בריטני גריינר שיחררה היום (שישי) הצהרה רשמית ראשונה מאז ששוחררה מהכלא ברוסיה וחזרה לארה"ב במסגרת עסקת חילופי שבויים, שכללה בין השאר את ויקטור בוט, סוחר נשק רוסי שריצה בארה"ב 25 שנות מאסר. כוכבת ה-WNBA הודתה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן, וציינה כי היא יודעת שהבית הלבן עושה כל שביכולתו על מנת להשיב את פול ווילן, איש מארינס לשעבר, שנותר כלוא ברוסיה.
השתלשלות פרשת בריטני גריינר
"זה מרגיש טוב לחזור הביתה!", כתבה גריינר באינסטגרם. "עשרת החודשים האחרונים היו קרב בכל פינה. חפרתי עמוק על מנת למצוא את האמונה, וזו הייתה האהבה שקיבלתי מכל כך הרבה ממכם שעזרה לי להמשיך להיאבק. מעומק לבי, תודה לכולם על העזרה".
3 צפייה בגלריה
רוסיה כדורסלנית בריטני גריינר משתחררת מה כלא במטוס הביתה
רוסיה כדורסלנית בריטני גריינר משתחררת מה כלא במטוס הביתה
"טוב לחזור הביתה!". גריינר במטוס הביתה
(צילום: AFP)
"הנשיא ביידן, החזרת אותי הביתה ואני יודע שאתה מחוייב להחזיר גם את פול ווילן ואת כל האמריקאים הביתה. אשתמש בפלטפורמות שלי כדי לעשות כל מה שאני יכולה כדי לעזור לך. אני גם קוראת לכל מי שלקח חלק בלהחזיר אותי הביתה להמשיך במאמצים כדי שכל האמריקאים יחזרו גם הם. לכל משפחה מגיע להיות שלמה".
"אני גם רוצה להבהיר דבר אחד: אני מתכוונת לשחק כדורסל עבור פיניקס מרקורי העונה, ובכך שאעשה זאת אני מצפה לאפשרות לומר לכם תודה אישית, לכל אלו שתמכו, פרסמו וכתבו למעני".
גריינר, שהייתה ברוסיה מאז חודש פברואר, החמיצה את עונת ה-WNBA הראשונה שלה מאז נבחרה ראשונה בדראפט 2013. באמתחתה שתי מדליות זהב אולימפיות ולרוסיה הגיעה בתחילת השנה כדי לשחק במדי יקאטרינבורג, אלופת היורוליג לנשים המכהנת, בזמן שהליגה האמריקנית נמצאת בפגרה. ב-17 בפברואר, שבעה ימים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכשהיחסים בין מוסקבה למערב כבר היו על סף פיצוץ, היא נעצרה בנמל התעופה שרמטייבו בבירה הרוסית אחרי שבמטען שלה נמצא שמן קנאביס.
3 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
בריטני גריינר
(צילום: AP)
נגד גריינר הוגש כתב אישום בגין הברחת סמים, אם כי במערב העריכו כי העמדתה לדין נועדה בראש ובראשונה לאפשר לקרמלין להשתמש בה כקלף מיקוח ולאלץ את ארה"ב לשחרר מבתי הכלא שלה אסירים רוסים.
כאמור, האמריקנים שיחררו תמורת גריינר את ויקטור בוט (54). פיטר היין, שר לשעבר בממשלת בריטניה, כינה את בוט "סוחר המוות" מכיוון שמכר נשק לליבריה ואנגולה. בוט שימש השראה לסרט "שר המלחמה" שיצא לאקרנים ב-2005, שבו מככב ניקולס קייג'.
3 צפייה בגלריה
ויקטור בוט סוחר נשק רוסי
ויקטור בוט סוחר נשק רוסי
הואשם כי במשך עשרות שנים מכר נשק למשטרים בשליטת רודנים. בוט
(צילום: AFP)
בוט, לשעבר קצין בחיל האוויר של ברית המועצות, נעצר ב-2008 בתאילנד – במבצע שבו התחזו סוכנים אמריקנים למורדים מהארגון הקולומביאני FARC. אותם סוכנים אמרו לבוט שברצונם לשדרג את ארסנל הנשק של ארגון המורדים המרקסיסטי. בוט, שהואשם כי במשך עשרות שנים מכר נשק למשטרים בשליטת רודנים שהיו מעורבים בכמה מהמלחמות האכזריות בעולם, הורשע בקשירת קשר למכירת נשק למורדים הקולומביאנים.