למשחק שמינית גמר המונדיאל מול ספרד שנערך אתמול (שלישי), הגיעה מרוקו כשהיא מעולם לא ניצחה בפנדלים במשחק תחרותי. כעת זה כמובן השתנה, ולא סתם - אחרי 0:0 בתום 120 דקות, אריות האטלס ניצחו 0:3 בדו-קרב מהנקודה הלבנה והפכו לנבחרת הערבית הראשונה אי פעם שעולה לרבע הגמר של המונדיאל, 46 שנים אחרי שהפכו במקסיקו לנבחרת הערבית הראשונה שעולה לשמינית הגמר. פורצי דרך.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כנראה שרק מי שנכח באצטדיון עיר החינוך אמש יכול באמת להבין עד כמה גדולות היו החגיגות של הנבחרת והקהל. הדיווחים מקטאר - וכך גם ממרוקו ומערים רבות ברחבי אירופה - מספרים שכל הלילה חגגו אוהדי מרוקו את ההישג חסר התקדים. והם לא היו לבד, משום שגם אוהדי קטאר, סעודיה, טוניסיה איראן ובעצם כל העולם הערבי - חגגו איתם. אל צהלות השמחה הארוכות הצטרף גם דגל פלסטין - במה שהפך להיות הרגל. "הבאנו הרבה אושר, שמחה וכבוד לעם המרוקאי", אמר המאמן וואליד רגארי. "עשינו היסטוריה, ומרוקו ראויה לזה. העם המרוקאי הוא זה שהפך אותנו למאוחדים על הדשא".
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת מרוקו חוגגים נגד נבחרת ספרד
שחקני נבחרת מרוקו חוגגים נגד נבחרת ספרד
לא ידעו את נפשם מרוב אושר. שחקני נבחרת מרוקו חוגגים נגד נבחרת ספרד
(צילום: EPA)
מי שנתן את החותמת לעלייה של מרוקו הוא הכוכב הגדול ביותר שלה אשרף חכימי, עם בעיטת פנדל מכריעה שתזכר גם בעוד שנים רבות, ולא רק במרוקו ובעולם הערבי. סמלי במיוחד, שכן מגנה בן ה-24 של פריז סן ז'רמן נולד במדריד והחל לשחק בריאל בגיל שמונה. כבר תקופה ארוכה שחכימי ידוע בתור אחד המגנים הטובים בעולם, דווקא בעיקר בזכות תרומתו בצד ההתקפי, אך אתמול - כמו כל הנבחרת שלו - הוא היה חלק ממשחק הגנה מרהיב שנעל את שערו של יאסין בונו אל מול השליטה הספרדית. חכימי מנפץ בטוניר הנוכחי את תמדית המגן ההתקפי, כזה שצריך לשחק בכנף במערך של שלושה בלמים שיחפו עליו, כשהוא מוביל את ההגנה הנפלאה של מרוקו בתיקולים מוצלחים (13/20) ורשם גם 21 חילוצי כדור ושש חטיפות. מרוקו ספגה רק שער אחד עד כה (הכי מעט), וגם הוא היה עצמי, ולמעשה מדובר בשער היחיד שהיא ספגה בשבעת המשחקים תחת רגארי.
בפנדלים, אחרי שכבר ראה את חברו חכים זייש כובש עם בעיטה לאמצע השער, חכימי הקפיץ את הכדור לרשת עם ביצוע שאנדרה פירלו - וגם אנטונין פננקה בעצמו, שעל שמו נקרא סגנון הבעיטה המוזכר - יכול היה להיות גאה בו. ברגע המלחיץ בחייו, ככל הנראה, הציג חכימי עצבים מברזל וביצע את הבעיטה שדורשת הכי הרבה עדינות. ניתן רק לדמיין מה היה קורה אם לא היה מבצע את הטעיית הגוף בצורה טובה, ואונאי סימון היה נותר במקומו וקולט את הכדור בקלות כשם שמדובר במסירה. כמה אש היה סופג אז חכימי, ובמיוחד אם בסופו של דבר זה היה עולה לנבחרתו בהדחה. אבל זה העניין של בעיטת פננקה - או שאתה גיבור או שאתה נבל, וחכימי יצא גיבור.
3 צפייה בגלריה
חכימי
חכימי
בקלאס של פירלו. חכימי
(צילום: AP)
לא באמת צריך להסביר כמה הלחץ שהיה על כתפיו של חכימי יכול להיות משתק, צריך רק להסתכל על הביצועים של הבועטים הספרדים. אחרי ההפסד 2:1 ליפן, המאמן לואיס אנריקה נשאל על סוגיית הפנדלים בשלבי ההכרעה (כזכור, ספרד הודחה בפנדלים גם במונדיאל 2018 וגם ביורו האחרון), והשיב שלפני שנה הוא נתן לשחקניו שיעורי בית לבעוט 1,000 פנדלים בקבוצות שלהם עד למונדיאל. כשרגע האמת הגיע, פבלו סראביה (שנכנס בדקה ה-118 במיוחד בשביל לבעוט פנדל), סרחיו בוסקטס וקלרוס סולר נראו חיוורים לגמרי, וקרסו תחת הלחץ.
ביחד עם רגארי ובונו שעצר שני פנדלים, חכימי היה במרכז תשומת הלב של חגיגות הנבחרת המרוקאית. אך רגע לפני שקפצו עליו כל החברים, הוא עוד הספיק לבצע חגיגת סולו משלו - חיקוי של פינגווין. חגיגה שחכימי נוהג לבצע גם במדי פ.ס.ז' עם הבלם הספרדי סרחיו ראמוס, וחובבי הקונספירציות כבר מפיצים שזה היה מסר לאנריקה שהחליט להשאיר את הבלם הותיק מחוץ לסגל ספרד.
3 צפייה בגלריה
חכימי
חכימי
עקץ את אנריקה? חכימי
(צילום: AP)
חכימי גם שוב שבר את הרשת, כשמיהר ליציעי האצטדיון לקבל נשיקה וחיבוק רטוב מאמא שלו, כשלאף אחד מהצדדים לא נראה שאיכפת מכך שחכימי סיים זה עתה 120 דקות אינטנסיביות. זה מגיע לאחר שגם בסיום הניצחון 0:2 על בלגיה חגג חכימי עם אמא שלו וריגש גולשים רבים, ונראה שזה הופך למעין מסורת. "אמא שלי הייתה בבית ואבא שלי היה מנקה רחוב", סיפר חכימי עוד ב-2018. "אנחנו משפחה שהתקשתה להרוויח מספיק כדי לחיות. היום אני נלחם בכל יום עבורם. הם הקריבו את עצמם למעני. הם קיפחו את אחיי בהרבה דברים על מנת שאני אצליח".
מרוקו כבר עשתה את שלה וגם הרבה מעבר בטורניר הזה, אך רבבות האוהדים שמלווים אותה כבר מדברים על עלייה גם לחצי הגמר. בדרך תעמוד מולה פורטוגל (שבת, 17:00) שמגיעה אחרי ההצגה ההתקפית הגדולה של המונדיאל עם 1:6 על שווייץ, שכמו מרוקו, ידועה בכך שמקור הכוח שלה הוא בהגנה. אך מרוקו מחזיקה ביתרון אחד גדול מאוד שלשווייץ לא היה, וזה כמובן הכוח העצום של הקהל. מחקרים רבים כבר הוכיחו את עוצמת ההשפעה של קהל ביתי על ביצועי השחקנים, וכפי שהמונדיאל כבר לימד את כולם, בכדורגל נבחרות זה אף נחשב יותר.