ההחלטה העקרונית של בעלי מכבי תל אביב מיץ' גולדהאר כי המאמן פטריק ואן לוון לא ימשיך התקבלה הרבה לפני ההפסד אתמול (שני) למ.ס אשדוד (2:0). עוד לפני פגרת הנבחרת האחרונה, כשהקבוצה גברה בדקות הסיום על הפועל ירושלים, גולדהאר כבר הביע ביקורת, והבהיר את העמדה הברורה שלו כלפי האיש על הקווים, כשכפי שפורסם ב-ynet, ואן לוון היה בדרכו החוצה כבר אז.
"נתתי לו צ'ק פתוח, כל מה שפטריק ואן לוון רצה ממני, הוא קיבל, פשוט הכל", אמר אז גולדהאר בשיחות האישיות שניהל עם מקורביו, מה שהוביל אז להערכה בקריית שלום כי הקרדיט של ההולנדי אזל. "אחרי הביקורת של גולדהאר, יחד עם ההבהרה הברורה מצידו כי הוא נתן לצוות המקצועי צ'ק פתוח לבניית הקבוצה, זמנו של ואן לוון שאול, אלא אם כן יהיה מהפך גדול ביכולת של הקבוצה", טענו כבר אז במועדון.
4 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון מוחא כפיים
פטריק ואן לוון מוחא כפיים
הפיטורים היו באוויר כבר תקופה ארוכה. ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)
ההודעה הרשמית שיצאה אמש שתי דקות לפני השעה 1:00 לפנות בוקר לא הפתיעה אף אחד, ונתנה את החותמת לעוד כישלון מהדהד של הצהובים, זו השנה השנייה ברציפות: דוניס פוטר אחרי המחזור ה-11 ואילו ואן לוון כבר לאחר שבעה מחזורים, מציאות שבקריית שלום לא הכירו בכל עידן גולדהאר.
אנגלידיס הודיע לוואן לוון על הפסקת עבודתו המיידית, זאת למרות שיש לו חוזה גם לעונה הבאה, כשהוחלט כי הוא אפילו לא יוחזר לתפקידו כמנהל מחלקת הנוער, כך שבתוך כשבועיים יחד עם חברו ריימונד אטוולד, שאימן את מכבי נתניה ושיתף איתו פעולה במחלקת הנוער של מכבי ת"א, הם נפרדים מהכדורגל הישראלי. ואן לוון יקבל פיצוי עד לסיום העונה אחרי שעבד במועדון חמש שנים.
במכבי הוחלט לנצל את העובדה כי המנהל המקצועי ברק יצחקי סיים לאחרונה את קורס הפרו, ולכן בצעד יוצא דופן שמזכיר במעט את מה שקרה בעבר עם ג'ורדי קרויף, הוחלט כי הוא יירד לקווים כמאמן זמני ועשוי להדריך את הקבוצה בשבת הקרובה נגד עירוני קריית שמונה. המטרה היא לאתר עד לדרבי בשבוע שלאחר מכן מאמן זר קבוע, אחרת ינצלו לשם כך את פגרת הנבחרת. יצחקי מעולם לא העביר אימון או משחק ויעשה זאת לראשונה בחייו. "גם ליצחקי יש תרומה גדולה בכישלון של העונה, הוא המנהל המקצועי ולא הצליח לשדרג את הקבוצה בשום דבר", אמרו במכבי, כשנשקלת האפשרות למנות איש מקצוע בכיר שיאייש את התפקיד.
4 צפייה בגלריה
בן מנספורד וברק יצחקי
בן מנספורד וברק יצחקי
לא מעט חיצי ביקורת מופנים כלפיו. יצחקי
(צילום: ראובן שוורץ)
גולדהאר מעונין רק במאמן זר, כשנעשו גישושים עם האקס ולדימיר איביץ', שזכה בשתי אליפויות רצופות במועדון. בשיחות פרטיות שניהל המאמן הסרבי לאחרונה הוא הבהיר כי אינו מעוניין לשוב לכדורגל הישראלי ואף שיתף כי בדיוק ההתנהלות במכבי, שנמשכה בשני הקיצים אחרי עזיבתו, הייתה הסיבה שהוא בחר לא להמשיך. גולדהאר עוד ניסה לשכנע בזמנו את איביץ', עוד לפני החתימה של דוניס ושלו בווטפורד, להישאר תמורת שכר גבוה יותר והוא סירב, כשהסרבי הבהיר כי הוא לא מתכוון לחזור לאחור. במכבי עוד ינסו לשכנע את איביץ' לשוב לקדנציה נוספת, אולם במקביל כבר החלו בניסיון לאתר מאמן זר אחר ומנהלים שיחות עם מספר מועמדים.
אחרי שיצאה ההודעה ממכבי, שחקנים בכירים במועדון ממש חגגו את העזיבה של ואן לוון. "זה המאמן החלש ביותר שהיה פה, אולי וידיגאל היה חלש ממנו", אמר אחד מהם. "הוא לא שיפר אף שחקן, השחקנים הצעירים רק הלכו לאחור, הוא קפא בכל מקום על הקווים, הוא לא היה מאמן, הוא לא אשם בכך. חבל מאוד שבמכבי לא ראו מה שקרה בפלייאוף העליון, שהוא לא ניצח שישה משחקים ונתנו לדבר הזה להמשיך".
שחקן אחר סיפר: "הרי מההכנות לעונה היחסים היו מתוחים בינו לבין השחקנים, אפילו יונתן כהן לא הזמין אותו לחתונה שלו. השחצנות שלו, ההתנשאות כלפינו, התחושה שלו שהוא מעל כולם, רק גרמה לבלון הזה בסופו של דבר להתפוצץ".
4 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' על הקווים
ולדימיר איביץ' על הקווים
ניסיונות לשכנע אותו לחזור. איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
ניהול המשחק אמש מול אשדוד, אותה קבוצה שגם הובילה לפיטורי דוניס בשנה שעברה, היה רע באופן קיצוני לגמרי. "אני האיש שצריך להישאר פה", עוד אמר ואן לוון שנראה כמנותק בסיום ההפסד. "איך יכול להיות שמאמן לא מגיב לכלום?", תהו שחקנים עם סיום המשחק. "אשדוד החליפה את כל ההתקפה, הוא בדקה השבעים ומשהו עושה חילופים, זה היה נראה שהוא בבלקאאוט מוחלט על הקווים".
מכבי עם שבע נקודות אחרי שבעת מחזורי הפתיחה של העונה (33 אחוזי הצלחה), ארבעה הפסדים ומספר הספיגות הרב ביותר בליגה (13), נקודה אחת בלבד מעל הקו האדום, אולם הנפילה החלה עוד בפלייאוף העליון בעונה שעברה, כך שההולנדי ניצח רק בחמישה מבין 13 משחקי הליגה האחרונים שלו בתפקיד וסיפק את פתיחת העונה הגרועה מזה 14 שנה.

"התשוקה של גולדהאר כנראה דעכה"

גולדהאר טוען כי ואן לוון קיבל צ'ק פתוח להביא שחקנים ויחד עם יצחקי צירף בין היתר את עוסמאה חלאיילה, שלא מקבל דקות משחק, עידן נחמיאס, גבי קניקובסקי, ברנדלי קוואס, סטיפה פריצה והשאיר את דן ביטון ואבי ריקן, אולם מצד שני, בשנתיים האחרונות, הניהול של גולדהאר שהפך למודל לחיקוי בכדורגל הישראלי, הוביל לכישלון שלא היה בכל תקופתו. אלו לא רק הכישלונות בבחירת אנשי המקצוע – בזמן ששחקנים כמו איתי שכטר, איתן טיבי, דור פרץ, יונתן כהן ופשיץ' עזבו רק העונה, יחד עם עומר אצילי, דור מיכה, ז'איר אמאדור או צ'יקו אופאדו עוד בקיץ שעבר, לא הגיעו תחליפים וגם הבחירות לתפקידי מפתח היו בעייתיות.
4 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
אחת הסיבות לכישלון המתמשך. גולדהאר
(צילום: מכבי תל אביב)
בעבר איישו את התפקידים הללו קליברים כמו המנכ"לים אנגלידיס, מרטין ביין או בן מנספורד, שהגיעו מרקע מובהק של כדורגל, לעומת שרון תמם, שקודמה מתוך המערכת והיא נעדרת רקע ספורטיבי, או ההחלטה למנות את ברק יצחקי לתפקיד המנהל המקצועי, כשהוא חסר ניסיון לגמרי והקידום של ואן לוון ממחלקת הנוער, יחד עם היעדרות של למעלה משנתיים וחצי מהארץ, מציגה תמונה של קבלת החלטות לא נכונה.
"אתה מכיר עוד בעל עסק שלא מגיע לעסק שלו כמעט שלוש שנים?", תהה השבוע אחד השחקנים. "חלקנו לא ראינו אותו בכלל, התשוקה שהייתה בעבר כנראה דעכה, הרעב הזה חסר".