כוכבת ה-WNBA בריטני גריינר התראיינה לראשונה לכלי התקשורת בארה"ב מאז ששוחררה מהכלא הרוסי. כזכור, ב-17 בפברואר 2022, שבוע לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכשהיחסים בין מוסקבה למערב כבר היו על סף פיצוץ, היא נעצרה בנמל התעופה שרמטייבו בבירה הרוסית אחרי שבמטען שלה נמצא שמן קנאביס. חצי שנה מאוחר יותר, בית המשפט ברוסיה גזר עליה עונש מאסר של תשע שנים בגין ניסיון להברחת סמים. בדצמבר 2022 היא שוחררה מהמאסר ברוסיה, בהתערבותו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במסגרת עסקת חילופי שבויים, שכללה בין השאר את ויקטור בוט, סוחר נשק רוסי שריצה בארה"ב 25 שנות מאסר. על אף הטראומה, גריינר חזרה לשחק ב-WNBA.
כעת היא מוציאה ספר על מה שעבר עליה ברוסיה, ולכן בחרה להתראיין לרשת ABC. "ארזתי את הדברים שלי מתוך פאניקה", שיחזרה את הבוקר שבו נעצרה, "אני משתמשת בקנאביס לצרכים רפואיים. באותו רגע לא שמתי לב שאזרתי את הקנאביס. רק אחרי הפנמתי שעשיתי טעות חמורה. הבנתי שאיכזבתי את כולם, לא הבנתי איך זה קרה לי, חוויתי קריסה נפשית. ברור שלא רציתי לעבור על החוק ברוסיה ולהסתבך. רציתי להגיע הביתה במהירות".
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
בריטני גריינר
(צילום: Christian Petersen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
גריינר סיפרה על תנאי הכליאה הקשים ברוסיה: "על המזרן בו ישנתי היה כתם דם ענק, אז פשוט ישנתי על הברזלים של המיטה. לא היה נייר טואלט באופן קבוע, נתנו לי משחת שיניים שפג תוקפה לפני 15 שנה. אף רופא לא בדק אותי. הייתי צריכה לקצר את השיער שלי בגלל החרקים שהיו בחדר. היה קפוא רוב הזמן. היו לי מעל המיטה עכבישים באופן קבוע. פחדתי מאוד. חליתי מרוב שהיה קר. עשיתי את כל מה שצריך לעשות בשביל לשרוד. החדרים היו לחים, כל החדר היה מלא בעובש שלא היה ניתן להסיר".
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר במעצר
בריטני גריינר במעצר
גריינר מובלת למעצר
(צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenk)
"אחר כך הועברתי לכלא שהוא סוג של מחנה עבודה", סיפרה הכדורסלנית, "זה מחנה עבודה שאין בו מנוחה, עובדים ברציפות שעות ארוכות. עבדתי במפעל לייצור מדים לצבא הרוסי, זה היה קשה. סבלתי מכאבים".
"הרוסים הכריחו אותי לכתוב מכתב לפוטין", המשיכה גריינר, "הייתי צריכה לבקש סליחה מהמנהיג על מה שעשיתי. לא רציתי לעשות את זה, אבל רציתי לחזור הביתה ולכן כתבתי לו מכתב תודה".