הפנטזיה של מכבי תל אביב הייתה שפטריק ואן לוון ימשיך מאיפה שהפסיק בעונה שעברה: גביע המדינה ומאבק אליפות עד הרגע האחרון. למרות שבפלייאוף העליון הצהובים לא הרשימו, ואן לוון הרוויח בצדק את הקרדיט לעונה הזאת, ולא היה צורך למנות מאמן אחר. מיץ' גולדהאר אף העניק לו חוזה לשנתיים, מתוך אמונה כי הוא האדם הראוי להוביל את מכבי ת"א. ואן לוון לא עומד בציפיות, וזה ממש לא רק באשמתו.
בואו נחזור רגע לקיץ, בו איבדה מכבי ת"א את המנוע שלה דור פרץ. מחליף ראוי טרם הוחתם ומרכז השדה נחלש משמעותית. יונתן כהן עזב אף הוא, וגבי קניקובסקי הובא רק ברגע האחרון של החלון. מכבי ת"א החתימה את הרכש הכי חשוב שלה רק בסוף אוגוסט. יש לה שלישייה קדמית חדשה לגמרי (קניקובסקי, קובאס, פריצה), אין לה את פרץ, ואין לה את אייל גולסה הפצוע. נוסיף על כך שאנדרה ז'ראדלש ואנריק סאבוריט לא ממש הגיעו לעונה הזאת - ונקבל תנאי פתיחה לא משהו למאמן.
2 צפייה בגלריה
אנדרה ז'ראלדש מאוכזב
אנדרה ז'ראלדש מאוכזב
אנדרה ז'ראלדש מאוכזב
(צילום: עוז מועלם)
יחד עם זאת, גם בחצי סגל כשיר, מכבי ת"א אמורה לנצח ברוב משחקי הליגה שלה, ובוודאי לא להפסיד שלוש פעמים בשישה מחזורים. הרעיונות הטובים שוואן לוון הביא איתו בעונה שעברה, כמו ההתעקשות על שלושה קשרים במרכז השדה, פתאום נמצאים בעוכריו. הוא החזיר את הסדר למכבי ת"א המבולגנת של יורגוס דוניס, אך כעת הסדר הזה הפך לקיבעון מחשבתי. וללא דור פרץ, גם אין לו גם מרכז שדה חזק. כמו אצל דוניס, יש למעשה שתי קבוצות במועדון אחד: זאת של אירופה - קבוצה עקשנית, לוחמת, קצת אפורה אבל יודעת לנצח. וזאת של הליגה - מפוזרת, מבוהלת ולא מחויבת. את הפער הזה צריך לסגור איכשהו, ואן לוון לא מצליח.
מכבי ת"א של אירופה לא הייתה נגררת אחרי מכבי נתניה לקצב מהיר, ובוודאי לא חוטפת ממנה ארבעה שערים. היא גם הייתה משתדלת להיות ראשונה לכל כדור, כמו שהיא עשתה נגד מכבי חיפה. כנראה כשהצהובים לא מרגישים שמשהו חשוב מוטל על הכף, הם הופכים לשאננים. אין במכבי ת"א תחושת דחיפות לנצח, אצל איביץ' היו מנסים לדחוף את הכדור לשער עם טרקטור, אם זה מה שהיה צריך לעשות. זה גם היה אצל ואן לוון בעונה שעברה אחרי שמכבי חיפה התחילה לברוח, עכשיו הקבוצה עייפה ונראה שהיריבות מפריעות לה לישון צהריים.
2 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון, מיץ' גולדהאר
פטריק ואן לוון, מיץ' גולדהאר
ואן לוון וגולדהאר
(צילום: עוז מועלם)
ידוע שהצהובים נוהגים לקחת את הזמן עם שחקני רכש, יותר נכון ידוע שזה מה שגולדהאר עושה. זאת מדיניות ארוכת שנים. כמעט בכל עונה היא משלמת עליה מחיר מסוים, אם זה בהדחה מאירופה ואם זה בתחילת עונה מגומגמת בליגה. ניתן לתהות בקול רם מדוע גולדהאר ממשיך במדיניות הזו, מצד שני אי אפשר לבוא בטענות לבעלים שמשקיע עשרות מיליוני שקלים בכל עונה ונותן כזה שקט למועדון. אלה כאמור תנאים לא הכי אידיאליים, אבל זה לא שמכבי ת"א משחקת בפרמייר-ליג. הצהובים הביאו רכש איכותי מאוד שחייב להתמודד על אליפות. ההתקפה שלה לא יכולה להתבסס על הוצאות חוץ ארוכות של לואיס הרננדס.
במצבה של מכבי תל אביב אין רק אשם אחד, אבל לצערו של פטריק ואן לוון, פרידה ממנו היא הצעד הכי זול והכי יעיל שניתן לעשות. השאלה היא האם מאמן זר, שלא מכיר את הקבוצה ואת הליגה, יוכל בזמן קצר להצעיד את הצהובים למאבק על התואר? אולי, ואני רק מעלה פה רעיון, שווה לחשוב גם על מאמן ישראלי.