נכון, אפילו ליברפול לא זכתה באליפות אנגליה במשך 30 שנה והעולם לא חרב, אבל לך תנחם עם הטיעון הזה אוהד של מכבי חיפה, שחי יומיום את המועדון. עבור מאות אלפי העוקבים ברשתות החברתיות ועוד רבים אחרים, עשור ללא אליפות הוא כמו נצח. משהו שחייב, אבל חייב להשתנות כאן ועכשיו.
מכבי חיפה היא סוג של ליברפול מקומית. אחת מהשתי הקבוצות היחידות בישראל שחייבת להילחם על כל התארים, ולא רק ברמת ההצהרות בתחילת כל עונה. מבחינת מכבי חיפה, העשור האחרון היה כמו רכבת שירדה מהמסילה ונעשו בו טעויות, אנושיות אמנם, אך כאלו שמנעו מהמועדון הירוק לממש את פוטנציאל.
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
(צילום: אורן אהרוני)
לדוגמה בשנת 2014. טוני ווקאמה היה אז סוג של הפתעה נעימה בהפועל רעננה, אבל עם 13 שערים בשתי עונות. באחד המחזורים במשחק מול מכבי פ"ת, הופיע יעקב שחר כאורחו של אשר אלון בעלי רעננה ויחד איתו המאמן דאז, אלכסנדר סטנוייביץ'. הניגרי רשם משחק אדיר שכלל ארבעה בישולים. שחר אהב את מה שראה, אבל סטנוייביץ' פחות. הסרבי טען שלא ייתכן שלקיצוני שמאלי אין רגל שמאל יעילה – ופסל את מועמדותו.
מאמן אחר, ברק בכר קוראים לו, דווקא ביקש מאלונה ברקת לנהל משא ומתן על הבאתו להפועל באר שבע. למען ההגינות, לא ככוכב אלא כפוטנציאל שישלים את הפאזל. ווקאמה היה מוכן לעשות הכול כדי להוכיח עצמו. הקיצוני אכן הגיע לטוטו-טרנר תמורת 1.9 מיליון שקל ואת ההמשך אתם כבר מכירים. רק תארו לכם שסטנוייביץ' היה מחליט אחרת באותו יום. אגב, בכר, בסך הכל בן 41, מצטרף לשורה של מאמנים אגדיים עם האליפות הרביעית שלו כמאמן בישראל.
אם כבר נגענו בהחלטות קריטיות לפחות ברמת הכדורגל, אי אפשר להתעלם מדוגמה אחרת שדווקא פעלה לטובת הירוקים. לא אכנס לשאלה המוסרית, מי צדק מיץ' גולדהאר או יעקב שחר, ולכל אחד מהם השקפה משלו שצריך לכבד, אבל אי אפשר להתווכח על כך שעומר אצילי הפך לשובר שוויון עבור מכבי חיפה מאז הצטרף. הקיצוני בישל עשרה שערים ותרם גם מבחינת חוכמת המשחק. בדומה ללוח השחמט, הזזת את אצילי מהמשבצת בקריית שלום למשבצת בחיפה, והנה לך מהלך של כמעט של שח-מט.
3 צפייה בגלריה
טוני ווקאמה חוגג
טוני ווקאמה חוגג
טוני ווקאמה. פספוס של חיפה
(צילום: עוז מועלם)
בתחילת העשור, חגג יעקב שחר יום הולדת 70 ובמהלך התקופה כבר החליף קידומת. ישנם גם המבקרים את שחר, אבל על דבר אחד לא ניתן לוויכוח: בלעדיו מכבי חיפה לא יכולה להתקיים במתכונת הנוכחית. הוא האיש שהביא את אירופה לכרמל.
יש מעט מעט מאוד אליפויות חלקות. דווקא הקשיים הם שממתיקים את התארים עוד יותר. בסוף השבוע, נכנסו אנשים בחיפה ללחץ אחרי ההדחה בחצי הגמר אחרי ההפסד למכבי ת"א, אבל שחר המנוסה כבר היה במצבים כאלה ובא לעודד את השחקנים.
3 צפייה בגלריה
יעקב שחר מרוצה
יעקב שחר מרוצה
יעקב שחר. הביא את אירופה לחיפה
(צילום: עוז מועלם)
חלק מהאוהדים זוכרים בוודאי את האליפות בתקופת אברם גרנט, במחצית הראשונה של העשור הקודם שבה חיפה הובסה 4:0 מול מכבי קריית גת הקטנה. זה קרה שבוע בלבד לפני משחק העונה מול הפועל ת"א שהייתה אז בשיאו של מסע הקסם האירופי. התוצאה דווקא עם הגב אל הקיר חיפה ניצחה 0:3 בדרכה אל התואר. כלומר, כל משחק הוא משחק חדש עם תנאים שונים.
מי שאמר שאין מזל בכדורגל, טועה ומטעה, לא רק השפיץ של הנעל. מבחינת ההגדרה "מגיע", מכבי חיפה ראויה לסיים עשור מסויט עם תואר התואם את מידות המועדון. ואם כבר תוויות, אז גם לסמי עופר תהיה סוף סוף אליפות. שחר של עשור חדש.