העסקה של מייקל ג'ורדן עם נייקי נחשבת כעסקה הכי משתלמת בתולדות הספורט, המעמד המיתי שלה הפך אותה השנה לסרט של בן אפלק ומאט דיימון. כמו כל דבר שקשור למייקל ג'ורדן, הסרט הצליח למרות שדמותו של ג'ורדן כמעט לא מופיעה בסרט – החלטה מבריקה שעוזרת לשמור על תדמיתו האלוהית של מספר 23.
בסוף השבוע מייקל ג'ורדן השלים עסקה משתלמת נוספת – הוא מכר את שארלוט הורנטס תמורת כ-3 מיליארד דולר, לאחר שקנה אותה תמורת 275 מיליון דולר ב-2010, כשהונו ע"פ פורבס עמד על 550 מיליון דולר. אבל כאחד שגדל בצפון קרוליינה - שם ממוקמת שארלוט - הרכישה באה מהלב.
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן. בעלים כושל
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
שחקני שאטרלוט הורנטס
שחקני שאטרלוט הורנטס
קבוצה כושלת. שחקני שארלוט הורנטס
(צילום: AP Photo/Nell Redmond)
הוא רצה להחזיר אותה לקדמת הבמה. האוהדים היו בטירוף מכך שהווינר הכי גדול בכל הזמנים רכש את המועדון. אולם בסופו של דבר התברר כי ג'ורדן הוא אולי איש עסקים מצוין, אבל מנהל כדורסל גרוע. כל התכונות שהפכו אותו לספורטאי הגדול בהיסטוריה: הצטיינות בכל מחיר, אובססיה לניצחון וחתירה תמידית לשיפור לא באו לידי ביטוי ב-17 העונות הכושלות בשארלוט (ארבע כבעל מניות מיעוט ו-13 כבעלים). בעונה האחרונה הוא אף הפסיק להגיע למשחקי הקבוצה באופן קבוע, וגם שכבר הגיע הוא נראה מיואש. אם מייקל ג'ורדן הגדול מאבד את החשק, אז מה יגידו האוהדים המסורים?
ב-17 העונות של ג'ורדן שארלוט סיימה עם מאזן חיובי רק ארבע פעמים, הגיעה שלוש פעמים לפלייאוף והפסידה בסיבוב הראשון. גם בעונה החולפת שארלוט הייתה בתחתית ה-NBA, זה היה יכול להשתלם לה אם היא הייתה זוכה בבחירה הראשונה בדראפט שהייתה מביאה לה את ויקטור וומבניאמה. אבל בניגוד לקריירה שלו כשחקן, המזל לא היה לצידו של ג'ורדן ושארלוט קיבלה את הבחירה השנייה. הזינוק בשווי של שארלוט לא קשור לג'ורדן אלא לעלייה במחירי קבוצות ספורט. בדצמבר האחרון פיניקס סאנס נמכרה בסכום שיא של 4 מיליארד דולר. ההצלחה המסחררת של ה-NBA תורמת לעלייה במחירן גם של קבוצות משוק קטן בארה"ב.
ב-2013 ג'ורדן שימח את האוהדים כשהחזיר עטרה ליושנה והחזיר לשארלוט את שמה הישן, הורנטס, במקום השם המגוחך שארלוט בובקאטס. הקהל החל לפנטז על הקבוצה המצוינת מהניינטיז עם מאגסי בוגס, אלונזו מורנינג, לארי ג'ונסון ואחרים, לצערם זאת הייתה אחת ההחלטות הנכונות הבודדות של ג'ורדן.
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
בשארלוט אף אחד לא יתגעגע
(AP Photo/Jacob Kupferman, File)

קמינסקי במקום יאניס

הנחת היסוד ב-NBA היא שקבוצות משוק קטן יכולות להצליח עם בחירות דראפט טובות והתנהלות נבונה בשוק השחקנים, כי כוכבים כמו לברון ג'יימס וקווין דוראנט לא יגיעו לשארלוט מיוזמתם. להורנטס היו קבוצות טובות ללמוד מהן: מילווקי באקס ויאניס אנדטוקומבו, והאלופה הנוכחית דנבר נאגטס שנבנתה סביב ניקולה יוקיץ'. אולם כאמור, ג'ורדן הבעלים הוא כמעט ההפך מג'ורדן השחקן. לא סתם ב"ריקוד האחרון" בחרו להתעלם מכך שכוכב הסדרה הוא היום בעלים של קבוצה בליגה, ולא הזכירו את זה אפילו במילה. אולי כי תחתיו שארלוט הורנטס עשתה את העונה הכי גרועה בליגת אי פעם: מאזן 59:7 - בעונת 2011/12 שהייתה מקוצרת בשל שביתת השחקנים - מאזן ששווה 10.6 אחוזי הצלחה בלבד.
בחירות הדראפט של ג'ורדן לא היו טובות. זה התחיל עוד בוושינגטון וויזארדס כשהיה מעורב בבחירתו של קוואמי בראון במקום הראשון ב-2001 ונמשך לאורך כל התקופה בשארלוט. הנה רשימה חלקית של כוכבים ששארלוט דילגה עליהם בדראפט: דמיאן לילארד, יאניס אנדטוקומבו, דווין בוקר, ג'יילן בראון וזאק לאבין. השוו אותה לשחקנים שכן נבחרו: קודי זלר, פרנק קמינסקי, ומייקל קיד-גילכריסט ותבינו למה אוהדי שארלוט שמחים היום.
6 צפייה בגלריה
פרנק קמינסקי וניקולה יוקיץ' ב-2016, היום רק אחד מהם צוחק
פרנק קמינסקי וניקולה יוקיץ' ב-2016, היום רק אחד מהם צוחק
פרנק קמינסקי וניקולה יוקיץ' ב-2016, היום רק אחד מהם צוחק
(צילום: AP)
ב-2011 ג'ורדן עשה בחירה טובה עם קמבה ווקר. הגארד הפך למנהיג של שארלוט ולמלך הסלים שלה בכל הזמנים. ווקר זכה לחוזה מקסימום עד שעזב לטובת בוסטון. ווקר הצליח מבחינתה אישית, הפך לאולסטאר, שבר שיאים בקבוצה, אבל הם לא תורגמו להישגים קבוצתיים – תחת הנהגתו שארלוט הגיעה לפלייאוף פעמיים בלבד. עוד בחירה שהייתה טובה לשעתה היא מיילס ברידג'ס ב-2018 (נבחר בבחירה ה-12 של דראפט ה-NBA‏ ב-2018 על ידי לוס אנג'לס קליפרס, והועבר מידית לשארלוט).
אולם לפני שנה ברידג'ס נעצר בגין תקיפה והתעללות בילדיו, עקב כך הוא החמיץ את כל העונה החולפת. הוא נשפט והודה בחלק מהסעיפים שיוחסו לו, אך לא נכנס לכלא. בעוד ברידג'ס עסוק בעניינים משפטיים, שיי גילג'ס-אלכסנדר, אותו שארלוט שלחה בטרייד בתמורה לברידג'ס, כיכב העונה בליגה ורשם ממוצע של 31.8 נקודות. בעוד גילג'ס-אלכסנדר הפך לאחד הסקוררים המפחידים בעולם, שארלוט שוויתרה עליו סגרה העונה רצף של שבע עונות בלי פלייאוף – הארוך ביותר ב-NBA.
6 צפייה בגלריה
קמבה ווקר בטירוף
קמבה ווקר בטירוף
קמבה ווקר. סופרסטאר, אבל לא הביא תוצאות
(צילום: AP)

גם החברים נגדו

לג'ורדן הבעלים אין את פיל ג'קסון שיידע להגיד לו "לא" מדי פעם ולהזכיר לו שהוא חלק מקבוצה. לאורך כל השנים שלו בשארלוט הוא חטף ביקורת על הניהול הבעייתי של המועדון, ואפילו חבריו הטובים ביותר כבר לא יכלו לשתוק.
"ג'ורדן מקיף את עצמו ביס-מנים", ניתח חברו הטוב לשעבר והפרשן בהווה צ'רלס בארקלי, "הם רוצים לטוס במטוסים פרטיים, לאכול במסעדות יוקרתיות ולהיות קרובים למייקל. לכן הם לא יחלקו עליו". בשל הביקורת הזו מייקל ניתק את הקשר עם בארקלי אחרי שיחה קשה. "הוא אמר לי: היית אמור להיות חבר שלי", שיחזר בארקלי, "אמרתי לו שאני עומד מאחורי דבריי, אני רק עושה את עבודתי. אני מתגעגע אליו מאוד, אבל עומד מאחורי מה שאמרתי".
6 צפייה בגלריה
צ'ארלס בארקלי
צ'ארלס בארקלי
צ'ארלס בארקלי. הוא ומייקל כבר לא
(צילום: AP)
אפילו הפרשן סקיפ בייליס, שמגן בגופו על מורשתו של ג'ורדן השחקן בכל הזדמנות שיש לו ולא נותן לאף אחד לידו אפילו לחשוב שלברון ג'יימס גדול ממנו, יצא נגד האליל שלו. "הוא הבעלים הכי גרוע בכל הזמנים, הג'נרל מנג'ר הכי גרוע בכל הזמנים, הוא הכי גרוע בהכל", תקף בייליס.
אז כנראה שגם הגדול מכולם שמע את הקולות והחליט למכור בהזדמנות הראשונה שהייתה לו. ג'ורדן יורד מבמת הכדורסל שוב, כנראה בפעם האחרונה. לא תהיה מסיבת עיתונאים מרגשת, לא יהיה משחק פרידה ואף אחד לא ימחא לו כפיים. הוא יעשה את זה בשקט לא אופייני. כנראה שאף אחד לא חסין מכישלונות, גם לא אלוהי הכדורסל.