לוזון: זאת פסגה שקשה להסביר אותה
(צילום: ONE)
אחרי 0:0 ב-120 דקות, הנבחרת הצעירה של ישראל ניצחה אתמול (שלישי) 1:3 את אירלנד בדו-קרב פנדלים בזכות תצוגה הירואית של השוער דניאל פרץ, שעצר שלושה פנדלים רצופים וגם כבש אחד, ועלתה לאליפות אירופה בפעם השלישית בתולדותיה.
ההישג של הנבחרת הצעירה - שתצא בקיץ הבא לטורניר שייערך ברומניה וגאורגיה - היה חלק הפאזל האחרון שנותר לכדורגל הישראלי על מנת לסיים קיץ חלומי. זאת אחרי שנבחרת הנוער הפכה לסגנית אלופת אירופה, הנערים אירחו את אליפות אירופה בארץ, והנבחרת הבוגרת סיימה במקום הראשון בבית שלה בליגת האומות ועלתה לדרג א' ולפלייאוף היורו.
5 צפייה בגלריה
גיא לוזון חוגג עם השחקנים
גיא לוזון חוגג עם השחקנים
גיא לוזון חוגג עם השחקנים
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת חוגגים
שחקני הנבחרת חוגגים
שחקני הנבחרת חוגגים את הניצחון הדרמטי בפנדלים
(צילום: עוז מועלם)
יו"ר ההתאחדות ארן חסון היה מאושר: "אירחנו את אליפות אירופה של הנערים. נבחרת הנוער הפכה לסגנית אלופת אירופה ולא הייתה רחוקה מלסיים כאלופת אירופה. הנבחרת הצעירה, שלא רבים חשבו שתצליח לעלות מהבית שלה, עם הגרלה קשה כמו גרמניה, פולין והונגריה, עלתה ליורו. הנבחרת הבוגרת עלתה מליגת האומות לדרג א'. זה קיץ אדיר לכדורגל הישראלי".
עם זאת, חסון גם ניסה לצנן את ההתלהבות: "אנחנו צריכים להיות צנועים, הדרך עוד ארוכה. ההתקדמות היא שמגיעים 53 אלף צופים לבלומפילד בתוך שלושה ימים, העתיד יכול להיות טוב יותר".
בכל אופן, ברור שגם ההווה - לפחות בשבועות האחרונים - נראה לא רע עבור הכדורגל הישראלי בזירה האירופית. מכבי חיפה עלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות, הפועל באר-שבע לשלב הבתים בקונפרנס-ליג, 30 אלף הגיעו לבלומפילד בשבת האחרונה כדי לצפות במשחק הנבחרת הבוגרת נגד אלבניה, ושלושה ימים לאחר מכן הגיע מספר שיא של צופים למשחק של הנבחרת הצעירה, כש-23 אלף אוהדים גדשו שוב את האצטדיון ביפו.
5 צפייה בגלריה
קהל ישראל אירלנד
קהל ישראל אירלנד
23 אלף צופים בבלומפילד - קהל שיא במשחק של הנבחרת הצעירה
(צילום: עוז מועלם)
מדובר בעלייה השלישית של נבחרת ישראל הצעירה לאליפות אירופה עד 21, השנייה בכוחות עצמה. הפעם הראשונה הייתה ב-2007 כאשר הנבחרת של גיא לוי העפילה לאחר שעברה בפלייאוף את צרפת, ואת הטורניר עצמו סיימה במקום האחרון בבית א' עם אפס נקודות. הפעם השנייה הייתה ב-2013 כאשר ישראל אירחה את הטורניר, וכך זכתה בכרטיס אוטומטי. גיא לוזון עמד על הקווים גם אז, והנבחרת שלו השיגה ארבע נקודות בשלב הבתים - כולל ניצחון 0:1 על אנגליה משער של אופיר קריאף. זה לא הספיק כדי לעלות לחצי הגמר.

"לוזון לקח אותנו ליורו"

כשאורן חסון המליץ ליילה חוס - שתחילה חשב בכלל על סלובודן דראפיץ' כמינוי זמני לפלייאוף העלייה היורו - למנות את לוזון, החלה ביקורת משמעותית כלפי היו"ר הטענות היו כי מדובר במהלך בחירות של חסון לקראת הבחירות לראשות ההתאחדות בדצמבר. בפועל, אחרי קמפיין מוקדמות אדיר תחת אלון חזן, לוזון הצליח לקחת את הנבחרת הצעירה ליורו, למרות הפסד מביך ללטביה בדרך לשם. "בסופו של דבר ההחלטה למנות את לוזון הייתה הכי נכונה שיש, יש לו ניסיון עם הנבחרת הצעירה ובשורה התחתונה הוא לקח אותנו ליורו", אמרו בהתאחדות.
5 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
"ההחלטה למנות אותו הייתה הכי נכונה שיש", אמרו בהתאחדות. לוזון
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
גיא לוזון סוטר לזיו מורגן
גיא לוזון סוטר לזיו מורגן
בהתאחדות לא אהבו את התמונה הזו, אבל לא יהיה הליך משמעתי. לוזון סוטר לזיו מורגן
(צילום מהטלוויזיה)
למרות ההישג, ישנה גם ביקורת כלפי גיא לוזון - על ההכנה, על מערך שלושת הבלמים ועל ניהול המשחק שלא קידם את הנבחרת, שהזדקקה לפנדלים. לוזון הסביר בסיום כי הוציא את ליאל עבדה מאחר שכבר היה עייף, ואת אוסקר גלוך על מנת לעבות את הקישור האחורי. "היינו צריכים ויכולים לסיים את המשחק הזה עוד לפני הפנדלים, זה המשך ישיר על הקיץ שהכדורגל הישראלי עושה".
בנבחרת גם עסקו בתקרית החריגה שבה נראה לוזון סוטר לפניו של זיו מורגן. "גיא אמר שזה ליטוף, אבל כל המדינה ראתה כמה זה היה מביך, סטירה לפנים", אמרו בהתאחדות. דווקא שחקני הנבחרת ניסו לשמור על המאמן, כולל מורגן עצמו שאמר בין היתר: "יש בינינו יחסים טובים, הוא מיוחד וכולנו מכילים אותו. גיא לוזון מאמן ענק. אני מוכן לקבל עוד כמה סטירות כאלו בשביל לעלות ליורו". בהתאחדות לא אהבו את התמונה הזו, אולם הבהירו שלא יהיה הליך משמעתי בנושא.