנו לא יכולים לבד".
"אנחנו בתחילת העונה, ואני לא זוכר כמות אירועים כמו שיש לנו בעונה הזאת", הדגיש חסון, "הכתובת על הקיר. בעוד כשבועיים יש לנו דרבי תל אביבי. מבחינת האוהדים זה אירוע נפיץ. אני חושש ממה שהולך לקרות שם".
6 צפייה בגלריה
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד. אחרי המשחק של בית"ר מול הפועל, יש חשש מהדרבי
(צילום: אריק דנינו)
מנכ"ל מינהלת הליגות, ניקולס לב, התייחס לקידום עניין הקנסות המנהליים: "אנחנו בעבודה מול מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן, בשיתוף עם משרד התרבות והספורט, המשטרה ומשרד המשפטים, בעניין של קנסות מנהליים. אם אוהד ידע שברגע שהוא פועל בצורה אלימה הוא נענש במקום, ההרתעה תהפוך ליעילה עשרות מונים ממשפט שנגמר בהרחקה מהמגרשים לשלושה חודשים. נרתיע דרך הכיס. נוסף על כך, חשוב להגיד: כל מועדון שיבקש לחסום אוהד מכניסה למשחק יקבל את הגיבוי שלנו". נציג המשטרה בוועדה גיבה את לב, והגורמים השונים מתייחסים לקנסות הללו ככלי מרתיע שיכול להיות שובר שוויון באלימות במגרשים.
חבר הכנסת סימון דוידסון, לשעבר יו"ר איגוד השחייה, פנה למשה חוגג בבקשה שיישאר בבית"ר ירושלים ולא יעזוב את הכדורגל כפי שהוא הצהיר שבכוונתו לעשות. דוידסון אמר בדיון: "הכתובת היא על הקיר, בסוף יהיה רצח. הוצאתי בקשה להוציא את לה פמיליה מחוץ לחוק. הפורעים הם חלק קטן שמשפיע על הכול, כמו סרטן. אנשים מפחדים על הילדים שלהם, בעלי הקבוצות משקיעים את נשמתם וכספם ומקבלים בסוף אלימות ורצח שיהיה עליהם. בסוף הם יברחו מהקבוצות. קרו מקרים שזרקו רימונים לבעלי קבוצות וחיכו להם מתחת לבית. יהיה פה מקרה שאחריו לא נוכל לסלוח לעצמנו על כך שלא פעלנו. לא נוריד את הרגל מהגז כדי שזה ישתנה".