תקרית חמורה וחריגה התרחשה אתמול (שלישי) במהלך משחק במסגרת הליגה הלאומית לנשים במגרש בקריית ים: שחקניות בנות יהודה ירדו מהמגרש בדקה ה-66 בעקבות התבטאות גזענית מצדה של אחת משחקניות מכבי צור שלום.
על פי דוח השיפוט, באותה דקה התפתח עימות שבמהלכו שחקנית צור שלום אמרה לשחקנית בנות יהודה: "תחזרי לאתיופיה". בתגובה, שחקנית בנות יהודה דחפה אותה.
2 צפייה בגלריה
בנות יהודה מול מכבי צור שלום
בנות יהודה מול מכבי צור שלום
טענות לגזענות. בנות יהודה מול מכבי צור שלום
(צילום: מאור חטואל)
בעקבות התקרית הרחיק השופט אור בן עמי את שחקנית צור שלום, ואילו השחקנית שהגיבה בדחיפות ספגה כרטיס צהוב. בדוח המשחק כתב כי "בהתייעצות עם עוזרי השופט נאמר לי לשלוף כרטיס אדום לשחקנית שאמרה 'תחזרי לאתיופיה'". בנוסף, הרחיק השופט שחקנית מבנות יהודה ש"ירקה לעבר שחקנית צור שלום".
התקרית הובילה לפיצוץ המשחק. "בשל כל האירוע ולמרות שהונף כרטיס אדום בגין אמירה גזענית, החליטו שחקניות בנות יהודה לרדת מהמגרש לאות מחאה והזדהות עם חברתן לקבוצה", כתב השופט בדוח. "יש לציין שניסיונות צוות השיפוט לשכנע את אנשי הקבוצה לחזור לכר הדשא לא הועילו. המתנו לתשובה סופית מהקבוצה במשך כארבע דקות".
"שחקנית יריבה צעקה לשחקנית שלנו 'יאללה, תחזרי לאתיופיה'", אמרו בבנות יהודה. "ירדנו מכר הדשא לאות מחאה, כי גזענות היא מבחינתנו קו אדום. המהומה במגרש גרמה לשופט להוציא כרטיס אדום לשחקנית של צור שלום שהשמיעה את האמירה הגזענית וגם לשחקנית אחרת שלנו, שהייתה מעורבת בתקרית".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"רק במאבק משוטף נדאג לחברה שוויונית". תמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )
בקבוצה טענו כי מאמן קבוצת צור שלום יוסי בוחבוט התנצל על המקרה והבהיר כי השחקנית תשוחרר מהמועדון, אך אחר כך היה מסויג יותר ואמר שייערך עימה בירור. לדברי בוחבוט, אותה שחקנית מכחישה שהתבטאה באופן גזעני, ובמידה שיתברר כי הדברים אכן נאמרו - היא תשוחרר מהקבוצה. ""השחקנית שלנו טוענת שלא אמרה דבר וחצי דבר לגבי שחקנית צור שלום. היא גם לא הייתה באיזור שלה. לאחר הסתכלות בסרטון המשחק, בעת המעשה שתי השחקניות בכלל לא היו אחת ליד השנייה. המועדון מוקיע כל גזענות בכל דרך ולא יספוג ויקבל קריאות מהסוג הזה, אם אכן נאמרו", אמר בוחבוט.
שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו שטה, הגיבה למקרה: "אני מורידה את הכובע בפני אותן שחקניות מקבוצת בנות יהודה שהגיבו באופן הולם וראוי וירדו מן המגרש כאות מחאה כנגד התבטאות גזענית כלפי שחקנית יוצאת אתיופיה. רק במאבק משותף בגזענות ואפליה נדאג לחברה שוויונית ומתוקנת יותר והעברת מסר חד וברור למי שנוהג בגזענות. יחד מגלים אפס סובלנות ונאבקים כל פניה של החברה הישראלית".