בשבוע שעבר הודיעו מארגני טורניר המאסטרס בקנדה כי נובאק ג'וקוביץ', כצפוי, לא ישחק שם. אחרי הפרשה המביכה והמבישה עבור שני הצדדים בתחילת השנה באוסטרליה, נראה שאנחנו עומדים בפני סוג של שידור חוזר גם בצפון אמריקה וכמובן באליפות ארצות הברית, הטורניר החשוב ביותר של הקיץ שייפתח ב-29 באוגוסט.
המצב פשוט: כדי להיכנס לארצות הברית, צריך להציג חיסון נגד קורונה. ג'וקוביץ' לא היה מוכן, לא מוכן ולא יהיה מוכן לאפשר למחט להיכנס אל זרועו ויהי מה. העקשנות של הסרבי כבר עלתה לו בהשתתפות בגרנד סלאם אחד, בשהייה במתקן מעצר עם פליטים מעיראק, סוריה וסרי לנקה ופגיעה קשה בתדמית. אלא אם יקרה משהו מפתיע במיוחד, אלוף ווימבלדון יוותר על ההשתתפות שלו בניו יורק ועל האפשרות להשתוות אל רפאל נדאל עם 22 תארי גרנד סלאם, כל זאת למרות שהסרבי הוא הפייבוריט לזכייה.
3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ' טניסאי סרבי
נובאק ג'וקוביץ' טניסאי סרבי
מוכן לסכן את כל המורשת שלו ועוד הרבה כדי לא לקבל דקירה קטנה בזרוע. ג'וקוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)
מצד אחד, אפשר לומר שלא ברור מה הבעיה של ג'וקוביץ'. מיליארדי אנשים בעולם כבר קיבלו חיסון נגד קורונה, זה כבר לא המצב ההתחלתי שהחשש עוד היה יכול להתבסס על כך שהזריקה לא נוסתה. זו זריקה קטנה ביד, ההליך לוקח בדיוק שנייה, והיא תיתן לו את כרטיס הכניסה לארצות הברית והאפשרות להשתוות לנדאל ולצבור עוד תואר גרנד סלאם. בגיל 35, כשברור שלא נותרו לו עוד הרבה שנים, כל טורניר גרנד סלאם הוא הדבר הכי חשוב בעולם מבחינתו, אבל גם לא יגרום לג'וקוביץ' להתחסן. עד כדי כך המחויבות שלו לא להתחסן חשובה לו. כלומר, מה שעומד על הכף הוא היוקרה המקצועית והמורשת של ג'וקוביץ', המאבק על מי יהיה הכי גדול בהיסטוריה, הווינריות והרעב שלו לכל תואר והרבה כסף (גם מזכייה בפרסים וגם מאובדן ספונסרים אפשריים וכו'). מצד שני, יש את האמונות המוזרות שלו, אם לומר בלשון המעטה, והעובדה שאינו מוכן לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס ולהתחסן. מי היה מאמין שדווקא העובדה האחרונה תגבור על כל השאר?
זו זריקה קטנה ביד, ההליך לוקח בדיוק שנייה, והיא תיתן לו את כרטיס הכניסה לארצות הברית והאפשרות להשתוות לנדאל ולצבור עוד תואר גרנד סלאם. בגיל 35, כשברור שלא נותרו לו עוד הרבה שנים, כל טורניר גרנד סלאם הוא הדבר הכי חשוב בעולם מבחינתו, אבל גם לא יגרום לג'וקוביץ' להתחסן. עד כדי כך המחויבות שלו לא להתחסן חשובה לו
מי שיצא להגנתו של ג'וקוביץ' היה הטניסאי האמריקאי ג'ון איזנר שהגיב לציוץ וכתב שהוא תומך שכך שייתנו לו לשחק והוסיף: "זה טירוף מוחלט שהוא לא יכול להתחרות" וכתב השטאג #מדע. גם טניס סנדגרן צייץ: "בושה שאיגוד הטניס האמריקאי לא נלחם על החרגה של נובאק. לא מפתיע שהממשלה לא שינתה את המדיניות הארכאית שלה. אני יכול לשחק, אבל הוא לא? מגוחך".
יש לציין כי החובה להציג חיסון חלה רק על זרים ולא על אמריקאים. זה יוצר מצב שמתנגדי חיסונים מקומיים, כמו סנדגרן, יכולים לשחק, בעוד ג'וקוביץ' לא יכול. ההיעדרות של ג'וקוביץ' מאוסטרליה וככל הנראה גם מאליפות ארצות הברית עלולות להכריע מי ייחשב לטניסאי הגדול בכל הזמנים. "חבל לי שהמאבק הזה יוכרע בגלל פוליטיקה בענייני חיסונים", התייחס טניסאי העבר איבן לנדל אל הסוגייה, "אני מקווה שבעוד 20 שנה לא נסתכל על זה דרך נקודת המבט הזו, שלא נדע מי היה הגדול מכולם בגלל פוליטיקה".
3 צפייה בגלריה
גוראן איבניסביץ' טניסאי עבר ומאמנו של נובאק ג'וקוביץ'
גוראן איבניסביץ' טניסאי עבר ומאמנו של נובאק ג'וקוביץ'
"הפוליטיקה הורסת את הספורט". איבניסביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)
מי שהיה קצת פחות עדין היה מאמנו של ג'וקוביץ' וטניסאי העבר גוראן איבניסביץ', שאמר: "בשבילי כל זה הוא בולשיט וטמטום. אם אתה מחוסן וחיובי לקורונה אתה יכול להיכנס לארצות הברית. אם אתה לא מחוסן ושלילי, אתה לא יכול להיכנס. יש יותר מדי פוליטיקה בספורט".
בין אם מסכימים עם ג'וקוביץ' ובין אם לא, חייבים להגיד שהכוח הנפשי שלו להתמודד עם כל זה הוא אדיר. "אם זה היה קורה לכל טניסאי אחר, 90% שהוא היה פורש מטניס, אבל נובאק הוא פייטר מלידה", אמר איבניסביץ', "כך הוא הצליח להתמודד עם מה שקרה לו באוסטרליה".
ג'וקוביץ' ואשתו ילנה תמיד היו סקפטיים מאוד בנוגע לקורונה ולאחר מכן גם בדבר החיסונים. בין היתר הם אירחו "מומחים" מפוקפקים בחשבון האינסטגרם של הטניסאי כדי שיסבירו על הסכנה שבחיסונים ויפחיתו מהסכנה שבקורונה עצמה. נובאק קיים טורניר בבלגרד בשיא ההתפרצות הראשונה של הקורונה ואף אמר שהוא מתנגד לכל הכלים של הרפואה המודרנית. הוא אפילו סיפר שבדיעבד לא היה עובר את הניתוח בכתף שעבר בזמנו והיה מחכה עד שהכתף תחלים מעצמה. בנוסף, פוסט של ילנה באינסטגרם נמחק בשל "עובדות" מדעיות מוטעות שהוצגו בו.
3 צפייה בגלריה
ילנה ג'וקוביץ' אשתו של נובאק ג'וקוביץ'
ילנה ג'וקוביץ' אשתו של נובאק ג'וקוביץ'
היא ונובאק עוד יבכו על ההחלטה שלהם? ילנה ג'וקוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)
אחרי הזכייה של נולה בווימבלדון, ילנה פנתה לקטטות בטוויטר וענתה לעיתונאי שכינה אותו "נער הפוסטר של החיסונים" כשכתבה: "אתה מייצר נראטיב שיפוטי שמתאים לאג'נדה שלך. נובאק בוחר את מה שנכון לגוף שלו. אם הוא לא משחק בגלל ההחלטה הזו, אז הוא חי איתה בשלום". ילנה כתבה בצורה צינית: "תודה רבה שאתה חולק איתנו את מחשבותיך. אני מקווה שלא תישפט עליהן או שתהפוך לפרצוף של שנאה וביריונות". גם בימים האחרונים היא ניהלה דיון זועם עם מגזין טניס שהתלוצץ על בעלה וכתב שהוא סקרן לדעת מי זה ג'וקוביץ' הזה שמזכירים את שמו וכל הזמן פורש מטורנירים.
נובאק עצמו צייץ ב-30 באוגוסט: "רק רציתי להגיד לכולכם כמה אני אסיר תודה לקרוא את כל הודעות התמיכה והאהבה מכל העולם בימים האלה. לא ציפיתי לזה ולכן זה כל כך מדהים אותי. רק רציתי לומר תודה. זה מרגיש מיוחד שאנשים מתחברים כך לקריירת הטניס שלי ורוצים שאמשיך להתחרות".
בינתיים, סוגיית ג'וקוביץ' מעוררת לא מעט הדים וקולות בארצות הברית ונדמה שבין אם הוא רוצה ובין אם לאו, הסרבי מעניק לגיטימציה אדירה למתנגדי החיסונים ותומכיהם. מעבר לכך, הוא גם מצטייר כקורבן שנאלץ לוותר על כל עולמו בשל אמונתו והדבקות שלו ברצון לשמור על אוטונומיה על גופו. גם אם לא מסכימים עם העמדות שלו, זו התוצאה הסופית, משחק בו כולם מפסידים.
פורסם לראשונה: 07:07, 08.08.22