מכבי חיפה והפועל באר-שבע בכוננות ספיגה. בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל התקיים היום דיון בעקבות מהומת הענק בסיום המשחק בין שתי הקבוצות לפני כשבוע וחצי, במהלכו דרש התובע עו"ד ניר רשף הפחתה של נקודה עד שלוש נקודות לשתי הקבוצות, עוד העונה. שלושת הדיינים שניהלו את הדיון - עו"ד ישראל שמעוני, עו"ד נועם ליובין ועו"ד גיורא לנדאו.
כזכור, אותו משחק הסתיים ב-1:2 לדרומיים, כאשר מריאנו בריירו כבש שער ניצחון בדקה ה-96. מיד לאחר הבקעת השער, פרצה תגרה בין שחקנים ואנשי צוות רבים, כאשר גם אנשי הספסל התערבו. בנוסף, נרשמו עימותים בין אוהדי המארחת, שהקניטו וזרקו חפצים על שחקני הירוקים, וגם ליד יציעי אוהדי באר-שבע פרצה מהומה.
7 צפייה בגלריה
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
השחקנים בבית הדין של ההתאחדות
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
שחקני באר שבע בדיון
(צילום: יריב כץ)
בכתב האישום נכתב: "מיד לאחר השריקה לסיומו של המשחק, החלה מהומה רבתי המגרש, שכללה עימותים, דחיפות וקללות. המהומה נמשכה דקות ארוכות אחרי שריקת הסיום כאשר על המגרש נמצאים שחקני ובעלי תפקידים רבים משתי הקבוצות אשר לא היו אמורים להימצא כלל על המגרש".

מהלך הדיון

הדיין שמעוני שואל את התובע רשף האם יסתפק בקנסות כספיים, רשף הבהיר: "מבקש שבית הדין הפעם באופן מיוחד בגלל האירוע החמור ומאחר ומדובר בשתי קבוצות מובילות, שישית קנסות כספיים אישיים. שלושה משחקים וקנס כספי, מ-5,000, 10,000 שקל ומעלה".
7 צפייה בגלריה
דיון
דיון
עבדולאי סק
(צילום: יריב כץ)
בעקבות התלונה במשטרה נגד ינון אליהו ממכבי חיפה הוחלט כי הוא לא יהיה חלק מהדיון המשמעתי בהתאחדות. סאן מנחם לא התייצב בעקבות ירי טילים שאירע בדרכו למשרדי ההתאחדות. את מכבי חיפה ושחקניה מייצגים עו"ד אורי שוכטוביץ’ ועו”ד עופר בן אסא. את הפועל באר-שבע עו"ד רועי רוזן.
הדיון מתחיל בעניינו של עבדולאי סק ממכבי חיפה. "עומד מאחורי כל מה שכתבתי בדוח, אין לי מה להוסיף", אומר השופט רועי ריינשרייבר. בן אסא: "יש פה פרס לגזענות עם העמדתו של סק לדין. במקום שההתאחדות תחבק אותו אז מחמירים איתו. הוא סיים בבכי את המשחק. זו התמונה שנזכור מהאירוע הזה".
סק עצמו אמר: "אני מאוד מצטער להיות כאן. אני לא ייחלתי שזה יגיע לוועדת משמעת ואני מתנצל. אני לא השתתפתי בקטטה. הגנתי על השחקנים. אני משחק כבר שמונה שנים כדורגל מקצועני ובחיים לא ראיתי דבר כזה ולא שמעתי. לא הגבתי במהלך המשחק אבל בסוף המשחק שמעתי דברים עוד יותר גרועים וזה מאוד כאב לי עד כדי כך שבכיתי ולכן עשיתי את המעשה הזה. קריאות או או או כמו קופים. כושי מלוכלך, תחזור לאפריקה אין לך מקום פה בשביל לשחק וזה מה שכאב לי".
התביעה דורשת להרחיקו משלושה משחקים. עו"ד רשף: "סק היה חלק מרכזי בתחילת האירוע וצריך להיות מורחק שלושה משחקים". בן אסא הציג העמדה לדין של לוקאקו באיטליה בסופה הוא זוכה אחרי שהגיב לקריאות נגדו: "הוא הורחק למשחק אחד וזה מספיק. נבקש להסתפק בזה".
7 צפייה בגלריה
פיירו
פיירו
פרנצדי פיירו
(צילום: יריב כץ)
הדיון השני היה בעניינו של מיגל ויטור מהפועל באר-שבע. בא כוחו, עו"ד רוזן: "הוא לא דוחף הוא רק מפריד. בניגוד למה שכתוב בדוח השופט רואים בסרטון שלא היו דחיפות. הוא ידוע בספורטיביות המופלגת שלו. הוא לא הפעיל כוח, הוא לא דחף באלימות גם אחרי שהאירוע המשיך. הוא פשוט נעמד כחוצץ. ההתנהלות של ויטור באירוע הזה היא כמו שמצופה מקפטן והיא רואיה לשבח. הוא חייב להיות זכאי מעבר לכל ספק. גם השם שלו מאוד חשוב לו. מה אתה מצפה שיעמוד בצד וימחא כפיים?".
הדיין עו"ד שמעוני: "אני מבין את תפקיד הקפטן אחרת ממך. שיעמוד בצד וימחא כפיים. הוא דמות משמעותית אבל אין לו תו של סדרן ואין לו תו של שוטר. לא רוצה שאף אחד יפריד".
על סק אמר רוזן: "סק טוען לגזענות מאוד קשה אבל עד אותו רגע שהוא רץ לקהל של באר-שבע לא השופט, לא המשקיף ולא אף אחד אחר שמע (קריאות גזעניות)".
התובע דרש להרחיק את ויטור משני משחקים.
הדיון בנושא יוג'ין אנסה, הפועל באר-שבע. "הוא רץ לכיוון עומר אצילי ודחף אותו", אמר התובע עו"ד רשף. אנסה: "ראיתי אותו מגיע ואומר משהו ללופז. אני חושב שהוא קילל אותו. ראיתי אותו ראש בראש איתו. הלכתי אליו ואמרתי מה אתה רוצה?".
עו"ד רוזן אמר להגנת השחקן: "אנסה כופר באשמה. בניגוד למצוין בדוח השופט לא היו דחיפות. זה מהלך אירוע שקורה במשחק לפחות 20-30 פעם. כן אנסה הדף אותו בקטנה. זה לא אגרסיבי, זאת לא השתתפות בקטטה, זה לא נורמת ההתנהגות שאנחנו כל כך חוששים שתשתרש".
התובע דרש להרחיק את אנסה לשלושה משחקים ובנוסף לקנוס אותו.
הדיון בנושא פרנצדי פיירו, מכבי חיפה. "הוא בא להפריד אבל ההפרדה הפכה לדחיפות וניעור שחקנים", אמר התובע עו"ד רשף. עו"ד בן אסא: "הוא לא עשה כלום, אני כופר באשמה". פיירו: "ראיתי שישה שחקנים סביבי. מישהו דחף אותי בגב. הייתי צריך לזוז כדי לראות מי מאחוריי. אני לא מבין מהי הסיבה לזה שאני כאן. לא הייתי חלק ממאבק עם מישהו. רק הגנתי על עצמי כי שישה שחקנים היו שם. לא הכיתי אף אחד ולא התכוונתי גם לעשות זאת. איך שישה שחקנים סביבי ואני עומד לדין? הם צריכים להיות פה, לא אני".
7 צפייה בגלריה
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
טוטו-טרנר בבית הדין המשמעתי בהתאחדות
סק באולם הדיונים
(צילום: יריב כץ)
שופט המשחק רינשרייבר: "פיירו בא להפריד וניסה להשתחרר מהשחקנים סביבו. אם זה היה תוך כדי משחק הוא לא היה צריך לקבל אפילו כרטיס צהוב". שמעוני: "אז למה ציינת את זה בתקריות בדוח?". רינשרייבר: "הוא לא מופיע אצלי בדוח".
התובע דרש להרחיק את פיירו למשחק אחד על תנאי.
הדיון בנושא בסאם זערורה, מכבי חיפה. "זערורה הכה פעמיים שחקנים במרכז המגרש כשהוא בכלל לא רשום בטופס המשחק", אמר התובע עו"ד רשף. "זה אחד מהאירועים החמורים שראיתי". זערורה: "ירדתי למגרש עם ידיים בכיסים אחרי המשחק. גם הקהל שלהם ירד אליי. לא רציתי לעשות כלום. הרגשתי תפיסה חזקה בעורף והזזתי אותה, ושם נגמר האירוע הראשון. באירוע השני, באתי לרדת לחדר ההלבשה עם הידיים בכיסים וקיבלתי דריכה עם הפקקים על הרגל, אז באינסטינקט נתתי מכה למי שדרך עליי. זה היה פאון. הגנתי על עצמי ושם הפסקתי. אני מתנצל. זו הפעם הראשונה שלי בבית הדין".
מנכ"ל מכבי חיפה, איציק עובדיה: "באסם זערורה שחקן מכבי חיפה מגיל 6, אני מכיר אותו הרבה שנים, הוא שחקן טוב, הגון וברמה האישית לא היו שום אירועי אלימות שליוו אותו. זה המקרה הראשון. הוא לא מתחמק ואומר שזה היה אירוע אינסטקטיבי".
עו"ד בן אסא: "לא היינו פה אם שחקן באר-שבע לא היה דורך עליו באגרסיביות. זה לא מצטלם יפה אבל אני מבקש להתחשב בזה. הוא קיבל זימון יומיים אחרי האירוע ומחר הוא יעמוד לדין קבוצתי".
התובע דרש להרחיק את זערורה ל-15 משחקים.
בנושא מחמוד ג'אבר, מכבי חיפה. עו"ד רשף: "בירידה לחדר ההלבשה הוא עשה תנועת איום לעבר אוהדי באר-שבע". ג’אבר: "אני ודניאל סונדגרן שמענו קריאות גזעניות בעברית ואפילו היה אחד עם בקבוק מים שקרא לי ‘יא ערבי מחבל’ ובא לזרוק אותו עליי. הגבתי רק כדי להרתיע אותו ולא היה מגע. אי אפשר להתעלם מזה. רואים גם בווידיאו שהוא תקף אותי".
התובע דרש להרחיק את השחקן לחמישה משחקים.
7 צפייה בגלריה
צוות ההגנה של מכבי חיפה
צוות ההגנה של מכבי חיפה
צוות ההגנה של מכבי חיפה
(צילום: יריב כץ)
בנושא שי אליאס, הפועל באר-שבע. "אליאס ירד אחרי סיום המשחק לתוך המהומה ונראה בסרטונים בדין ודברים עם סאן מנחם בצורה אגרסיבית ואלימה", אמר רשף. "לא היה ביניהם מגע פיזי אבל שניהם עומדים לדין כי הם לא היו חלק מהסגל ונראו במגרש כשהם מתעמתים באופן מילולי בלבד".
אליאס אמר להגנתו: "כל משחק שאני לא בסגל אני יורד לדשא להגיד תודה לשחקנים ולקהל. ירדתי לכיוון חדרי ההלבשה. שמעתי את הסיטואציה מרוב העוצמה של המכה. לא תקפתי את זערורה. ינון אליהו זרק בקבוק מים שכמעט פגע בי". עו"ד רוזן: "יש פה אכיפה בררנית מובהקת. צריך לזכות אותו מהדבר הזה".
התובע דרש להרחיק את שי אליאס לחמישה משחקים.
בנושא שגיב יחזקאל, הפועל באר-שבע. "ניסיתי למצוא את המעורבות של יחזקאל אבל התקשיתי למצוא", אמר הדיין שמעוני. "כשזומנתי לדין לא הבנתי על מה", חיזק יחזקאל. "ראיתי את הסרטון בטלוויזיה, באתי נטו להפריד. לא היתה לי אפילו מחשבה לבוא לריב. הייתי בין היחידים שהרגיעו את הקהל שלנו. זה אולי נראה שדחפתי את פיירו אבל אני לא יכול להזיז אותו הוא בן אדם גדול".
רינשרייבר: "אם הייתי רואה ששגיב יחזקאל פעל בצורה לא טובה הייתי רושם בדו"ח. הוא לא נרשם בדו"ח".
התובע דרש הרחקה ממשחק אחד על תנאי.
7 צפייה בגלריה
עבדולאיי סק עושה תנועה מגונה לקהל
עבדולאיי סק עושה תנועה מגונה לקהל
עבדולאיי סק עושה תנועה מגונה לקהל
(צילום: עוז מועלם)
בנושא מאוויס צ'יבוטה, מכבי חיפה. "אני כבר שעתיים יושב פה ושומע מה אומרים על הגזענות ואיך שמזלזלים בזה", אמר השחקן. "תבינו, בן אדם שלא חי את זה, לא יכול להבין מה זה. אף אחד לא מבין איזה כאב לב זה. אני לא יודע מה להגיד לילדים שלי לפעמים כשהם שואלים על זה. עצוב לי. באמת".
הדיין שמעוני פנה לתובע בשאלה: "איך יחזקאל אחד על תנאי וצ'יבוטה בהפרת סדר שלושה בפועל?". רשף: "במקרה הזה ראיתי השתוללות מול סדרנים ואוהדי באר-שבע".
דרישת התובע להרחיק את צ'יבוטה לשלושה משחקים, נותרה בעינה.
על העונשים שמבקש התובע אומר עו"ד רוזן מטעם הפועל באר-שבע: "מה שניר רשף עושה זה לא פחות משערוריה וחרפה. אנחנו רואים את אותם סרטונים שמיגל ויטור שלא עשה כלום והוא מבקש שני משחקים בפועל, ועל אותו דבר על פיירו הוא מציע משחק על תנאי. יש פה העדפה לקבוצה מסוימת? אנחנו לא מתקרבנים. לבוא ולהאשים את הקהל של הפועל ב"ש על כך ששחקני חיפה מתעמתים איתם? בדוח שופט ודוח משקיף לא מציינים קריאות גזעניות".
הדיין לנדאו: "אנחנו מרגישים לא מעט פעמים שאנחנו האחרונים שאכפת להם. נציגי קבוצות באים לנו עם תירוצים, אבוקות וקריאות גזעניות. הקריאות האלה לא יהיו. או שלא יהיה פה כדורגל".
בנושא עלי מוחמד, מכבי חיפה. "ראיתי את שאפי סולימנוב דוחף את אחד השחקנים שלנו, אז תפסתי את החולצה שלו וביקשתי ממנו להפסיק", הסביר השחקן. עו"ד בן אסא: "אם נגיש כתב אישום על כל משיכה בחולצה לא נישאר לא אנחנו ולא באר-שבע עם שחקנים. זה זוטות". התובע דורש להרחיק את השחקן לשלושה משחקים.
בנושא אדריאן פאון, הפועל באר-שבע - טען השחקן להגנתו: "זערורה דרך לי על הרגל, (אז) דרכתי לו בחזרה". עו"ד רוזן: "להשוות דריכה לאגרוף שהוא קיבל לפנים מזערורה זה לא הגיוני". התובע דורש הרחקה של שבעה משחקים. עו"ד רוזן: "זה עונש מטורף".
בנושא שאפי סולימנוב, הפועל באר שבע. "אני רוצה קודם כל להתנצל בפני ההתאחדות, האוהדים והאנשים שיושבים שם", אמר השחקן בפתיחת הדיון בעניינו. "זו העונה הראשונה שלי בישראל והיו לנו ארבעה משחקים עם חיפה ותמיד מאוד מתוח. לא הגענו אף פעם למצבים כאלו. ראיתי מישהו דוחף את פאון, לא ידעתי מי זה בכלל, הוא ירד מהיציע ולא היתה לו חולצה של חיפה. רציתי להזיז אותו מפאון. רק אחר כך הבנתי מי זה (זערורה). אחרי המשחק סימסתי לחזיזה והתנצלתי בפניו כי הבנתי שלא היה הבעיה. בחיים לא עשיתי דבר כזה ולא לקחתי שום חלק במהומות בקריירה שלי. עלי מוחמד, אחרי האירוע בינינו, רצה להמשיך לריב ואני הלכתי משם".
עו"ד רשף שדרש להרחיק את השחקן ל-12 שחקנים: "זה השחקן שמעורב באירוע לאורך כל הדרך. אני חושב שלמרות ההתנצלות הוא התנהג כמו חמום מוח ודורש הרחקה ל-12 משחקים בפועל".
בסיכום הדיון אמר רשף: "זה אירוע של אובדן עשתונות. זה נכון שרמת האלימות לא הייתה קיצונית במובן הפיזי, אבל הפרות הסדר, כמות המשתתפים, המעורבים שלא היו אמורים להיות על המגרש ומשך הזמן שהן נמשכו הפכו את האירוע לחמור. אנחנו מצפים משתי הקבוצות הבכירות בכדורגל הישראלי לשמש דוגמה. אירוע כזה לא מהווה דוגמה לאף אחד. העונש צריך להיות סימטרי כי לשתי הקבוצות אחריות דומה. אבקש הפחתת נקודות בין נקודה לשלוש, לשיקול בית הדין, והפחתת נקודות על תנאי לעבירה נוספת".
פורסם לראשונה: 15:04, 10.05.23