איך היה סוף השבוע שלכם? של דני אבדיה היה כואב במיוחד. כאבי הגב הכריעו אותו – תוצאה של נחיתה גרועה אחרי הטבעה באימון, הוא החמיץ את משחקי החוץ ביוטה ובסקרמנטו שנערכו ערב אחרי ערב, ובכך נעדר לראשונה משורות וושינגטון אחרי 114 הופעות רצופות, מה שהיה הרצף השלישי באורכו בין שחקנים פעילים ב־NBA.
איך הייתה השנה שלכם? של דני אבדיה הייתה טובה מאוד. השינוי במספרים אינו פנומנלי, לא כזה שיהפוך אותו מועמד לתואר השחקן המשתפר של העונה ויגרום לפרשנים להשתפך עליו, אבל במהלך החודשיים האחרונים קרה הסוויץ' הקטן שהאוהדים חיכו לו – הישראלי התייצב כשחקן משמעותי ב־NBA.
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה שחקן וושינגטון וויזארדס
דני אבדיה שחקן וושינגטון וויזארדס
הוא שחקן חמישייה קבוע, בלי סימני שאלה, לצד שלישיית הכוכבים של הקבוצה, מעורב הרבה יותר ממה שהכרנו במשחק ההתקפה ומתחיל לדחוף את הממוצעים כלפי מעלה. אבדיה
(צילום: רויטרס)
גם בסוף העונה שעברה, כשהוויזארדס היו מפורקים מפציעות, לאבדיה הייתה תקופה מצוינת וראינו אותו רושם הופעות נהדרות, אבל תמיד זה נעצר מהר והיה צריך לחכות שהכל ייבנה מחדש. עכשיו הוא שחקן חמישייה קבוע, בלי סימני שאלה, לצד שלישיית הכוכבים של הקבוצה, מעורב הרבה יותר ממה שהכרנו במשחק ההתקפה ומתחיל לדחוף את הממוצעים כלפי מעלה. חודשיים הם כלום בקריירת NBA, אבל כשמצרפים אותם לכל ההיבטים שאבדיה שיפר ב־2022 וההכרה בו כשחקן ההגנה הטוב ביותר של הקבוצה, מקבלים הרגשה שהבחור מרגיש בנוח יותר מתמיד. בשבוע הבא הוא יחגוג 22, גיל צעיר מאוד, כשהוא כבר עם שנתיים וחצי של ניסיון בליגה הטובה בעולם וביטחון עצמי אחר.

וויזארדס בלי קסמים

ויש עוד משהו שחשוב לדבר עליו בסיכום 2022 של אבדיה: וושינגטון היא קבוצת כדורסל מחפירה. המאמן ווס אנסלד ג'וניור איבד עליה שליטה, ועם 14 הפסדים ב־17 המשחקים האחרונים היא מדורגת במקום ה־12 במזרח עם מאזן 21:13. בזכות שיטת הפליי־אין היא עוד יכולה להשתחל איכשהו לעשירייה הראשונה בסוף העונה הסדירה (רחוקה כרגע 2.5 משחקים מטורונטו העשירית), אבל כרגע קשה לראות איך זה יקרה. אנסלד מאמן אותה מספיק זמן ולא הביא בשורה, הספסל מאכזב מאוד ולא נותן את הבונוס שצריך כדי לנצח, ועכשיו יש סכנה שהעסק יתפרק מוקדם מהצפוי.
וזה בגלל קייל קוזמה. לצד בראדלי ביל וקריסטפס פורזינגיס, הוא צלע אחת במשולש שאמור להוביל את וושינגטון, זו שנתנה לו הזדמנות להפוך לסופרסטאר אחרי הייבוש בלייקרס. רק שכעת הוא מאותת שנשבר לו מחוסר ההישגיות וככל הנראה לא ינצל בסוף העונה את האופציה להארכת החוזה. המשמעות: הוא מסומן לעבור בטרייד בתקופה הקרובה, מה שאולי יוסיף עומק לוויזארדס אם יקבלו תמורה ראויה, אבל ייקח מהם אופציה התקפית חזקה – ואין לה הרבה כאלה.
6 צפייה בגלריה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה
(רויטרס)
וזו שאלה מעניינת אחרת, כי ייתכן שוושינגטון צריכה לוותר על העונה הזו: כמה שהמאזן יהיה גרוע יותר כך יגדל הסיכוי לזכייה בבחירה הראשונה בדראפט, שם מחכה הענק הצרפתי ויקטור וומבניאמה שיכול להשתלט מיידית על ה־NBA ולהפוך למכתיב הטון בליגה. אז מה עדיף? להודות שהניסוי נכשל ולהתחיל להתפרק מנכסים, או לתת מאמץ אחרון לסיים חזק את העונה?

מחוף לחוף

כך או כך, אבדיה אמור להישאר חלק חשוב במועדון. ההנהלה נתנה בו אמון גם בתקופות קשות עם הארכות חוזה (עוד לפני תחילת העונה הנוכחית מימשה את האופציה גם לשנה הבאה), וקוצרת לאט־לאט את הפירות. זה מעלה את הערך שלו כנכס אפשרי לטרייד, אבל נכון לעכשיו הוא יכול להתברג גם כשחקן מוביל במקרה של בנייה מחדש, וגם להישאר במעמדו הנוכחי כשחקן חמישייה משפיע אם וושינגטון תשמור על הבסיס.
איך השיפור בא לידי ביטוי? פתיחת העונה דווקא הייתה רעה: אבדיה התקשה להיכנס לקצב, חטף שטיפה פומבית מהמאמן ואיבד את מקומו בחמישייה. זה קרה אחרי שבוע וחצי של משחקים: מחצית שבה אבדיה התקשה מאוד מול ג'ייסון טייטום מבוסטון הובילה לספסול שלו בהמשך המשחק, ואנסלד סיכם – "הוא לא שיחק כמו שרצינו ממנו". אבדיה נוסה תקופה מסוימת כמחליף, אבל ניצל מספר פציעות כדי לחזור לחמישייה – ומאז לא זז ממנה.
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", 25.12
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", 25.12
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
וכך, בנובמבר כבר הגיעה הקפיצה, עם שבעה משחקים שבהם קלע בספרות כפולות מתוך רצף של תשעה, וממוצע של 9.4 נקודות בדצמבר לפני ההשבתה בסוף השבוע (ממוצע הקריירה שלו עומד על 7.7). יש לו כבר ארבעה דאבל־דאבלים, נתון שמעולם לא רשם בעונה שלמה ועוד אמור להשתפר, ובמשחק אחד היה רחוק ריבאונד בודד מטריפל־דאבל ראשון בקריירה. גם אם לא מדובר בשחקן של 20 נקודות למשחק, יש שם מספרים שלא תרם בעבר.
גם נתוני החטיפות והחסימות עלו, אבל ההיבט החשוב ביותר הוא קפיצה מ־2.0 ל־2.7 אסיסטים במשחק. כחלק מההתפתחות שלו, כזה שדיברו עליו זמן רב בוושינגטון אבל לא הוציאו לפועל, אבדיה נוגע הרבה יותר בכדור ומקבל החלטות. לא במקרה הוא מאבד קצת יותר כדורים, וממש לא צריך להתרגש מזה: ככה זה כשמנהלים יותר התקפות. היתרונות שלו עם הכדור ביד הם היכולת לקחת ריבאונד ולרוץ איתו מחוף לחוף, עד לסל בצד השני (אבדיה מטביע הרבה יותר העונה, כולל דאנק מול ברוקלין ששבר את הרשת); וגם הצורה הקלאסית של הפעלת סנטר: התפקיד המסורתי של הגבוהים דוהה ב־NBA בזמן שהם זורקים יותר שלשות, אבל אבדיה הוא כמעט היחיד בוויזארדס שמפעיל בפנים את פורזינגיס במקומות בהם הלטבי אוהב לקבל את המסירה. זה מכניס גיוון להתקפה.
6 צפייה בגלריה
קריסטפס פורזינגיס
קריסטפס פורזינגיס
אבדיה צלע משמעותית לצידו. פורזינגיס
(צילום: רויטרס)

השומר הצעיר

בצד ההגנתי המגמה נמשכת, גם אם זו הצטיינות פחות נוצצת. אולי מדובר בנתונים שרק עכברי סטטיסטיקה מתלהבים מהם, אבל הם בכל זאת מציגים את הגיוון של אבדיה. למשל, נכון לשבוע שעבר הוא היה השחקן היחיד ב־NBA שדורג בעשירייה הראשונה במדדים של שמירה אישית, תנועה לחסימה ומרדף אחרי קלעים. זה לא אומר כלום לרוב אוכלוסיית העולם, אין מה לעשות, אבל אנשי המקצוע יודעים להעריך שילוב כזה של יכולות הגנתיות.
בכל ערב הוא מקבל את כוכב היריבה, ומדורג תשיעי בליגה במדד איכות השחקנים שעליהם הוא שומר. ולא רק שמדובר בשחקן ההגנה הטוב ביותר בוושינגטון, הרשתות החברתיות מלאות באוהדים מיואשים שטוענים כי מדובר בשחקן היחיד שמנסה לעשות הגנה אצל הוויזארדס ושומר עבור כל הקבוצה. היה משחק אחד העונה מול יוטה שבו וושינגטון ביצעה רק עבירה אחת ברבע הראשון (וגם היא עבירת תוקף של אבדיה...).
6 צפייה בגלריה
אבדיה
אבדיה
איבד שליטה על הקבוצה. אנסלד עם אבדיה
(צילום: AP)

ומה עם השלשות?

אבל יש דבר אחד שלא השתנה, אפילו החמיר. בזמן שמצפים לרגע שבו אבדיה יהפוך לקלע יציב לשלוש, אולי צריך לשקול את האפשרות שזה פשוט לא יקרה. גם באמצע העונה השלישית שלו ב־NBA, אחרי ששם על כך דגש מיוחד באימונים האישיים בקיץ, הוא פשוט לא מצליח לעשות את זה. אין ספק שהבעיה הזו מפריעה מאוד לצמיחה שלו בליגה, לתפיסה שלו כשחקן איכותי יותר. לא רק בגלל שמדובר במצרך הכרחי בכדורסל המודרני, אלא גם מאחר שישנם משחקים שבהם שלשות הן הזריקות היחידות שאבדיה מקבל. 29.6 אחוזים מחוץ לקשת הם נתון נמוך מאוד.
במהלך נובמבר, לפני שחל שיפור קל, אבדיה דורג בעשירייה האחרונה בליגה באחוזים משלוש. הוא קלע השלשות הגרוע ביותר בוושינגטון מבין השחקנים הקבועים. אבדיה מצליח לעשות מספיק דברים מסביב כדי שהדבר לא יפגע במעמדו, אבל הבעיה רק מחריפה – וככה קשה לראות איך הוא עושה קפיצת מדרגה נוספת. הנקודה הזו רודפת אותו מהרגע שנכנס ל־NBA.
אולי יום אחד זה יקרה, ואבדיה יהיה צלף עם ממוצעים מטורפים. הסיכוי לכך הולך ומתרחק, אבל צריך להכיר בכך שסוף־סוף יש לו תפקיד ברור וחשוב ב־NBA. וכשאנחנו נפרדים מ־2022, אפשר גם לומר שהוא עושה אותו נהדר.
המספר הנוסף: 88.9
הקליעה של אבדיה מהקו הולכת ומשתפרת, וזה הממוצע שלו בדצמבר, גבוה בהרבה מהממוצע העונתי וברמה גבוהה במיוחד. העניין הוא שלא מדובר בזריקה או שתיים, אלא שאבדיה סוחט הרבה יותר עבירות בחדירות טובות, גם בגלל שהשופטים התחילו לתת לו יותר כבוד. הוא עומד על רצף של 13 קליעות מהקו, כולל 6 מ-6 במשחק האחרון בו שותף.
ציוץ
"הוויזארדס חייבים לעשות כל מה שדרוש כדי לשמור על קוזמה ודני. כן, דני אבדיה הוא אחד משלושת השחקנים החשובים ביותר בקבוצה".
חשבון הטוויטר wizardseries מכניס את הישראלי למשולש הכוכבים של וושינגטון
ציטוט
"אנחנו רוצים להחדיר בדני ביטחון, הוא חלק גדול ממה שאנחנו רוצים לעשות במבט קדימה". אחרי הנזיפה המתוקשרת בתחילת העונה, המאמן ווס אנסלד מנסה להעיר את אבדיה בדרך חיובית