שם הקוד שניתן בהתאחדות לכדורגל מרגע הוצאת פוסט ההבהרה של מונס דאבור, כחלק מתנאי חזרתו למדים הלאומיים, שנחשפו ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, והוביל למחרת לזימונו לסגל הנבחרת, היה "מבצע דאבור", והוא התנהל ממש כמו מבצע צבאי וכלל חמ"ל מסודר.
זה היה מבצע שכלל עשרות שעות עבודה מאחורי הקלעים, שיחות בטיסה מאיי פארו, שיחות עם שני המנהיגים של הנבחרת, הקפטן ביברס נאתכו וערן זהבי, שיחות עם דאבור עצמו והמאמן וילי רוטנשטיינר, אסיפה של נאתכו עם השחקנים, ישיבת חירום במשטרת חיפה עם דרך פעולה במקרה של תרחישי קיצון שהועלו, תגבור של שוטרים סמויים וגלויים ביציעי סמי עופר בכמות לא זכורה במשחקי נבחרת, סימולציות עם דאבור, תדרוך הכרוז ואסיפה נדירה של יו"ר ההתאחדות אורן חסון בבית המלון של הנבחרת בחיפה, רגע לפני היציאה לסמי עופר.
7 צפייה בגלריה
מונאס דאבור
מונאס דאבור
כמו מבצע צבאי. מונס דאבור
(צילום: אורן אהרוני)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
בזמן שרוטנשטיינר ניהל מקצועית את ההכנה לקראת המשחק מול אוסטריה, מי שפיקד על החמ"ל של ההתאחדות היה חסון. עוד לפני הזימון, כחלק מהעלאת תרחישים, החשש הגדול בהתאחדות היה שהמשחק בחיפה יניב אירוע שיפגע בתדמית של הכדורגל הישראלי באירופה ושל מדינת ישראל בכלל, אבל בשיחות בין רוטנשטיינר לחסון הבהיר לו היו"ר כי בכל מקרה טבילת האש שחווה דאבור אמש חייבת לצאת לפועל כבר בחיפה, מתוך הבנה שאי אפשר לדחות את הקץ.
כבר בטיסה חזרה מאיי פארו חסון ניהל שיחות במטוס עם השחקנים, שיתף את כולם בתרחישים הצפויים במשחק בחיפה. "תישארו ביחד, אנחנו נטפל בהכל, מוכנים לכל תרחיש", היה המסר לשחקנים עוד לפני שהמטוס נחת.
ביומיים שקדמו למשחק, השיחות כבר היו מצומצמות יותר. תחילה שיחות עם שני המנהיגים נאתכו וזהבי, שהתבקשו בין היתר להציג את הניסיון שלהם, להרגיע את האווירה בנבחרת ולשדר תחושה של ביחד. באחת השיחות עם חסון היה אפילו משולש שכלל את השניים, יחד עם דאבור, שמבחינתו היה מאוד נחוש: "אני לא מוותר על נבחרת ישראל, אני מגיע לחיפה לעשות את הטוב ביותר שלי", חסון הבהיר להם: "יש לנו פתרונות לכל תרחיש, הכי חשוב שכולכם תהיו ביחד. יש פה השלכות יותר משמעותיות מכדורגל, השלכות על תדמית של מדינה שלמה שעל הכתפיים שלנו".
7 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג עם החברים
ערן זהבי חוגג עם החברים
המטרה הייתה לשדר תחושה של "ביחד". זהבי והחברים חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
אנשי ההתאחדות נפגשו עם רוטנשטיינר במהלך סוף השבוע, ובין היתר הבהירו לו: "תספר לנו מה אתה מרגיש, איך נראית לך ההכנה של דאבור", האוסטרי השיב להם: "שום בעיה שהוא ישחק מבחינתי".

שוטרים ביציעים, ישיבת חירום במשטרה

בצהרי שישי התקיימה ישיבת חירום במשטרה בחיפה על מנת לדון בתרחישים האפשריים לקראת המשחק. סרגל התרחישים נע בין קריאות בוז כאקט הקל ביותר, דרך קריאות גזעניות של חלק גדול מהקהל, כשהועלתה האפשרות ל"מוות לערבים" ו"מוחמד מת", ואז החשש היה שבמקרה כזה השחקנים הערבים בנבחרת, יחד עם דאבור, ירדו מהדשא. "היה חשש שזה יהיה קו שבר", אמר גורם.
התרחיש הקיצוני ביותר היה שאוהדים ירדו מהדשא לעבר דאבור. מתברר כי המשטרה נערכה מבעוד מועד עם אבטחה מוגברת, כששוטרים נכנסו ליציעים. הכמות הייתה כזו שלא זכורה במשחקי נבחרת ולא מדובר בסדרנים. מי שאסף את השחקנים היה נאתכו, כשהקפטן אמר להם: "בשום תרחיש כנבחרת אסור לנו להישבר, נישאר תמיד ביחד, להראות את החוזק שלנו".
7 צפייה בגלריה
מונס דאבור חוגג עם החברים
מונס דאבור חוגג עם החברים
"אסור להישבר, נישאר תמיד ביחד". נאתכו ושאר השחקנים רצים לדאבור אחרי השער שכבש
(צילום: עוז מועלם)
גם כשהפוליטיקאים נכנסו לסיפור, כשחלקם חיממו את האירוע, המדיניות בהתאחדות הייתה שלא לענות לאף אחד מהם, גם לא ברשתות החברתיות. לפני היציאה למשחק, חסון בפעם הראשונה שלו בקדנציה כינס את השחקנים ואמר להם: "אני לא רוצה לדבר איתכם על החשיבות המקצועית של המשחק, עומד בפניכם משחק לא פשוט. ה'ביחד' שלכם חשוב, הולכים לזה ביחד, כולנו מאחורי דאבור".
כשכבר הגיעו לאצטדיון בחיפה, הועלו בפני דאבור סימולציות שונות. בין היתר הובהר לו כי במידה והוא מבקיע את אחד השערים, שלא יעשה תנועת השתקה ליציעים או משהו בסגנון כדי לא להלהיט את הרוחות. כשהחלוץ כבש את השער השני של הנבחרת, כל השחקנים, כחלק מהסיכום לפני, רצו אליו, חיבקו אותו, והוא סימן לב לעבר היציעים. בסופו של דבר הוא חווה שריקות בוז וקללות מהיציעים בכל פעם שנגע בכדור. בסיום המשחק הוא הודה לחבריו שתמכו בו: "שריקות הבוז לא היו לי נעימות, אבל לא פגעו בי או הפריעו לי. אני נאמן לנבחרת ישראל ולכם, ההצלחה שלנו ביחד לטובת הנבחרת הכי חשובה לי ואשאר פה עוד הרבה זמן".
מי שלא אהבו את התנהגות הקהל היו בני משפחתו, ותושבים רבים שהגיעו מנצרת על מנת לעודד אותו. כחלק מהמחאה נגד הקהל ששרק בוז כבר מהחימום, בני משפחתו ומקורביו, שהגיעו עם חולצות שלו מהקבוצות השונות בהן שיחק באירופה, עמדו עם הגב למגרש משך דקות ארוכות.
7 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
סימן לב ליציעים. דאבור
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
המשפחה של מונס דאבור
המשפחה של מונס דאבור
משפחתו של מונס דאבור עם החולצות
(צילום: עוז מועלם)

"אנשים ניסו להכניס הרעל, אבל האהבה מנצחת"

התמיכה של רוטנשטיינר והשחקנים בדאבור הייתה מוחלטת. "אני אוהב את השחקנים וגם אותו. כשהגעתי לא עשיתי הפרדה בין יהודים למוסלמים, אני נוצרי בכלל. הוא אחד השחקנים המובילים שלנו, הוא משחק בבונדסליגה וכולם משחקים כיחידה אחת. במשחק הבא כבר לא ישרקו לו בוז. הוא התנהג בצורה מקצוענית, הוא לא הגיב והראה שהוא מאוד ממושמע. על המגרש הוא נתן את הכל", אמר רוטנשטיינר.
הקפטן נאתכו המשיך: "למרות שהיו שריקות בוז, אני אקח את הדברים הטובים, אני שמח שגם מונס וגם אנחנו ידענו להתמודד עם משהו לא פשוט. לצערי היו אנשים שניסו להכניס רעל, אבל לשמחתי בסוף אהבה מנצחת. נבחרת ישראל הראתה היום שאפשר לחיות ביחד. כל פעם שאני בא לפה, אני כל כך גאה להיות חלק מהנבחרת הזאת. לא תמיד אנחנו מצליחים כי אנחנו עדיין לא ברמה של הנבחרות הגדולות".
גם מנור סולומון הגיב לשריקות הבוז: "ברור שזה לא כיף שחלק מהקהל שלך שורק בוז על משהו שלא קשור לכדורגל. ידענו שזה יקרה והכנו את מונס בשביל זה. אנחנו מאוד אוהבים אותו ואת כל השחקנים מהמגזר הערבי. אנחנו חברים מאוד טובים. גם כשאני נמצא בחו”ל ושואלים אותי על הנושא אני תמיד אומר שיש לי המון חברים מהמגזר. אנחנו מתבאסים שהמחלוקת הזאת לא נשארה מחוץ למגרש כי הכדורגל זה משהו נייטרלי. אנחנו מתמקדים ברוב הקהל שכן הריע לו. הוא משחק בשביל הסמל וראינו את זה".
7 צפייה בגלריה
סולומון, דאבור ונאתכו
סולומון, דאבור ונאתכו
"הוא משחק בשביל הסמל וראינו את זה". סולומון עם דאבור ונאתכו
(צילום: אורן אהרוני)
זהבי סיכם: "חוויה לא נעימה, ואני אומר את זה בתור אחד שעבר את זה. הוא ציפה לזה והתמודדנו מדהים כנבחרת. היה ונגמר, הצגנו כדורגל מדהים. יש לנו מדינה עם המון קונפליקטים, אז בואו לפחות נהיה מאוחדים בנבחרת. אני לא פה כדי להגן על מונס, הוא יודע שעשה טעות ואמר את זה".