"הוא הבלם הכי טוב בעולם ואם הוא לא הכי טוב בעולם כרגע, אז הוא יהיה בקרוב. לשחק בצורה כל כך בוגרת, זה משהו מדהים. הצורה בה הוא משחק, האלגנטיות בה הוא מחזיק בכדור, זה פשוט מדהים".
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
זה מה שאמר מאמן קרואטיה זלטקו דאליץ' על יושקו גבארדיול אחרי ה-0:0 מול בלגיה, משחק שבו הבלם הציג יכולת הרואית, שכללה אולי את הצלת הטורניר. גבארדיול, האיש והמסכה, הגיע ממש בשנייה האחרונה והצליח לבלום מסירת רוחב לפני שהיא הגיעה אל רגל שמאל של רומלו לוקאקו בדקה ה-92. אמנם חלוץ אינטר החמיץ מכל מצב במשחק הזה, אבל גם כך מדובר בגלישה שכנראה הצילה את קרואטיה מהדחה בשלב הבתים.
6 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה
"הבלם הכי טוב בעולם". גבארדיול
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה
ילד של אמא. גבארדיול עם אמא שלו אחרי העלייה לרבע הגמר
(צילום: רויטרס)
בדרך לרבע גמר דרמטי במונדיאל
(צילום: אבי חי)
טוני קסקארינו, חלוץ העבר, התלהב במיוחד מהגליץ' הזה והכתיר אותו כמהלך הטורניר. "לוקאקו יחלום על השער הזה שנמנע ממנו במשך חודשים, הוא רק היה צריך לדחוף את הכדור הזה וזה שער", אמר האירי ששיחק בין השאר באסטון וילה, צ'לסי וסלטיק, "אבל גבארדיול הצליח לקחת לו את זה בלי עבירה, מהלך ניסי ממש. הוא היה יוצא מן הכלל כל הערב".
גם בלם העבר ריו פרדיננד התרגש מהתצוגה של גבארדיול במשחק הזה ואמר: "כל דבר שקשור אליו מבחינתי הוא חיובי מאוד. הצורה בה הוא מגן על הקורה הקרובה במסירות רוחב, אלה דברים שכבר לא רואים ורוב הבלמים לא מצליחים לעשות את זה. התיקול הזה מול לוקאקו זה ה-תיקול של המונדיאל".
אפשר לומר שהקרואטים נמצאים בסוג של "יושקו-מאניה" בימים האחרונים. הבלם בן ה-20, שנכלל בנבחרת שלב הבתים כמעט בכל מקום (כולל אצלנו), מככב בכל הכותרות במדינה ואפילו בנושאים שלאו דווקא קשורים לכדורגל. בימים האחרונים איתרה הזמרת דניאלה מרטינוביץ' סרטון של גבארדיול שר את השיר שלה "מתוק מאוד להירדם" בעודו מנקה דג. "אני מצליח בחיים, אבל חסר לי הדבר הקטן הזה שנקרא אהבה", שר הבלם. מרטינוביץ' לקחה את הקטע, העלתה לסטורי שלה וכתבה: "בראבו".
גבארדיול מכונה "פפ" על שם מאמן מנצ'סטר סיטי פפ גווארדיולה בשל הדימיון בשמות המשפחה שלהם. השבוע התראיין הבלשן הקרואטי דומאגוי וידוביץ', שחוקר שמות ושמות משפחה במשך יותר מ-20 שנה, ודיבר על השם. "שם המשפחה גבארדיול מגיע מנוביגראד ליד זדאר והוא קשור לפועל הרומאי 'לשמור'", סיפר הבלשן, "והוא גם קשור לשם המשפחה הקטאלני גווארדיולה. זה מתאים בצורה מושלמת לבלם שלנו כי הוא בלתי ניתן למעבר ומצוין בשמירה על שחקני התקפה יריבים".
6 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי עם יורגן קלופ מאמן ליברפול
פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי עם יורגן קלופ מאמן ליברפול
קשור לגבארדיול באיזושהי צורה? גווארדיולה
(צילום: רויטרס)
גבארדיול, שהחל לשחק בדינמו זאגרב ב-2010, עלה לבוגרים ב-2019 כשהוא בן 17 בלבד וסומן מוקדם מאוד על ידי מועדונים רבים ברחבי אירופה. לייפציג הייתה נחושה מאוד לרכוש אותו ועשתה את זה בתמורה ל-16 מיליון אירו בספטמבר 2020, היא השאילה אותו בחזרה לזאגרב לעונה נוספת. את 2021/22 הוא כבר התחיל בלייפציג והגיע אחרי ששני בלמים נהדרים עזבו אותה - דאיו אופמקאנו שהלך לבאיירן מינכן ואיברהימה קונאטה שנמכר לליברפול.
בתחילת הדרך גבארדיול שיחק בכלל כמגן שמאלי והרשים ממש מהרגע הראשון, וביתר שאת מאז שעבר לתפקיד הטבעי שלו כבלם. "הופתעתי כמה מהר נכנסתי לעניינים והתחלתי לשחק", הודה גבארדיול בריאיון מעט אחרי המעבר, "הכנתי את עצמי לתקופה של הסתגלות לקבוצה ולליגה. אני שמח להיות כאן ומרגיש שאני בידיים טובות".
בראיון אחר הוא סיפר: "הכול קרה במהירות האור, אבל אין לי בעיה עם זה. עבדתי והתאמנתי בשביל זה כל חיי. אני מרוצה מצורת המשחק ומהתוצאות של הקבוצה וגם משלי. לייפציג היא כל מה שציפיתי ממנה להיות ואפילו יותר. ברור שהבונדסליגה היא ברמה גבוהה מאוד והכול עובד שם כמו שצריך, אבל רק כשאתה מגיע לשם אתה מבין כמה זה נכון. אתה לא צריך לדאוג לכלום, דואגים לך לכל דבר. ובעיר עצמה אני מרגיש כאילו שאני בזאגרב".
6 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול עוצר את לוקאקו
יושקו גבארדיול עוצר את לוקאקו
הרגע המנצח. גבארדיול מונע את הכדור מלוקאקו
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה מול רומלו לוקאקו שחקן נבחרת בלגיה
יושקו גבארדיול שחקן נבחרת קרואטיה מול רומלו לוקאקו שחקן נבחרת בלגיה
לוקאקו בטח לא ישן בלילה אחרי המפגש איתו. גבארדיול בולם את חלוץ בלגיה
(צילום: AP)
מי ששכנע אותו לעבור ללייפציג היה דני אולמו, ששיחק איתו בדינמו זאגרב. "אני לא יכול להודות לו מספיק על מה שהוא עשה בשבילי וכמה שהוא עזר לי", סיפר גבארדיול על הספרדי, "אני מאושר שהוא חבר שלי, יש מעט מאוד אנשים שזוכים למערכת יחסים כזו. הוא יודע איך לדבר איתי, איך לתקן אותי, הוא תמיד תומך בי ומעודד אותי". בשלב מסוים הוא נשאל איך היה לשחק מול לאו מסי בליגת האלופות וענה: "חשבתי על זה רק אחרי המשחק, אבל אני לוקח את זה בפרופורציה, אחרי הכול אני חולק חדר הלבשה עם לוקה מודריץ'".
העונה גבארדיול עשה עוד שדרוג ביכולת שלו ואפילו כבש שער חשוב מאוד מול ריאל מדריד, שסייע ללייפציג לנצח את אלופת אירופה ולהשיג את הכרטיס לשמינית גמר ליגת האלופות.
כמה רחוק בטח נראה המשחק מול פרייבורג ב-9 בנובמבר עכשיו בשביל גבארדיול. הקרואטי נפצע ושבר את אפו בדקה ה-23 אחרי שהתנגש בשחקן אחר. הוא גם סבל מעין נפוחה. המאמן שלו מרקו רוזה אפילו אמר: "הוא נראה כמו מתאגרף אחרי 12 סיבובים מול יריב קשה". לשמחתו של הבלם ובעיקר של דאליץ' וחבריו לנבחרת, הפציעה לא הצריכה ניתוח, אלא רק את חבישת המסיכה שכבר הפכה לסמל המסחרי שלו בטורניר הנוכחי.
6 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול
יושקו גבארדיול
מבסוט בלייפציג. גבארדיול חוגג את השער מול ריאל מדריד
(צילום: gettyimages)
כמו כל שחקן מהקליבר שלו ובגיל 20 שמגיע לבונדסליגה, גם סביב גבארדיול יש שמועות רבות. לפי הדיווחים האחרונים, ריאל מדריד רוצה מאוד את הבלם של לייפציג, שחתום על חוזה אצל השוורים עד 2027 וגם הוא עצמו אמר: "ריאל מדריד הוא המועדון הכי גדול בעולם ומי יודע, אולי מתישהו אעבור לשם. לוקה מודריץ' לא צריך להגיד לי כלום, אין צורך, אני יודע כמה זה מיוחד להיות מקושר אל ריאל מדריד".
למרות הדברים האלה והדיבורים גם על עניין רב שמגלה צ'לסי, סוכנו של גבארדיול דיבר על כך שהבלם מאושר בלייפציג ולא ממהר לעזוב לקבוצה אחרת. גם במועדון מדברים על זה שירצו להשאיר אותו לפחות לעונה נוספת, כלומר גם ב-2023/24. כל קבוצה שתרצה את הבלם בן ה-20 תצטרך לשלם בערך 100 מיליון אירו למרות שלפי חלק מהשמועות יש לו סעיף שחרור מופחת של 50 מיליון.
הרבה לפני כל הדיבורים על עתידו, לגבארדיול מחכה משימה קשה וחשובה מול ברזיל ברבע הגמר. קרואטיה שלו, סגנית אלופת העולם להזכירכם, ספגה רק שער אחד במונדיאל עד כה וגם הוא בניצחון 1:4 מול קנדה. למרות זאת, היא רחוקה מאוד מלהרשים ומשחקת כדורגל די אפור ומשעמם. במשחק הקרוב בלם ר.ב. לייפציג יצטרך לא רק לעצור את ניימאר, ויניסיוס ושאר הרקדנים בצהוב-כחול, אלא גם להתחיל את ההתקפות של הנבחרת שלו ולשלוח מסירות עומק נהדרות, כמו שהוא יודע לעשות. האם זה יספיק? סביר להניח שלא.
פורסם לראשונה: 06:48, 09.12.22