באדיבות כאן 11 המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
את הכתבה על ג'וד בלינגהאם אפשר לפתוח כמו פוסטר לסרט חדש שיוצא. איאן רייט: "ג'וד 'האמת' בלינגהאם", אלי מקויסט: "יש לי חמישה בנים, אבל אם היו לי חמש בנות, הייתי מסכים שהוא ייצא עם כל אחת מהן במקביל", פיל פודן: "אני לא רוצה להתלהב ממנו יותר מדי כי הוא עדיין צעיר, אבל הוא אחד הכדורגלנים הכי כישרוניים שראיתי, אין לו שום חולשה. יש לו הכול. הוא הולך להיות הקשר הכי טוב בעולם", ג'מאל מוסיאלה: "הייתי שמח לשחק שוב עם ג'וד בלינגהאם, אבל לא נראה לי שזה יקרה", גארי לינקר: "אלוהים, ג'וד בלינגהאם הוא טוב בצורה שלא תיאמן, הוא המנהיג של הנבחרת. ההורים שלו בטח כל כך גאים, אני אוהב אותו". אלה רק חלק מהציטוטים שנאמרו או נכתבו בימים האחרונים בנוגע לקשר נבחרת אנגליה אחרי התצוגה המרשימה שלו מול סנגל בשמינית גמר המונדיאל.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
ואכן, בלינגהאם היה נקודת האור של האנגלים ומי שסחב די לבד את הנבחרת ב-39 הדקות הראשונות והלא טובות שלהם. הוא היה דינמי, אנרגטי ופעיל, שלט במרכז המגרש ובסוף גם פרץ קדימה ובישל את השער הראשון של ג'ורדן הנדרסון. בכך קשר בורוסיה דורטמונד הפך לשחקן הראשון שכובש ומבשל במונדיאל לפני גיל 20 מאז לאו מסי, שעשה את זה לפני 16 שנה בגרמניה 2006. השער שלו היה ב-2:6 מול איראן, עוד משחק בו הצטיין.
4 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה
הראשון שכובש ומבשל במונדיאל לפני גיל 20 מאז מסי. בלינגהאם
(צילום: גטי אימג'ס)
בלינגהאם, שהתחיל לשחק בסטורברידג' הקטנטנה, עבר לבירמינגהאם סיטי כשהיה בן שמונה. מייק דודס, שאימן את בלינגהאם כילד, סיפר השבוע ב-BBC: "הוא היה כישרוני, אבל כל הילדים בני השבע שמגיעים לאקדמיות ברחבי המדינה הם כאלה. הגישה שלו היא מה שהפכה אותו למה שהוא". ואכן, הגישה והבגרות של בלינגהאם התבלטו מגיל צעיר. כבר כשהיה בן 16 ו-38 ימים הוא רשם הופעת בכורה בבירמינגהאם והפך לצעיר ביותר שמשחק בקבוצה כשהוא שובר את השיא הקודם של טרבור פרנסיס מ-1970 ב-101 ימים. הוא גם הפך לכובש הצעיר בתולדות המועדון בגיל 16 ו-63 ימים. בלינגהאם רשם 44 הופעות בעונת הבכורה, מהן 41 בליגה וכבש ארבעה שערים ועזר לכחולים להישאר בליגה.
בשלב הזה הרבה קבוצות רצו להחתים את בלינגהאם. מנצ'סטר יונייטד הייתה הכי אגרסיבית ונחושה והביאה אותו אל מתחם האימונים שלה וגם לאולד טראפורד, שם הוא והוריו נפגשו עם אגדות המועדון, אלכס פרגוסון ואריק קאנטונה. גם בריאן רובסון, כדורגלן העבר של יונייטד ומי שמשמש "שגריר" מטעם המועדון נפגש עם המשפחה. "היינו בטוחים שהוא שלנו ושנשלים החתמה גדולה", סיפר רובסון לאחרונה.
אבל לבלינגהאם הייתה תכנית אחרת, הוא העדיף את בורוסיה דורטמונד. הוא הלך בעקבות טרנד של אנגלים שיצאו אל הבונדסליגה בגיל צעיר ופרצו בגדול כשראה את ג'יידון סאנצ'ו כמודל ובקיץ 2020 הקיצוני עוד היה בשיאו ונחשב לאחד הקיצוניים הטובים בעולם. בלינגהאם נרכש תמורת 30 מיליון ליש"ט כשהוא בן 17 בלבד ובירמינגהאם הפכה לסוג של בדיחה כש"הפרישה" את החולצה מספר 22 שלו. ברשתות החברתיות חגגו על האקט הזה של הקבוצה, אבל בדיעבד זה נראה הרבה יותר הגיוני.
4 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם שחקן בירמינגהאם
ג'וד בלינגהאם שחקן בירמינגהאם
צחקו על בירמינגהאם כשהפרישה את החולצה 22 שלו. בלינגהאם
(צילום: גטי אימג'ס)
בירמינגהאם הוציאה הודעת הסבר לצד ההחלטה וכתבה: "בזמן כל כך קצר, ג'וד הפך לדמות איקונית אצל הכחולים והראה מה הוא יכול להשיג עם הכישרון, העבודה הקשה וההתמדה. האכפתיות שלו, הצניעות וההתנהלות שלו מחוץ למגרש הפכו אותו למודל לחיקוי. המועדון החליט להפריש את החולצה כדי לזכור אחד משלנו ולתת השראה לאחרים". דודס, אגב, הוא האחראי לחולצה מספר 22 אחרי שאמר לבלינגהאם לגבי העמדה הטובה שלו: "אתה יכול להיות עמדה מספר 4, מספר 8 ומספר 10, אתה יכול לעשות הכול". בלינגהאם צירף את שלושת המספרים והגיע ל-22.
בלינגהאם בחר לעבור למדינה אחרת בגיל צעיר מאוד וכשהוא לא יודע את השפה ולא ממש מכיר את הכדורגל והתרבות שם. כשלצד כל זה גם יש מחיר גבוה, לא מעט לחץ וסיכון היה במעבר הזה. מאמנו לשעבר דודס התייחס להחלטה שלו לבחור את דורטמונד על פני יונייטד וקבוצות אחרות: "הוא יכול היה לקבל החלטה נוחה יותר מבחינת אורח החיים והמשפחה שלו. אבל הוא קיבל החלטה שקשורה רק לכדורגל, רצה את מה שהכי נכון לקריירה שלו ואת מה שיהיה הצעד הבא בקריירה שלו". מאמנו בדורטמונד אדין טרזיץ' הגדיר אותו כבר כ"בן ה-19 המבוגר ביותר שאי פעם ראיתי". ואכן, פרט לנפילה אחת בלשונו נגד שופט, שגם עלתה לו ב-40 אלף יורו, היהלום האנגלי מגלה בגרות והתנהלות שקולה.
בלינגהאם ערך את הבכורה שלו בבורוסיה דורטמונד כבר בגיל 17 ו-77 ימים מול דואיסבורג בגביע וכבש ב-0:5 בבכורה שלו. הוא תפס מהר מאוד את המקום במרכז המגרש בדורטמונד ונהנה מהיכולת והאפשרות לבצע טעויות ולהתקדם לאט לאט בקבוצותו החדשה.
4 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה עם ג'ורדן הנדרסון
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה עם ג'ורדן הנדרסון
יחבור אליו בליברפול? בלינגהאם עם הנדרסון
(צילום: AFP)
ואכן, בגיל 19 וחצי בלינגהאם מציג כבר ניסיון של שלוש שנים בקבוצות בוגרים, כולל 21 הופעות בליגת האלופות שם כבש את השער הראשון שלו כבר בגיל 17 ו-113 ימים והפך לצעיר ביותר שכובש במפעל. "הצורה בה בורוסיה דורטמונד משלבת שחקנים צעירים בקבוצה שלה היא משהו מיוחד", סיפר בלינגהאם בעצמו מעט אחרי שחתם.
היופי בקריירה הקצרה והמרשימה של בלינגהאם זה גרף ההתקדמות. אפשר לראות את הקשר בן ה-19 ממש מתקדם ותופס פיקוד ממשחק למשחק, כך קרה בליגת האלופות העונה (כבש ארבעה שערים בחמשת המשחקים הראשונים בשלב הבתים, הכי הרבה שכבש בן-עשרה אנגלי בעונה שלמה במפעל אי פעם) וכך גם במונדיאל הנוכחי, הוא משתבח ממשחק למשחק.
"אין גבולות לכישרון העצום של הקשר האנגלי", כתב ג'ייקוב סטיינברג ב"גרדיאן" והוסיף: "לבן ה-19 יש את החוצפה של פול גאסקוין ממונדיאל איטליה 1990, את התעוזה של מייקל אואן ממונדיאל 1998 ואת הנפיצות של וויין רוני מיורו 2004". חלוץ העבר אלן שירר אמר על התצוגה שלו מול סנגל: "הוא השחקן הצעיר הכי טוב בטורניר עד כה. ההופעה שלו נגד סנגל הייתה יוצאת דופן והוא מביא משהו שונה לנבחרת אנגליה הזו שלא היה לנו לפני ארבע שנים. הוא דוחף מהקישור ואנחנו נראים מסוכנים יותר איתו. המשחק הרבה יותר שוטף עם בלינגהאם".
4 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם שחקן בורוסיה דורטמונד עם ארלינג הולאנד שחקן מנצ'סטר סיטי
ג'וד בלינגהאם שחקן בורוסיה דורטמונד עם ארלינג הולאנד שחקן מנצ'סטר סיטי
יפגוש אותו בעונה הבאה בליגה האנגלית? בלינגהאם עם חברו לשעבר בדורטמונד, ארלינג הולאנד
(צילום: AP)
כדי להבין קצת כמה בלינגהאם בוגר, בטח יחסית לגילו, ומנהיג, אפשר לחזור לסצנה מהמשחק מול סנגל. הארי קיין החמיץ והתאכזב ודווקא הקשר בן ה-19, שכבר ענד את סרט הקפטן בדורטמונד, היה זה שהרים אותו ודחף אותו להמשיך הלאה. במקרה אחר הוא צעק הוראות על הארי מגווייר. בלינגהאם, שאביו ממוצא אירי, כבר נשאל על המאץ'-אפ עם קיליאן אמבאפה ברבע הגמר וכמובן מיהר לברוח לקלישאות של "זה לא אחד מול אחד" ו"אנחנו נבחרת שלמה ולא שחקן אחד". לבלינגהאם יש עוד הרבה לעבור והוא יצטרך להראות יציבות לאורך כמה שנים כדי להיחשב לאחד הגדולים בעולם, אבל מה שבטוח שהוא קשר מרכז המגרש הכי מודרני שיכול להיות: גבוה, חזק, מהיר, נמצא בכל מקום במגרש, גם סוגר הגנתית וגם מוציא התקפות לדרך. או כמו שהארי קיין הגדיר את זה: "הוא שחקן פנטסטי, יש לו הכול עם הכדור ובלעדיו. הוא לוחץ מצוין, נמצא בכל מקום במגרש, מתקל נהדר. הוא יכול לרוץ עם הכדור, הוא יכול לקחת שחקנים ולצאת לדריבלים, יכול למסור כדור עומק וראיתם כמה הוא חשוב לנו. אני אוהב את ג'וד מאוד, הוא אדם טוב, בוגר מאוד לגילו ויש לו איכויות הנהגה".
לא פלא שליברפול כל כך חמה עליו ובתקשורת האנגלית והגרמנית יש יותר מרמז שהוא יעבור לשם. גם הרומן עם ג'ורדן הנדרסון אחרי הבישול לשער הראשון מול סנגל הדליק את אוהדי המייטי רדס. בורוסיה דורטמונד תדרוש תמורתו לפחות 120 מיליון אירו בקיץ הקרוב והדרישה הזו לא תרתיע את המעוניינות כשאחת מהן היא גם ריאל מדריד, אבל ספק אם היא תהיה מוכנה לעמוד בתג המחיר הזה.
לפני הקיץ הקרוב וכל הדיבורים והשמועות על מעבר אפשרי, יש לבלינגהאם הערב (שבת, 21:00) את צרפת וזה הדבר היחיד שמעניין אותו כרגע. כדי שלאנגליה יהיה סיכוי אמיתי מול אלופת העולם, בלינגהאם יהיה חייב להיות בשיאו.