ממש עוד מעט המונדיאל נגמר. 62 משחקים כבר שוחקו, ונותרו רק עוד שניים. הפתעות, שערים יפים, סיפורים מרגשים – המשחקים בקטאר סיפקו את הכל, ולצד זאת גם היו שפע של אכזבות, שחקנים בוכים ושיברונות לב.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כיוון שהטורניר כבר כמעט מאחורינו, זה זמן טוב לבחור את עשרת השחקנים המאכזבים בו. חשוב לציין כי השחקנים שנכנסו לדירוג הם כמובן לא הגרועים ביותר, אחרת היה ניתן למצוא ברשימה בעיקר את שחקניה של המארחת, אלא כוכבי ההווה או העתיד (ויש שיגידו גם העבר) שלא מימשו את הציפיות שהיו מהם טרם הטורניר.
7 צפייה בגלריה
רונאלדו בייל דה בריינה
רונאלדו בייל דה בריינה
לא מימשו את הציפיות. רונאלדו, בייל ודה בריינה
(צילום: גטי אימג'ס)
10. ניקו שלוטרבק. בלם, גרמניה.
מי שבשנה האחרונה הוכתר שוב ושוב כבלם העתיד של הכדורגל הגרמני יישאר בגדר חלום עתידי גם אחרי קטאר. גרמניה הייתה טובה יותר בכל שלושת משחקיה בשלב הבתים, אך אחוז ניצול מצבים גרוע של ההתקפה וטעויות מביכות של ההגנה הביאו להדחה מוקדמת וכואבת. שלוטרבק השלים 90 דקות במשחק הפתיחה מול יפן, היה אשם בשער של טאקומה אסאנו שקבע את המהפך, ולאחר מכן שיחק עוד ארבע דקות בלבד בהמשך הטורניר. למזלו הוא רק בן 23 ותהיה לו הזדמנות מצוינת לתקן את הרושם ביורו הביתי ב-2024.
9. אנדרס סקוב אולסן. כנף, דנמרק.
הבעיה בחוד הדני הייתה ידועה גם טרם הטורניר, אך עומס הכישרון מסביב אמור היה לפתור אותה. בעיקר סקוב אולסן, שהיה מלך שערי המוקדמות ורשם העונה מספרים יפים גם בליגה ובליגת האלופות במדי קלאב ברוז', ויועד להיות המוציא לפועל העיקרי. כריסטיאן אריקסן לא היה מדהים, אך מילא את תפקידו עם תשע מסירות מפתח בשלב הבתים. אף אחד לא היה שם כדי ליצור איום אמיתי על השער. דנמרק כבשה שער אחד וגם אותו הבקיע בלם. היא לא מצאה את הרשת מול אוסטרליה וטוניסיה. סקוב אולסן, שקיווה להיות תגלית הטורניר, רשם 133 דקות משחק בלבד.
7 צפייה בגלריה
אנדרס סקוב אולסן
אנדרס סקוב אולסן
סקוב אולסן קיווה להיות תגלית הטורניר, אך לא השפיע כלל
(צילום: AFP)
8. דיוגו קוסטה. שוער, פורטוגל.
כנראה השחקן שתדמיתו וערכו נפגעו בצורה הקשה ביותר בטורניר. השוער בן ה-23 פתח את העונה נפלא בפורטו והפך לראשון שעוצר שלושה פנדלים בעונה אחת בליגת האלופות. הרבה בזכות זה החליט המאמן פרננדו סנטוס להעניק לו מקום בהרכב על חשבון רוי פטריסיו הוותיק. קוסטה גמל לו עם טעות נוראית בתופסת הזמן של המשחק מול גאנה - שרק בזכות הרבה מזל והחלקה של איניאקי וויליאמס לא עלתה לנבחרתו בשער שוויון - ועם יציאה רעה מאוד לכדור גובה ברבע הגמר, שבלעדיה ספק אם מרוקו הייתה מצליחה לכבוש. קוסטה בהחלט עשוי להפוך בעתיד לאחד השוערים הטובים בעולם, אך כנראה שזאת הייתה הופעה מוקדמת מדי עבורו.
7. אירווינג לוסאנו. כנף, מקסיקו.
אחרי שפרץ לתודעה במונדיאל 2018 עם הופעה מדהימה בניצחון על גרמניה בשלב הבתים, הכוכב של מקסיקו כבר בן 27 ואמור היה לשבור סוף-סוף את קללת שמינית הגמר שמלווה את הנבחרת, שהודחה בשלב זה בכל אחד משבעת הטורנירים הקודמים. זה אכן קרה, אבל מהצד ההפוך כשהיא לא עוברת את שלב הבתים לראשונה מאז 1990, אז הושעתה מהטורניר. ההתקפה בהובלתו של לוסאנו הייתה החולייה החלשה של מקסיקו שכבשה שני שערים בלבד, שניהם מול סעודיה, והוא סיים את הטורניר ללא מעורבות בשערים.
7 צפייה בגלריה
הירווינג לוסאנו שחקן נבחרת מקסיקו
הירווינג לוסאנו שחקן נבחרת מקסיקו
לא כל יום גרמניה. לוסאנו
(צילום: AFP)
6. ניקולה מילינקוביץ'/מילוש וליקוביץ'/סטרחיניה פבלוביץ'. בלמים, סרביה.
עם סגל עמוס בכישרון (בעיקר בצד ההתקפי) ואחרי שסיימה מעל פורטוגל במוקדמות, סרביה הגיעה לקטאר כמי שסומנה על ידי רבים כזאת שיכולה להיות הפתעת הטורניר. בפועל, משחקיה היו מהנים במיוחד לצפייה – אבל לא עבור סרבים. הפוטנציאל ההתקפי הגשים את עצמו והכדורגל היה מלהיב, אך במקביל ההגנה הייתה חלשה להחריד ושלושת הבלמים הציגו חוסר תיאום משווע. למרות שהם משחקים בפיורנטינה (מילנקוביץ'), ורדר ברמן (וליקוביץ') ורד בול זלצבורג (פאבלוביץ') - הם נראו כמי שאינם מתאימים גם לליגה הלאומית. זה נגמר עם שמונה שערי חובה - הכי הרבה בשלב הבתים למעט קוסטה ריקה - והמקום האחרון בבית 7. לולא כמה הצלות יפות של השוער וניה מילנקוביץ'-סאביץ', זה עלול היה להיות גרוע אף יותר.
5. אונאי סימון. שוער, ספרד.
האכזבה מסימון מגלמת בתוכה גם את המחשבה על מה היה עושה מי שיכול היה להיות במקומו. השוער של אתלטיק בילבאו הועדף על פני דויד דה חאה (שכלל לא זומן לסגל) הודות למשחק הרגל המשובח שלו, אך כנראה שהוא שכח לארוז אותו במזוודה לקטאר. כמעט בכל משחק הוא ביצע טעות כשהפעילו עליו לחץ, ובמשחק מול יפן זה גם עלה לנבחרתו בשער. בפנדלים במשחק ההדחה מול מרוקו הוא לא עצר אף בעיטה, וקשה שלא לתהות אם המצב היה זהה גם במידה שדה חאה היה ניצב בין הקורות.
7 צפייה בגלריה
חכימי
חכימי
דה חאה היה יכול לשנות משהו? חכימי מקפיץ מעל סימון
(צילום: AP)
4. פדריקו ואלוורדה. קשר, אורוגוואי.
מי שנחשב כאחד מהקשרים הטובים בעולם הוא היהלום שבכתר של הדור החדש והכישרוני של אורוגוואי. הציפייה ממנו הייתה לעשות משהו גדול בקטאר, ולמרות שבהחלט ניסה בכל הכוח גם בהגנה וגם בהתקפה, הוא ממש לא הצליח. הרבה מזה באשמת המערך ההגנתי המביש שהציב המאמן דייגו אלונסו, בו ואלוורדה שיחק מאחורה מדי, אך גם הוא לא פטור מאחריות.
3. גארת' בייל, חלוץ, וויילס.
וויילס עשתה את שלה בכך שהעפילה למונדיאל שהיה הראשון שלה זה 64 שנים, אך עדיין צופה ממנה להרבה יותר, והבית הקל אליו הוגרלה רק העצים את הכישלון של מי שהייתה הנבחרת השנייה הכי גרועה בקטאר אחרי המארחת. יותר מכל, המונדיאל של וויילס חשף אמת קשה לגבי בייל – הוא כבר לא שחקן טוב, וההערכה כי יכולתו קשורה באופן ישיר לרמת המוטיבציה איתה הוא מגיע הייתה מוגזמת. ספק אם חוסר רצון הוא מה שהוביל לכך שבייל פתח רק בשני משחקים בלוס אנג'לס FC מאז שעבר אליה ביולי. בגיל 33, נראה שהפרישה המוקדמת קרובה מתמיד.
7 צפייה בגלריה
פדריקו ואלורדה
פדריקו ואלורדה
לא פטור מאחריות. ואלורדה
(צילום: AFP)
2. כריסטיאנו רונאלדו. חלוץ, פורטוגל.
זה אמור היה להיות הטורניר שישכיח את החודשים האחרונים של רונאלדו במנצ'סטר יונייטד ויוציא אותו לדרך חדשה, כך שסביר שגם בתרחיש הגרוע ביותר הוא לא דמיין שככה ייראה המונדיאל שככל הנראה היה האחרון שלו, אלא אם כן הוא יופיע גם ב-2026 כשהוא בן 41. בתום שלב הבתים שבמהלכו הציג יכולת חלשה וכבש שער בודד בפנדל (שלא היה אמור להישרק), נבחר רונאלדו להרכב השחקנים הגרועים ביותר של השלב הראשון באתר הסטטיסטיקה והאנליזה Sofascore, בין היתר לצד ארבעה שחקנים קטארים ושני הבלמים של קוסטה ריקה. אחר כך הגיעה הירידה המתבקשת לספסל בשמינית הגמר וברבע. אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הגיע לסוף דרכו, ובצורה עגומה במיוחד.
1. קווין דה בריינה. קשר, בלגיה.
"אני לא חושב ששיחקתי טוב. אני לא יודע למה זכיתי, אולי בגלל השם שלי", אמר דה בריינה לאחר שזכה בתואר השחקן המצטיין אחרי הניצחון 0:1 על קנדה במחזור הפתיחה. המוסר הטוב בעולם הוא שחקן ההרכב היחיד בבלגיה שהגיע למונדיאל בכושר טוב למעט תיבו קורטואה, אך המריבות בחדר ההלבשה, חוסר המוטיבציה ומיעוט האמונה (פסל את סיכויי נבחרתו לזכות בריאיון שפורסם במהלך הטורניר) כנראה השפיעו, כי בקטאר הוא היה חלש אפילו בהשוואה לשאר חבריו. אם שחקני המונדיאל המאכזבים היו מרכיבים נבחרת, דה בריינה היה הקפטן.
7 צפייה בגלריה
קווין דה בריינה מאוכזב
קווין דה בריינה מאוכזב
הקפטן של נבחרת המאכזבים. דה בריינה
(צילום: עוז מועלם)
המאמן המאכזב: דייגו אלונסו, אורוגוואי.
בתחרות קשה עם מאמנה של בלגיה רוברטו מרטינס, אלונסו מנצח. הוא החליף את אוסקר טבארס שפוטר אחרי 15 שנה מכיוון שהמוקדמות בדרום אמריקה נפתחו בצורה מדאיגה, ותחתיו הנבחרת נראתה טוב יותר והגיעה לקטאר עם הר של ציפיות. אך למרות סוללת הכוכבים בקישור ובהתקפה, הוא הציב את נבחרתו במערכים הגנתיים נטולי הצדקה. זה התחיל עם 0:0 משמים מול דרום קוריאה במשחק שהיה הראשון ללא בעיטות למסגרת בתולדות גביע העולם, ולאחר מכן נכנעה אורוגוואי 2:0 לפורטוגל בקרב שבו לא נראה שתכננה לנצח. במשחק האחרון בו היה חייב שלוש נקודות, מול גאנה, אלונסו סוף-סוף הכניס להרכב את ג'ורג'יאן דה אראסקטה, שהחזיר עם צמד (גילוי נאות: כותב שורות אלו ניחש שהוא יהיה תגלית הטורניר). בהמשך המשחק, ולמרות שהעלייה לשלב הבא טרם הובטחה, הוא חזר למערך הגנתי שבסופו של דבר מנע מהנבחרת להשיג את השער הנוסף שאותו הייתה צריכה כדי לעלות לשמינית.
7 צפייה בגלריה
דייגו אלונסו לואיס סוארס
דייגו אלונסו לואיס סוארס
הגנתי מדי. אלונסו מחליף את סוארס
(צילום: גטי אימג'ס)