גופתו של מאמן הכדורגל הישראלי דימה פיאלקה, שנלחם בשורות צבא אוקראינה ונהרג במהלך הקרבות, הוחזרה במסגרת עסקה עם רוסיה. גופתו לא תחזור לישראל, והוא צפוי להיקבר באוקראינה.
פיאלקה, שעזב את ישראל לפני מספר שנים, מצא את מותו בחודש שעבר, ומאז נעשו מאמצים להחזיר את גופתו. אתמול (שלישי) הודיע אנדריי ירמק, ראש לשכת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, על עסקת חילופי שבויים בין אוקראינה לרוסיה שהביאה להחזרתם של 32 קצינים וחיילים אוקראינים שוחררו מהשבי הרוסי. ירמק הוסיף כי במסגרת העסקה הוחזרה גם גופתו של פיאלקה, שאותו כינה "אזרח ישראלי".
2 צפייה בגלריה
דימה פיאלקה ואיגור ירקייב
דימה פיאלקה ואיגור ירקייב
דימה פיאלקה במהלך שירות בצבא אוקראינה
(צילום: פרטי)
לפיאלקה בני משפחה שנותרו בישראל – אם, אח צעיר וקרובים נוספים – שרצו להביא לקבורה בארץ. עם זאת, נראה כי פיאלקה יובא למנוחות באוקראינה, שם מתגוררת אשתו. תחילה היא הסכימה שייקבר בישראל, אך לבסוף החליטה לעשות זאת במדינה שבה נולד ובה חי בשנים האחרונות. בני משפחתו בארץ, שגייסו כ-15 אלף שקל במימון המונים כדי להביא את גופתו לישראל, צפויים להחזיר את הכסף לתורמים. מקורבים למשפחה ביקשו לציין את עזרתו של ח"כ יבגני סובה, סגן יו"ר הכנסת, שפעל מול שלטונות רוסיה ואוקראינה לצורך החזרת הגופה.
פיאלקה, בן 39 במותו, נולד באוקראינה, אך בגיל צעיר עלה עם משפחתו לישראל והתגורר בבאר-שבע. הוא עסק באימון כדורגל במחלקת הנוער של מכבי באר-שבע, שם אימן בין היתר את אור דדיה - כיום המגן הימני של הפועל באר-שבע ונבחרת ישראל. לפני מספר שנים חזר לאוקראינה לעיר לבוב, כדי לטפל בסבתו הקשישה. הוא התחתן והקים משפחה באוקראינה, ובמקביל המשיך לעסוק באימון - עבודתו האחרונה הייתה כמאמן קבוצת נערים א' של דינמו לבוב. לפני המלחמה הוא אף נרשם לקורס פרו.
2 צפייה בגלריה
דימה פיאלקה מאמן כדורגל שנהרג באוקראינה
דימה פיאלקה מאמן כדורגל שנהרג באוקראינה
פיאלקה בימיו כמאמן ילדים במכבי באר-שבע
(צילום: שי מוגילבסקי)
עם תחילת הפלישה הרוסית התגייס פיאלקה לצבא האוקראיני, ובתחילת ספטמבר מצא את מותו. לפי הודעת קבוצתו דינמו לבוב, פיאלקה "נהרג מכדור האויב". בהודעה נמסר: "הוא היה מהראשונים שיצאו להגן על המדינה שלנו עם נשק בידיו לאחר תקיפת הכובשים הרוסים. נלחמת למען השלום שלנו".
לאחר היוודע דבר מותו, חניכו לשעבר אור דדיה ספד לו: "הוא בעצם מאמן הכדורגל הראשון שלי. דימה הוא סמל עבורי. הוא עיצב את הדמות שלי כשחקן כדורגל. היינו יחד חמש שנים. היינו מתכתבים באופן קבוע והייתי אומר לו שההצלחה שלי היא בזכותו. מבחינתי הוא הביא אותי למצב בקריירה שלי היום. לפני שנה הוא בא לארץ ואכלנו יחד ארוחת שישי. הוא סיפר לי שהוא רוצה לחזור לאמן בארץ".
אחד מחבריו הטובים בישראל, איגור ירקייב, שמאמן במחלקת הנוער של הפועל באר-שבע, הוסיף על פיאלקה: "כשהגעתי למחלקת הנוער של מכבי באר-שבע, דימה אימן שם ועבדנו בשיתוף פעולה. ב-2015 הוא עזב לאוקראינה כדי לטפל בסבתא שלו. היא הייתה חולה והוא היה אמור לחזור אחרי תקופה, אבל הוא הכיר שם את אשתו והחליט להישאר איתה שם. ברגע שהתחילה המלחמה הוא התגייס. דיברנו חודש לפני מותו. הוא אמר לי שהוא עדיין לא באזור לחימה, כי הוא בטירונות. הוא היה בחור מדהים. זה עצוב מאוד".