התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן
הכדורגל הישראלי היה הענף החבוט ביותר משך עשורים רבים. פילוסופיות רבות נבנו על גבי הכישלונות הסדרתיים של נבחרות ישראל, תדמית של לוזריות הוטבעה בכל מי שלבש את המדים הלאומיים, אבל ב-12 החודשים האחרונים נופצו כמעט כל המיתוסים האפשריים. השיא הגיע אתמול (שבת) עם העלייה של הנבחרת הצעירה לחצי גמר אליפות אירופה עד גיל 21, כשהיא במרחק ניצחון אנגלי או צרפתי הלילה מהבטחת הכרטיס למשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הבא.
המסע של הנבחרת הצעירה ביורו - כתבות נוספות
השנה הזאת הראתה שמדיניות הפיכת הפירמידה של השנים האחרונות, בהובלת יו"ר ההתאחדות הקודם אורן חסון, הוכיחה את עצמה: בניגוד למקובל עד כה, לא עוד התמקדות מוחלטת בניסיונות הכושלים של הנבחרת הבוגרת, שמאז מקסיקו 1970 לא מגיעה לטורניר בינלאומי גדול. חסון מינה דמות מקצועית בכירה כמו יילה חוס שבנה את העסק בנבחרות הצעירות, מינה מאמנים בכירים כמו אופיר חיים ולאחר מכן גיא לוזון, את יוסי בניון ואלון חזן לנבחרת הבוגרת - והתוצאות מגיעות בענק.
3 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת חוגגים את העלייה לחצי גמר יורו הצעירות
שחקני הנבחרת חוגגים את העלייה לחצי גמר יורו הצעירות
ניפצו את כל המיתוסים על הכדורגלן הישראלי. שחקני הנבחרת חוגגים את העלייה לחצי גמר יורו הצעירות
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
זה התחיל בעלייה לגמר אליפות אירופה עד גיל 19 בקיץ שעבר בסלובקיה, נמשך תחת היו"ר החדש שינו זוארץ, שהמשיך את ההצלחה הענקית עם המקום השלישי במונדיאליטו בארגנטינה ובחצי גמר יורו הצעירות. עכשיו יש סיכוי לא רע בכלל שבקיץ הבא, בטווח של חודש, נבחרת ישראל הבוגרת תשחק ביורו 2024 בגרמניה והנבחרת הצעירה תעלה לדשא במשחקים האולימפיים בפריז - מציאות שעד לא מזמן הייתה נראית לא הגיונית בעליל, וכעת היא ממש אפשרית.

ראשי המדינה עומדים בתור כדי לברך

עם כל הכבוד לניתוח התהליכים העמוקים שהובילו את הכדורגל הישראלי למקום שמעולם לא היה בו, בואו נחווה את המציאות העכשווית. את הניצחון של החבורה של לוזון על גאורגיה, מול 45 אלף צופים בטירוף, מול מדינה שלמה שעטפה את המארחת בדרך למה שחשבה שייגמר עם הכרטיס למשחקים בפריז - אבל היא נתקלה בדור ישראלי אחר, שלא הכרנו. כזה שגם קיבל את התחושה מהנבחרת עד גיל 20, שהתמודדה מול מעצמות כמו ברזיל, שזה אפשרי. שאפשר וצריך לחיות את החלום.
מי חשב שבתחילת יולי ראשי המדינה - הנשיא בוז'י הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד - יעמדו בתור כדי לתפוס את גיא לוזון ולברך אותו, אחרי שקיבל בית מוות עם אנגליה, גרמניה וצ'כיה והתמודד מול הנבחרת המפתיעה גאורגיה. הכדורגל הישראלי יצר לעצמו הרתעה, כמה מדהים לכתוב משפט כזה.
3 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
דור אחר. החגיגה בכחול-לבן
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
מדובר בנבחרת הצעירה ביותר בטורניר. בניגוד לנבחרות אחרות, שיחקו בה שחקנים צעירים יותר, שהיו במונדיאליטו. סתיו למקין, דור תורג'מן, רוי רביבו (ששיחק אחרי המונדיאליטו גם בנבחרת הבוגרת במוקדמות היורו) וענאן חלאילי שיחקו כעשרה משחקים בינלאומיים בארבעים ימים. אלו מספרים של קריירה שלמה בעבור שחקנים רבים.
מי שלא ישחקו בחצי הגמר בשל צבירת כרטיסים צהובים הם עדן קארצב ודניאל פרץ. השוער שריף כאיוף אמנם הוזנק ממחנה האימונים של מכבי חיפה, אבל גם מי שיתפוס את מקומו של פרץ יהיה שחקן שהגיע מנבחרת הנוער, תומר צרפתי שהצטיין במונדיאליטו.
למרות שייעדר בחצי הגמר, עדן קארצב היה מאושר אחרי העלייה: "כל המדינה בעננים. עשינו היסטוריה, עבדנו מאוד קשה ואנחנו עדיין לא מסתפקים בזה. נעשה הכל כדי להגיע לגמר וגם להניף את הגביע. תמיד אמרו שהכדורגלן הישראלי הוא נאיבי, אבל יש פה דור שמראה שבדקות האחרונות אנחנו מתעשתים. סמכתי על כולם והייתי בטוח שננצח מהשנייה הראשונה".

התשובה הניצחת של גיא לוזון למבקרים

החגיגות הגדולות החלו על כר הדשא בדינמו ארנה. לוזון רץ לכל עבר, שחקנים טיפסו על הגדרות לעבר בני משפחותיהם. דודו של גיא לוזון, עמוס, שכר מטוס בעשרות אלפי דולרים על מנת להטיס את משפחות השחקנים לגאורגיה, כמו למשל אביו של גיל כהן, אחיותיו של עומרי גאנדלמן, החברה של דור תורג'מן ואחרים, אבל בעיקר עשרות מבני משפחת לוזון שהגיעו להיות ליד גיא.
3 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
"המאמן הנכון ביותר לנבחרת הזו". לוזון חוגג עם שחקניו בסיום
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
את ערב שבת העביר לוזון בבכי ללא הפסקה, בעקבות ההפקה של דניאל פרץ - סרטוני מוטיבציה ששלחו ספורטאים אולימפיים לשחקנים. "גיא לוזון הוכיח שעם כל הביקורות על המינוי שלו, הוא המאמן הנכון ביותר לנבחרת הזו", חגגו בנבחרת. "הוא ווינר אמיתי, הוא החדיר מוטיבציה וטקטיקה אדירה לשחקנים, הוא המנצח הגדול של הטורניר הזה".
מי שהיה טוב בחצי השעה הראשונה ויצר ארבעה איומים היה אוסקר גלוך, אולם הוא נעלם, עד שכבש את אחד הפנדלים המכריעים. "עשינו משהו ענק, היסטוריה ענקית", אמר הקשר בסיום. "אני גאה בכולם. גברים ו-ווינרים כמו שלא פגשתי בחיים. התרגשות גדולה. פגשנו יריבה מצוינת שהקהל דחף אותה, אבל נלחמנו כמו אריות. גם לנו היו החמצות, אבל בסוף ניצחנו והראינו שאנחנו ראויים להיות בחצי הגמר. בפנדלים אף אחד לא החטיא ואני הכי גאה בעולם. הגשמתי חלום ואני מקווה להגיע לעוד הרבה הישגים - גם האולימפיאדה בשנה הבאה היא חלום שאני לא יכול לתאר במילים".
הנבחרת תמשיך לבאטומי, שם יתקיימו משחקי חצי הגמר והגמר של היורו. מאות ישראלים מתכוונים להגיע מהארץ כדי לעודד אותה בחצי הגמר שייערך ביום רביעי, נגד המנצחת במשחק הערב (ראשון, 19:00) בין אנגליה לפורטוגל. בינתיים, הנבחרת תחזיק הערב אצבעות לאנגליה וגם לצרפת שתשחק נגד אוקראינה: ניצחון של אחת מהן ייתן את החותמת הרשמית ויבטיח את ההשתתפות של ישראל במשחקים האולימפיים, לראשונה מאז 1976. "זה ההישג הכי גדול של הספורט הישראלי, מי היה מאמין שנבחרת ישראל תהיה במשחקים אולימפיים?", חגגו השחקנים בחדר ההלבשה.