סדרת רבע גמר פלייאוף היורוליג הסוערת בין מכבי ת"א לפנאתינייקוס מעוררת דרמות גם מחוץ לפרקט, בעיקר מכיוון הקבוצה היוונית. במועדון הירוק העלו טענות נגד השיפוט במשחקים וגם נגד הנהלת היורוליג, כשאת הקו הזה מנהל הבעלים הקפריזי של פאו - דימיטריוס ינאקופולוס.
זה התחיל אחרי המשחק הראשון בסדרה, בו ניצחו הצהובים 87:91. בהודעה רשמית מטעם פנאתינייקוס נכתב כי השופטים עזרו למכבי ת"א בגלל המלחמה בישראל. "פעם נוספת, חזינו בטעויות גסות ברגעי ההכרעה של היורוליג, שמזכירים לנו את הטבח שעברנו בתקופה של ג'ורדי ברתומיאו (נשיא היורוליג הקודם)" נכתב בהודעה, שמתכתבת עם האמירות של ינאקופולוס נגד הנהלת היורוליג.
2 צפייה בגלריה
ינאקופולוס
ינאקופולוס
משתלח בכל מה שזז. דימיטריס ינאקופולוס
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
מייד לאחר אותה הודעה פרסם ינאקופולוס סטורי בחשבון האינסטגרם שלו בו כתב: "האם יש מקום לפוליטיקה בספורט המקצועני?". ביורוליג הגיבו להאשמות וכינו אותן "הצהרות שקריות", והוסיפו כי "לא נסבול התנהגות שכזו". זה לא מנע מהבעלים להשתלח בשופטים גם לאחר משחק מספר 3, בו ניצחו הצהובים 83:85. תחילה הוא נפנף בשטר כסף לעברם של השופטים, ולאחר מכן הניף אצבע משולשת לכיוון אוהדי מכבי ת"א ואף ניסה להתקרב ליציעים שלהם, לפני שאנשי האבטחה במקום עצרו אותו.

היסטוריה של שערוריות

התנהלותו של ינאקופולוס לאורך הסדרה היא בהחלט טיפוסית לשערוריות בהן היה מעורב לאורך השנים. ב-2018 הוא הושעה לשנה על ידי הנהלת היורוליג בעקבות סדרה של התבטאויות נגד הארגון, השופטים ואוהדי פנרבחצ'ה לאחר משחק בין השתיים.
בעקבות אותה השעיה, החליט ינאקופולוס לערוך משאל בקרב האוהדים - האם להישאר ביורוליג או לעזוב את המפעל הבכיר ביבשת. הבעלים אף הגדיל ואמר כי אם האוהדים יחליטו להישאר, אז הוא יעזוב את המועדון. בסופו של דבר, כידוע, פנאתינייקוס נשארה במפעל וינאקפולוס הוא עדיין הבעלים.
2 צפייה בגלריה
דימיטריס ינאקופולוס
דימיטריס ינאקופולוס
הושעה מהיורוליג
(צילום: EPA/PETE ANDREOU)
זה כמובן לא הכל. ביוני 2020 הוא כינס מסיבת עיתונאים במהלכה הטיל פצצה והודיע כי הוא מעמיד את פנאתינייקוס למכירה תמורת 25 מיליון אירו. "המותג כמובן שווה יותר, על פי הערכות 100 מיליון, אבל המחיר שאני מוכן לקבל עליו הוא הרבה פחות", אמר. גם במקרה זה, ינאקופולוס נותר הבעלים. חושבים שזה נגמר כאן? ב-2016, איים ינאקופולוס על שופט בסיום משחק מול צסק"א כשצעק לעברו: "אהרוג אותך ואת משפחתך, זאת הבטחה".

לא רק ביורוליג

הפרובוקציות הבוטות של ינאקופולוס לא דילגו גם על הכדורסל היווני. ב-2019, במהלך משחק חצי גמר הגביע נגד היריבה השנואה אולימפיאקוס, החליטו אנשי הקבוצה היוונית - שאומנה אז על-ידי דייויד בלאט - לא לעלות לשחק במחצית השנייה בעקבות טענות קשות נגד השיפוט (נשמע מוכר?). ינאקופולוס הגיב בהנחת תחתונים אדומים על ספסל היריבה, שנותר מיותם.
מעבר לכך, גם אוהדי הקבוצה לא בדיוק רווים נחת מהתנהלותו של הבעלים (על אף התשואות שקיבל כשהגיע למשחק מספר 2 בסדרה נגד מכבי ת"א). הוא יצא נגד מאמניו, כולל התבטאויות חריפות בריאיון נגד ארגיריס פדולאקיס, שהתפטר לאחר מכן.
בעונת 2016/17 אחרי שפנאתינייקוס הודחה בסוויפ (3:0) על ידי פנרבחצ'ה ברבע גמר היורוליג, ינאקופולוס אסר על השחקנים לחזור בטיסה, וקבע כי הקבוצה תאלץ לנסוע באוטובוס במשך 11 שעות מאיסטנבול לאתונה.

ירש את הקבוצה מאביו ודודו

ינאקופולוס, בן 49, קיבל בתחילת העשור הקודם את הבעלות על פנאתינייקוס מאביו פאבלוס (מת ב-2018) ודודו ת'נאסיס (מת ב-2019). מאז שהשתלט, המועדון ידע בעיקר שערוריות ובמקביל איבד מכוחו בצמרת האירופית.
משפחת ינאקופולוס מעורבת בעסקי הפארמה החל משנות ה-20 של המאה קודמת. פאבלוס ות'נאסיס הקימו את התאגיד Vianex בשנת 1971 ובשנת 2012, במקביל להעברת הבעלות על פנאתינייקוס, קיבל לידיו דימיטריס את השליטה גם ב-Vianex. בנוסף, הוא מחזיק ב-50 אחוז מחברת תחליפי מזון ומוצרי בריאות טבעיים יוונית בשם Superfoods. בשיא, הוערך ההון של משפחת ינאקופולוס בכ-975 מיליון דולר.
פורסם לראשונה: 01:30, 02.05.24