הרחקה מאירופה: זה העונש הכבד שפסק היום (שני) בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל על בית"ר ירושלים, בעקבות אירועי גמר גביע המדינה שבו פרצו אוהדיה וגרמו לביטולו של טקס ההנפה. בנוסף, נגזר על בית"ר קנס בגובה 70 אלף שקל, הפחתת שלוש נקודות על תנאי והרחקה מהגביע על תנאי.
הביזיון בגמר הגביע - כתבות נוספות
כזכור, לאחר הפריצה לתחומי המגרש, אוהדי בית"ר ירושלים גנבו מדליות המיועדות לשתי הקבוצות, שרפו את הרשתות של השערים וגרמו לפינויו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שעזב את האצטדיון בחסות כוחות האבטחה. המאבטחים והשוטרים לא הצליחו להשתלט על האוהדים, והתקוות של השחקנים להניף את הגביע נגוזו נוכח המצב. הכאוס היה בשיאו, כאשר בהתאחדות לכדורגל פנו לשחקני בית"ר ירושלים כדי שירגיעו את הקהל. בשלב מסוים הוחלט לכבות את האורות באצטדיון ולקפל את הבמה עליה היו אמורים שחקני הזוכה להניף את הגביע.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
רק מאבטחים נותרו על הבמה המיותמת אחרי ביטול טקס ההנפה בגמר הגביע
רק מאבטחים נותרו על הבמה המיותמת אחרי ביטול טקס ההנפה בגמר הגביע
(צילום: עוז מועלם)
העונש שהטילו הדיינים חמור מזה שביקש תובע ההתאחדות עו"ד ניר רשף במהלך הדיון בשבוע שעבר. רשף דרש אז להפחית לבית"ר שלוש נקודות ממאזנה בעונה הבאה, אך בית הדין החליט על עונש כבד יותר תוך כדי העברת ביקורת על התובע והעונש המקל שביקש. בעקבות ההחלטה מתכוונים בבית"ר לערער על חומרת העונש, והקפטן אופיר קריאף הגיב: "בדיחה! מקווה שתתעוררו שם וכמה שיתר מהר!".
מבית"ר נמסר בתגובה: "קיבלנו בתדהמה את העונש שהושת על המועדון על ידי דייני ההתאחדות לכדורגל. מדובר בהחלטה שפוגעת בצורה אנושה במועדון, במאות אלפי אוהדי הקבוצה, בספורט בישראל ובעיר ירושלים שמצפה ונערכת לאירוח משחק כדורגל במסגרת אירופית. בית"ר ירושלים זכתה בגביע בצדק רב ובאופן הוגן וספורטיבי ואנו מצפים כי הדיינים ישכילו להפוך את ההחלטה וכי ההיגיון הישר ינצח, וכמה שיותר מהר, על מנת שנוכל להתכונן במהרה אל המטרה שעומדת מול עינינו והיא השתתפות במוקדמות הקונפרנס ליג.
"יחד עם זאת, בעלי המועדון ברק אברמוב קורא לקהל אוהדינו לא לתת יד לאלימות מסוג כלשהו ומבקש בבקשה אישית שלא להפגין מול ביתו של יו"ר ההתאחדות לכדורגל ודייני בית הדין. בעלי המועדון מקווה ומצפה כי השכל הישר והספורטיביות יגברו על הבירוקרטיה ויתנו לבית"ר לייצג את העיר ירושלים ואת מדינת ישראל במסגרת האירופית. המועדון יערער בכל דרך ובכל ערכאה על ההחלטה".
ההתאחדות לכדורגל הוציאה הודעה משלה בערב: "בשעות האחרונות, בעקבות החלטת בית הדין המשמעתי, התפתח שיח אלים ומסוכן שמציב אותנו מרחק נגיעה מאסון חלילה. אנחנו מצטרפים להודעה המכבדת והאחראית של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים והבעלים ברק אברמוב להוריד את גובה הלהבות לאלתר ולהימנע מכל אקט אלים, מילולי או פיזי. בתי הדין עצמאיים בשיקול דעתם ופועלים ללא מורא ולא משוא פנים. עצמאותם לעולם לא תעמוד בספק. הדרך הנכונה והמקובלת היא הגשת ערעור לבית הדין העליון כפי שהמועדון הודיע כי יעשה. משטרת ישראל עודכנה על ידי ההתאחדות לכדורגל בהתפתחויות האחרונות וכל מידע שנמצא בידינו יועבר לה. אנו סמוכים ובטוחים כי היא תדע לפעול בנחישות מול מי שיעזו לחצות קווים שלעולם אין לחצות אותם".

"מהומה אחת גדולה, מבישה ומבזה"

החלטת בית הדין הייתה נוקבת, ולא חסכה ביקורת - לא מבית"ר ירושלים ואוהדי וגם לא מתובע ההתאחדות. "לבית"ר ירושלים ולאוהדיה חלק גדול, מרכזי ועיקרי בהפיכת מעמד הגמר למהומה אחת גדולה, מבישה ומבזה", כתבו הדיינים ישראל שמעוני, נעם ליובין וגיורא לנדאו. "ובדין יוחסו לה עבירות של 'נסיבות מחמירות' בנוגע לחלק מהאישומים כלפיה. לאלה יש להוסיף את העובדה כי זוהי העמדתה לדין ה-29 של הנאשמת רק בעונה זו בשל מעשי אוהדיה. נוסיף בצער כי להתרשמותנו מההעמדות הרבות לדין בעונה החולפת, הנאשמת בחרה קו התנהלות של עימות מינימלי עם אוהדיה, ובכך היא מאפשרת הפיכת חלקים ביציע אוהדיה לשטח הפקר. כל אלה מצדיקים ענישה מחמירה למעשיה. נדגיש, החומרה אינה רק בהתפרצות הקהל הרב לכר הדשא בסיום, אלא לכל אורכו של המשחק, בשורה ארוכה של אירועים אשר אך בנס לא הסתיימו בנפגעים.
"נדבך מהותי בפסיקת עונשה של נאשמת הוא תקנה המורה להשית עליה עונש של שלילת התואר וכל הזכויות הספורטיביות והכלכליות הנובעות מהשתתפותה במשחק הגמר, ובמילותיו: 'נעברה העבירה במסגרת משחק גביע, תורחק הקבוצה מהתחרות והניצחון יוענק לקבוצה היריבה, ואם זכתה בגביע ישללו ממנה התואר כמחזיקת גביע וכן כל הזכויות הספורטיביות והכלכליות הנובעות מהשתתפותה במשחק הגמר (למעט הכנסות ממכירת הכרטיסים) והגביע יוענק לקבוצה אשר התמודדה מולה במשחק זה'.
"על רקע אמירה כה מפורשת של מתקין התקנון, יש להצטער כי מסגרת העונשים שאותם דרש תובע ההתאחדות הייתה כה דלה ביחס למקרה כה קשה. לפיכך, באשר אין בית דין זה כבול לבקשותיו של התובע לענישה, בשאיפה להגשים את כוונת והוראת מתקין התקנון, בחרנו להשית עונשים בעלי הלימה ראויה יותר לעבירות".

שר הספורט: "עונשים קולקטיביים אינם פתרון"

‏העונש שהוטל על בית"ר עורר ביקורת קשה מצד שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "העונש שניתן לבית"ר ירושלים אינו מייצג ערכים ספורטיביים", צייץ השר. "‏הקבוצה זכתה בגביע ולכן מגיע לה לשחק באירופה. ‏כפי שאמרתי תמיד, התנהגות אוהדים אינה צריכה להשליך על השחקנים והמאמן שניצחו את המשחק. עונשים קולקטיביים הם אינם הפיתרון. ‏ההחלטה הזו חייבת להשתנות, אחרת אין ערך לניצחון על המגרש".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "ההחלטה אינה מידתית ואינה סבירה. זוהי החלטה שפוגעת בבעלים, במועדון ובמאות אלפי אוהדי בית"ר ירושלים באופן פרסונלי. אני סבור כי בית הדין העליון לא ייתן יד להחלטה הזו. אני קורא לאוהדים לא לנהוג באלימות- לזה אין מקום בספורט".