הרחות ממשיכות לסעור בעקבות העימותים אמש (שני) בין אוהדי מכבי חיפה לכוחות משטרה גדולים ביציעים באצטדיון נתניה ומחוצה לו, במהלך ואחרי המשחק של קבוצתם נגד מכבי נתניה. האירועים כללו פציעות של אוהדים ושוטרים ושימוש באמצעים לפיזור הפגנות כגון רימוני הלם וגז מדמיע. מנכ"ל מכבי חיפה, איציק עובדיה, שלח היום מכתב חריף לניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז במשטרת ישראל.
במכתב של עובדיה, שנשלח בין היתר גם למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ולראשי מנהלת הליגות, נכתב בין היתר: "לצערי הבטחון האישי של אלפים מאוהדי הכדורגל בארץ התערער והופר ואין ביכולתנו כחברה למדוד את ההשלכות החמורות העתידיות על אוהדי הכדורגל בארץ... לצערנו, מעדויות שקיבלנו עולה תמונה מטרידה מאוד של התנהלות המשטרה, שהחלה מיד עם פתיחת המשחק".
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אמש במשחק
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה אתמול בנתניה
(צילום: עוז מועלם)
"העדויות מלוות בסרטונים, תמונות, עדויות של הורים, ילדים קטנים ובלתי מעורבים רבים, שכן עולה כי המשטרה פעלה באגרסיביות, בחוסר שיקול דעת ואלימות כלפי אוהדים, בצורה שאיננה זכורה לנו במגרשי הכדורגל".
"האירוע אמש החל מיד עם פתיחת המשחק, כאשר מסיבה שאינה מובנת לנו עלה ליציע המזרחי כוח שיטור אגרסיבי ואלים (בניגוד גמור לנ הלים בכל האצטדיונים בארץ) מה שהוביל לאירוע מסוכן ואלים עם עשרות נפגעים. לצערי במשחק אמש התקבלו החלטות קשות שהובילו לתקלות מקצועיות חמורות ופגעו פגיעה קשה, פיזית ונפשית באלפים מאוהדי הכדורגל בישראל וזאת לצערי, כך נראה, מבלי להפעיל שיקול דעת מספק".
"לאחר האירוע עולות מספר שאלות קשות המחייבות התייחסותכם:
1. האם נרשם אירוע קיצוני ביציע האוהדים, שחייב הכנסת שוטרים ליציעים ולמעשה בכך יצר את החיכוך עם הקהל והוביל לאירוע שיצא מכלל שליטה?
2. האם הייתה הצדקה להפעיל אמצעים כה אגרסיביים, כגון גז מדמיע ורימוני הלם, בתוך האצטדיון ומחוצה לו?
3. האם קבלת ההחלטה להיכנס ליציע ולהפעיל כוח מופרז, עברה בכל שרשרת הפיקוד?
4. מדוע היה צורך לפזר את האוהדים שוב בשימוש של רימוני עשן, בפיזור אחרי המשחק?
5. האם להבנתך בסיכומו של האירוע, הצלחתם במשימתכם לשמור על שלום ציבור אוהדי הכדורגל?".
משטרת ישראל הגיבה לטענות והצהירה - אנחנו אלה שסבלנו מאלימות מצד אוהדי מכבי חיפה. בתגובתה נכתב: "ניצב אבי ביטון, מגנה את ההשתלחות האלימה של קומץ האוהדים אמש סמוך לאצטדיון נתניה ושולח מסר ברור למפקד התחנה ושוטריו: 'פעלתם נכון ובנחישות בהפרת הסדר ומצפה לתביעה מחמירה נגד תוקפי השוטרים'".
"במהלך המשחק אמש בנתניה בין הקבוצה המקומית לקבוצת מכבי חיפה החלו התפרעויות מצד אוהדי הקבוצה האורחת לאחר שקבוצת אוהדים סירבו לרדת ממעקה היציע ובכך סיכנו את עצמם ואת יושבי היציע התחתון. בהמשך החלו התפרעויות מחוץ למגרש במהלכם נפצעו 11 שוטרים כתוצאה מאלימות קשה שהופעלה כלפיהם ומעשרות כיסאות שהושלכו לעברם".
"בנוסף 3 סוסי משטרה נפצעו מחתכים וסובלים מחשש לשבר ברגליהם. בתום המשחק נעצרו 4 אוהדי מכבי חיפה בחשד לתקיפת שוטרים. בתום חקירתם שניים מהעצורים שוחררו ל 5 ימי מעצר בית ו 60 ימי הרחקה ממשחקי הכדורגל של מכבי חיפה בהתאם לחוק הספורט. 2 עצורים נוספים יובאו היום לבית המשפט בפ"ת בבקשה להאריך את מעצרם".
עמותת האוהדים "היציע הצפוני" שלחה היום מכתב לשר התרבות והספורט חילי טרופר מסיעת כחול לבן, חבר הכנסת סימון דוידסון מסיעת יש עתיד ואיתמר בן גבר יו"ר עוצמה יהודית - ובו כתבה בין היתר: "נבקשך לפעול בהקדם על רקע הפעלת אלימות משטרתית חמורה וברוטאלית נגד קהל אוהדי מכבי חיפה. אין חולק כי היה זה מקרה האלימות הקשה ביותר כלפי קהל כדורגל בארץ מאז ומעולם".
עו"ד קים רטוש מ"היציע הצפוני" מסר: "עשרות אוהדים פנו לעמותה עם תלונות של אלימות משטרתית קשה כלפיהם, חלקם ניזוקו בגוף ונדרשו לטיפול רפואי.העמותה מלווה את אותם אוהדים בהגשת תלונות למח"ש ומעניקה להם ליווי וייצוג משפטי ככל שיהיה צורך בכך, כאשר במקביל העמותה פנתה לשר הפנים המיועד והאמון על משטרת ישראל, בן גביר, כמו גם למחוקקים אחרים בנושא. את האלימות המשטרתית במגרשי הספורט חובה למגר".
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אמש במשחק
(צילום: עוז מועלם)
הפועל ת"א, שבעבר אוהדיה היו שותפים במספר עימותים דומים עם המשטרה, פרסמה הודעת סולידריות עם אוהדי מכבי חיפה: "האלימות המשטרתית במגרשי הכדורגל אינה פוסחת על אף אחד. אמש חזינו בתמונות קשות מהאצטדיון בנתניה, עם שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כנגד אוהדי כדורגל. אנו מזכירים שוב לכלל גורמי האכיפה, כי מקומם של השוטרים אינו ביציעי האוהדים ונוכחותם מתסיסה את האווירה ברובם המכריע של המקרים. אין צורך לדון בשאלות 'איך הכל התחיל' או 'מי הצית ראשון את המדורה', אלא כיצד אנו נמנעים מסיטואציות דומות בהמשך".