התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן
כשנשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו, ענד הלילה (בין ראשון לשני) למאמן נבחרת ישראל, אופיר חיים, את מדליית הארד של המונדיאליטו על צווארו וחיבק אותו, הדמעות של המאמן זלגו מעיניו. בצדק. זה היה רגע אמוציונלי, כזה שסגר מעגל עבור מי שאחראי על השנה המטורפת ביותר שחווה הכדורגל הישראלי. הנבחרת בכחול-לבן חגגה מקום שלישי בלתי נתפס באליפות העולם עד גיל 20, שנה אחרי שהוכתרה כסגנית אלופת אירופה, ולחיים יש חלק נכבד בהישג המטורף.
לצד דגלי אורוגוואי (האלופה) ואיטליה (הסגנית), התנוסס גם הדגל הישראלי באצטדיון ע"ש דייגו ארמנדו מראדונה בלה פלאטה. הנבחרת הראשונה מאז מערב גרמניה ב-1987 שבטורניר הבכורה שלה במונדיאליטו עומדת על הפודיום. וכל זאת אחרי ה-1:3 המרשים על דרום קוריאה במשחק בו עלתה עם חצי הרכב, אבל עם חבורת מחליפים ווינרית שעשתה את העבודה.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל מנסים לעכל את הניצחון ההיסטורי
(צילום: EPA/Juan Ignacio Roncoroni)
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
ויש גם מדליית ארד!
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
6 צפייה בגלריה
אופיר חיים ונשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו
אופיר חיים ונשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו
אופיר חיים ונשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו
(צילום: באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
מעבר לאיחוד של מדינה שלמה סביבה, רק מי שנכח בבואנוס-איירס יכול היה להבין כמה גאווה הנבחרת של חיים הקרינה ליהודים בדרום אמריקה. בנוסף, עד כמה מטיילים רבים שינו את המסלול שלהם במיוחד על מנת להיות חלק מההיסטוריה (וההיסטריה) של הנבחרת הישראלית.

השירים, הדגלים והמחמאות

"איזה יופי שיש לנו את אופיר" - לא הפסיקו השחקנים לשיר בחדר ההלבשה. הם חגגו עם הדגלים בין כל היציעים בכחול-לבן, בזמן שאלפי הקוריאנים - שהגיעו בטיסות מיוחדות שארכו 27 שעות - נותרו בהלם.
6 צפייה בגלריה
תאי עבד
תאי עבד
"האמת, מאוכזב שלא עלינו לגמר". חיים ודגל ישראל
(צילום: REUTERS/Agustin Marcarian)
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, ויו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, חגגו עם השחקנים בסיום המשחק. "האמת, מאוכזב שלא עלינו לגמר. אנחנו לא פחות טובים משום נבחרת", הצהיר חיים. "נסתפק במקום השלישי המכובד, זה ההישג הכי גדול של הכדורגל הישראלי. הרמה פה מאוד גבוהה. העפנו את אלופת דרום אמריקה, את אלופת אסיה ואלופת אפריקה, זה אומר עלינו הרבה. אנחנו יודעים לשחק כדורגל ולעשות התאמות. כבר למדנו את המגרש הזה, לכן שיחקנו על כדורים ארוכים. היה פה לב ענק ואושר גדול".
"יש פה משמעות גדולה יותר מאשר רק זכייה במקום השלישי", הוסיף חיים. "זה אומר שבארץ יתייחסו אחרת לשחקנים הישראלים, יאמינו בהם. אלו הרמות הכי גבוהות. אנשים אולי לא מבינים איזו אינטנסיביות ואגרסיביות אחרת יש פה. לכל אחד מהשחקנים יש מקום בליגת העל. ראיתי חמישה מחליפים ששווים הרכב. היה לי חשוב מאוד לחזור עם המקום השלישי, אבל גם מאוכזב שלא זכינו בתואר. הצגנו לאורך כל הטורניר אופי ומנטליות מטורפת. חזרנו מפיגור, ניצחנו בזמן פציעות, השחקנים האלו ראויים לכל המחמאות".
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל על הפודיום. "כיף גדול"
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)
עכשיו אתה רוצה לחזור ולאמן קבוצות בוגרים? "אני לא הולך לשום מקום, אני נהנה מעשייה, מקידום של שחקנים. לא היה מעולם דבר כזה שנבחרת נוער היא סגנית אלופת אירופה ומקום שלישי בעולם. עשינו גם היסטוריה בכך ששני שחקנים קפצו ישירות מנבחרת הנוער לבוגרת, ועוד כמה לצעירה. יש שחקנים טובים בכל שנתון, צריך לדעת למצוא, לאמן וזה מתחיל בקבוצות עם קצב משחק".

"מחבקים ומודים לכולם על התמיכה"

אחד השחקנים שהציגו את היכולת הטובה ביותר מול דרום קוריאה הוא הדר פוקס ממכבי פ"ת, שראה כל החודש האחרון את בלמי הפועל ת"א, סתיו למקין ואור ישראלוב, פותחים לפניו. "כיף גדול, עשינו את העבודה", הסביר. "שיחקנו כמו גברים והוכחנו שאנחנו ראויים להיות מהנבחרות הטובות בעולם. זה מסע של חודש שלא האמנו שנעשה. כל המדינה לא האמינה שנחזור עם המקום השלישי. מחבקים את ההייפ ומודים לכולם על התמיכה. אנחנו מתייחסים לכל קבוצה - מאסיה או אירופה - כנבחרת מעולה. מאוד מקווה לקבל את הבמה בליגת העל, שהיא שונה מהלאומית. להיות חלק, מעריך שייתנו לי אחרי העונה הזו".
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
"שיחקנו כמו גברים והוכחנו שאנחנו ראויים להיות מהנבחרות הטובות בעולם"
(צילום: EPA/Juan Ignacio Roncoroni)
תגלית הנבחרת הישראלית בטורניר הוא כמובן חמזה שיבלי, שייצא ביום ראשון עם מכבי חיפה למחנה האימונים באירופה. "רצינו לעשות פה משהו גדול. מקום שלישי זה מטורף. אנחנו התכוננו לכל משחק בצורה הטובה ביותר, היינו מגובשים מאוד וזה הלך. עד עכשיו אני לא חושב איפה אשחק או לא, התרכזתי רק בנבחרת. חשבתי שכאן תהיה הפריצה שלי - והיא אכן הגיעה".