המסע המופלא הגיע לסיום - וחתם קיץ חלומי עבור הכדורגל הישראלי. הנבחרת הצעירה הובסה 3:0 בידי נבחרת אנגליה וסיימה את דרכה בחצי גמר יורו הצעירות. הנבחרת של המאמן גיא לוזון אומנם לא תופיע בגמר אבל היא לא תחזור מגאוגריה בידיים ריקות. זאת אחרי שהבטיחה לישראל כרטיס למשחקים האולימפיים בפריז 2024, לראשונה מאז 1976 בזכות ניצחון ברבע הגמר על הנבחרת המארחת (3:4 בפנדלים).
זה לא יהיה מוגזם לומר שלמרות ההדחה הכואבת, ישראל מסכמת טורניר שכולו הופעה מעוררת כבוד, כשרק הנבחרת החזקה ביותר בטורניר, שעמוסה בשחקני פרמייר-ליג, הצליחה לעשות לה סוף לחלום.
התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן
4 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת הצעירה של ישראל, קבוצתית
שחקני הנבחרת הצעירה של ישראל, קבוצתית
הנבחרת הצעירה. יש תקווה לעתיד
(צילום: עוז מועלם)
כאמור, הנבחרת הישראלית הגיעה ליורו הצעירות עם רף ציפיות נמוך. אפילו נמוך מאוד. "רוב הסיכויים שהנבחרת הבוגרת שלנו לא עוברת את הבית אליו הוגרלנו", אמר המאמן גיא לוזון ערב שריקת הפתיחה, שהציבה את הכחולים לבנים בבית אחד עם אנגליה, גרמניה וצ'כיה. לוזון גם היה צריך להדוף לחץ מסוים שנפל על כתפי הנבחרת בעקבות הצלחת נבחרת הנוער במונדיאליטו, לאחר שזכתה במדליית הארד. "אומנם מגדירים את הטורניר הזה עד גיל 21 אבל זו שטות גדולה: השחקנים הם עד גיל 23, כלומר שחקני בוגרת לכל דבר. נפלנו בבית מוות".

סנסציה ביריית הפתיחה

את הרמז למה שהולך להיות קיבלנו כבר במחזור הפתיחה של הטורניר, נגד נבחרת גרמניה, עם תיקו 1:1 סנסציוני, שגם סימן את מי שהולך להיות ה-MVP של הטורניר - השוער דניאל פרץ. האחרון, שהעלה את נבחרת הנוער לאליפות אירופה לאחר שהדף שלושה פנדלים של נבחרת אירלנד, הוכיח שהוא מסוגל להציג יכולות דומות גם בבמה המרכזית.
4 צפייה בגלריה
דניאל פרץ
דניאל פרץ
פרץ לאחר הדיפת הפנדל נגד גרמניה
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
פרץ הדף שני פנדלים של שחקני אלופת אירופה בדקה הרביעית ובדקה ה-78 (מרגליהם של יוסופה מוקוקו ויסיק אנגמקאם, בהתאמה), ובמו ידיו הביא לישראל נקודה ראשונה בטורניר, על אף שהייתה בעשרה שחקנים החל מהדקה ה-45 בעקבות הרחקה של דניאל קארצב. את השער הישראלי כבש דור תורג'מן מבישול מדוד של אוסקר גלוך, שהותיר את הגרמנים די בהלם אחרי שחלוץ מכבי ת"א פשוט "פרפר" את הבלם ושלח עם הרגל השמאלית כדור לרשת.
הפרק השני בטורניר היה כואב כמו הפרק האחרון בחצי הגמר, כשמנגד ניצבה הנבחרת האנגלית - הפייבוריטית הגדולה לזכייה בטורניר שאף סימה את יורו הצעירות עם רשת ריקה. גם בהתמודדות מול הכחולים-לבנים סימנה הנבחרת האנגלית 'וי' עם 0:2, אגב, התוצאה האהובה עליה בשלב הבתים בטורניר (אותה השיגה גם בשני המשחקים האחרים בשלב הבתים, נגד גרמניה וצ'כיה).

כרטיס עלייה בדקה ה-82

אל המשחק נגד נבחרת צ'כיה הגיעה ישראל כשאינה תלויה בעצמה וכשהיא במקום האחרון בבית 3, למרות זאת התעלו הכחולים בזמן הנכון וניצחו את צ'כיה 0:1 משער של עומרי גאנדלמן בדקה ה-82, וניצלו עוד 0:2 של אנגליה (הפעם על גרמניה), כדי לרשום הישג היסטורי נוסף – העפלה ישראלית ראשונה לרבע גמר יורו הצעירות. הכרטיס לאולימפיאדת פריז 2024 כבר היה ממש מעבר לפינה. התחנה הבאה הייתה נבחרת גאורגיה ו-45 אלף אוהדיה בטביליסי.
4 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
גאנדלמן חוגג שער מול צ'כיה ועושה היסטוריה
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
והאמת, שלמרות המעמד והתוצאה הסופית (0:0) הנבחרת הישראלית הייתה טובה יותר והייתה יכולה לסיים את המשחק ב-90 דקות, כשרק הופעה של שוער גאורגיה, גיורגי ממרדשוילי, שצפוי לחתום בבאיירן מינכן, מנעה מהכחולים-לבנים הכרעה ב-120 דקות. שם הבמה כבר הייתה של דניאל פרץ, שעצר פנדל שלישי בטורניר (הפעם של גיורגי גגואה), שהצטרף להחמצה של סבדה קבדיאני, ששלחה את ישראל לשלב ארבע הגדולות של אירופה. 24 שעות אחרי, בזכות ניצחון 0:1 של אנגליה על פורטוגל, החגיגה הושלמה עם הבטחת הכרטיס למשחקים האולימפיים.

טעם של עוד

"הדור הזה הולך להמשיך ולהתקדם", קבע הקפטן והבלם גילי כהן, ערב ההתמודדות מול אנגליה בחצי הגמר. "לא רק בנבחרות הצעירות. נמשיך בכל הכוח, גם כשנגיע לבוגרת. אני מאמין שהבוגרים שרואים אותנו היום רוצים להוכיח את עצמם, להראות שהם יכולים. בעזרת השם בקמפיין הקרוב שלהם נראה את התוצאות. לגבי אנגליה? נתנו להם יותר מדי כבוד, הפעם זה יהיה שונה".
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל הצעירה אוסקר גלוך
שחקן נבחרת ישראל הצעירה אוסקר גלוך
גלוך מנסה לעכל את ההפסד בחצי הגמר
(צילום: עוז מועלם)
אבל הפעם, זה היה קצת גדול על ישראל, שכאמור, אומנם מודחת מול אנגליה, אבל חוזרת הביתה עם שק מלא הישגים היסטוריים, כרטיס לאולימפיאדה שתצא לדרך בקיץ הבא, ובעיקר עם דור צעירים שהוכיחו שיש לאוהדי הכדורגל למה לצפות.
פורסם לראשונה: 21:02, 05.07.23