הדרמה אתמול (שישי) ברבע גמר המונדיאל שברה שיאים, אפילו בשביל טורניר שלאורך ימיו ראה מותחן אחד או שניים. גם נבחרת קרואטיה וגם מאמן הולנד לואי ואן חאל עמדו בפני שבירת המאזן המדהים שלהם במשחקי הנוקאאוט בגביע העולם, ובשני המקרים שערים בלתי צפויים ודרמטיים קבעו פעמיים דו-קרב מהנקודה הלבנה - ויצרו שני גיבורים חדשים בטורניר שלא מפסיק להפתיע.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד

ליבאקוביץ' על גג העולם

לפני המשחק בין קרואטיה לברזיל מעטים נתנו איזשהו סיכוי לראשונה. גם הסיכויים המועטים האלה היו בגלל שניים: לוקה מודריץ' הבלתי נלאה ויושקו גבארדיול, שמרשים מאוד במונדיאל הנוכחי ומתחילת העונה. מי שבסופו של דבר הפך לגיבור הגדול של הקרואטים והוביל אותם לחצי הגמר הוא דווקא דומיניק ליבאקוביץ'.
3 צפייה בגלריה
ליבאקוביץ'
ליבאקוביץ'
הגיבור הגדול של קרואטיה. ליבאקוביץ'
(צילום: AP)
מי בכלל זוכר עכשיו שהשוער בן ה-27 היה בבור עמוק ובתחתית של התחתית רק בנובמבר 2020? קרואטיה שיחקה אז מול פורטוגל בליגת האומות וליבאקוביץ' תפס כדור גובה פשוט, אבל איכשהו שמט אותו על אחד משחקני ההגנה והשאיר לרובן דיאש רק לדחוק אותו פנימה מול שער ריק. זה קרה כמובן בדקה ה-90 ובלם מנצ'סטר סיטי קבע 2:3 לפורטוגל בספליט.
אחרי אותו הפסד, התקשורת בקרואטיה קרעה את ליבאקוביץ' לגזרים. דיברו על זה שהוא שוער ברמה לא מספיק גבוהה בשביל הנבחרת, אמרו ששוער שמשחק בליגה המקומית - בדינמו זאגרב - לא מספיק טוב כדי להיות השוער של הנבחרת. מי האמין אז שליבאקוביץ' יהפוך אחרי שנתיים לגיבור הגדול של קרואטיה? אחרי שכיכב בדו קרב הפנדלים מול יפן בשמינית הגמר, השוער הדף את הבעיטה של רודריגו וסידר לנבחרת שלו יתרון ממש מתחילת הדו קרב, יחד עם קורה נוספת של מרקיניוס זה הספיק לקרואטים כדי לעלות לחצי הגמר, בפעם השנייה ברציפות, נגד כל הציפיות. וזה לא רק הפנדל שהדף, אלא מה שעשה במהלך המשחק עצמו כשעצר פעמיים את ניימאר, תיסכל בלי סוף גם את לוקאס פאקטה ואחרים.
3 צפייה בגלריה
ליבאקוביץ'
ליבאקוביץ'
מהפך מטורף. ליבאקוביץ'
(צילום: AP)
"ההרגשה נהדרת", סיפר ליבאקוביץ' אחרי שהדף שלושה פנדלים מול יפן ושיחזר את ההיסטוריה שעשה דניאל סובאשיץ' שהציל שלושה פנדלים בדו קרב מול דנמרק ברוסיה 2018, "זה המשחק הכי טוב בחיים שלי". גם מודריץ' פירגן לו ואמר: "בזכותו עלינו לרבע הגמר, הוא הציל שלושה פנדלים והראה איזה שוער נהדר הוא".
ליבאקוביץ' העריץ את איקר קסיאס כשהיה ילד ואחרי הניצחון מול ברזיל, בו נבחר למצטיין מטעם פיפ"א, הוא קיבל הפתעה כששוער העבר צייץ "דומיניק ליבאקוביץ', שוער מהטופ". זו לא הייתה הפעם הראשונה שקסיאס מפרגן לליבאקוביץ': כבר באפריל 2019 הוא צייץ: "השנה עקבתי אחרי דומיניק ליבאקוביץ' מדינמו זאגרב, הוא רק בן 24 ושוער מעניין מאוד". גם הטניסאי הקרואטי בורנה צ'וריץ' התרגש מהתצוגה של השוער וכתב: "פיפ"א, אפשר לבחור בליבאקוביץ' לשוער הטורניר כבר אחרי רבע הגמר?". שוער שליבאקוביץ' מעריך מאוד היום הוא דווקא אחד שצפה במונדיאל מהטלוויזיה בבית, דויד דה חאה. גם ליבאקוביץ' נולד בזאדאר (כמו מודריץ' וגבארדיול) וגם שיחק בקבוצת הילדים בעיר, עד שעבר בגיל 17 לדינמו זאגרב ומאז הוא שם.
שיחת המוטיבציה של מודריץ' עם ליבאקוביץ'
עם כל הכבוד לקסיאס, מי שבאמת מהווה השראה עבור ליבאקוביץ' הוא ה-כוכב של קרואטיה, לוקה מודריץ'. בסרטון שהפיצה פיפ"א רואים את קשר ריאל מדריד תופס את השוער לשיחה בארבע עיניים בלובי של המלון ואומר לו: "אני מדבר איתך רק כי אכפת לי ממך. אתה יודע מה הבעיה שלך? שאתה מרגיש שאתה לא יכול לטעות, אבל כולם טועים. אני מרגיש שזאת הבעיה שלך, שאתה כל הזמן מפחד לטעות". כמובן שהסרטון צץ ועלה שוב בימים האחרונים אחרי ההצגה הגדולה של ליבאקוביץ' מול יפן ואז נגד ברזיל.

אמי עשה זאת שוב

שמונה שנים ארוכות חיכה אמיליאנו מרטינס להזדמנות על ספסל ארסנל, אך זכה ל-15 הופעות בלבד במדי התותחנים לאורך כל התקופה. השוער יצא לתקופות השאלה לא כל כך מוצלחות בליגות המשנה באנגליה וגם בחטאפה הספרדית, ורק לפני שנתיים קיבל הזדמנות ראשונה כשוער ראשי במדי אסטון וילה - ותפס אותה בשתי ידיים.
זו לא הפעם הראשונה ש'אמי' מציל את ארגנטינה בדו קרב פנדלים. בחצי גמר הקופה אמריקה האחרון, עצר מרטינס לא פחות משלוש בעיטות של שחקני קולומביה בדרך לגמר מול ברזיל - בו ניצחו האלביסלסטה במה שהפך לתואר הראשון של לאו מסי במדים הלאומיים.
3 צפייה בגלריה
אמיליאנו מרטינס שוער נבחרת ארגנטינה
אמיליאנו מרטינס שוער נבחרת ארגנטינה
שוב העלה את ארגנטינה שלב. אמיליאנו מרטינס
(צילום: AFP)
מסי רץ למרטינס בסיום הניצחון על הולנד
אתמול שוב הפך מרטינס לגיבור הלאומי בארגנטינה עם שתי הצלות מדהימות בשתי הבעיטות הראשונות של ההולנדים, ולמעשה הכריע את הקרב כבר אז. לא סתם מסי ניגש בסיום המשחק למרטינס וחיבק אותו ארוכות. האם גם הפעם התצוגה של השוער תוביל בסופו של דבר את נבחרתו לזכות בתואר?
"אני מקווה לעזור ללאו לזכות בגביע העולם", אמר אמיליאנו מרטינס בסיום וביטא סנטימנט שכנראה נכון למדינה שלמה. "אעשה הכל כדי שזה יקרה - אתן את חיי למענו". יש גם צד שני לעוצמות הרגש שמפגין השוער הארגנטינאי. בסיום המשחק הקניט מרטינס ממושכות את שחקני הולנד וצעק לעברם בין השאר "דפקתי אתכם פעמיים", בנוסף לקללות עסיסיות.