ז'וזפ מריה ברטומאו, מי שהיה נשיא ברצלונה במשך קרוב לשבע שנים בין 2014 ל-2020, נעצר על ידי המשטרה בעקבות חקירה מתמשכת בנוגע לפרשת שחיתות בה היה מעורב יחד עם חברי הנהלה נוספים. אבל מהי בדיוק השחיתות הזו? זמן להסברים.
בבסיס החשדות עומדת הטענה שברטואמאו שילם באופן סודי לחברת יחסי ציבור סכומי כסף גבוהים בשביל לבצע עבורה משימות שונות ברשת, בין היתר באמצעות שימוש בחשבונות פיקטיביים (בוטים).
3 צפייה בגלריה
ז'וזפ מריה ברטומאו
ז'וזפ מריה ברטומאו
ז'וזפ מריה ברטומאו
(צילום: AP)
התלונה המקורית הוגשה על ידי קבוצת אוהדים של המועדון. הטענה הייתה שהקבוצה שילמה לחברת I3 ventures כדי להאדיר את שמו של הנשיא ברשתות החברתיות, במקביל להכפשת שמם של מספר שחקנים. אחד מהם, כך נחשף בעבר, היה לאו מסי. על פי "קדנה סר" שחשף את הסיפור לפני קצת יותר משנה, בפברואר 2020, הקשר בין המועדון לחברת היח"צ החל בסוף שנת 2017.
מדובר בחברה שעל פי הגדרתה משתמשת בניתוח נתונים על מנת לבנות ידע על ההתנהגות האנושית, אך גם עוסקת במיתוג ושיווק שמסתמך על אותו ניתוח נתונים.
3 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי. אחד המוכפשים
(צילום: AP)
בתחילת הדרך המועדון הכחיש באופן גורף את כל ההאשמות, אך המשטרה המשיכה לחקור וביוני 2020 אף ביצעה חיפוש במשרדי המועדון. בסופו של דבר הובילה החקירה למעצרים.
ישנן מספר סיבות למעורבות המשטרתית בפרשה, בין השאר הסכומים המנופחים שעל פי הדיווחים שולמו לחברה - פי שישה מהמקובל בערך השוק. במקביל נבדק החשד בשחיתות של כמה מהמעורבים. ברטומאו עצמו חשוד גם כי שלשל לכיסו אחוזים מעסקאות שונות שביצע המועדון.
ההתקשרות עם החברה הספציפית שבה בחרה הנהלת ברצלונה עוררה חשדות בפני עצמה, ממגוון סיבות. עצם הבחירה בחברה זרה (שנמצאת בבעלות ארגנטינאית) ולא בספרדית, וגם העובדה שבחיפוש המשטרתי נמצאה חשבונית קרועה על תשלום שבוצע לה, בסכום תמוה: 198 אלף אירו, אלפיים פחות מהסכום המינימלי שמחייב אישור של עסקה בישיבת הנהלה של המועדון. בנוגע לקריעתה - החשד הוא כי מדובר בניסיון להשמיד ראיות לאחר שהחלה החקירה.
3 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה. בהתחלה עוד האמין להכחשות של ברטומאו
(צילום: AP)
אגב, הכינוי בארסה-גייט שדבק בפרשה הוא טייק-אוף על פרשת ווטרגייט המפורסמת בשנות ה-70. אז מדובר היה בפרשה שבה תחת שלטון נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון הממשל ניסה לטייח במשך שנים את מעורבותו בפריצה למשרדי הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית. בסופו של דבר הפרשה הובילה להתפטרותו של ניקסון.
תקופת כהונתו של ברטומאו כנשיא ברצלונה הייתה רוויית שערוריות או שמועות על התנהלות לא תקינה. אחד השיאים האחרונים הגיע עם הסאגה סביב רצונו של לאו מסי לעזוב והעובדה שהנהלת ברצלונה למעשה הכריחה את הכוכב להישאר, ובשל כך עלולה לאבד אותו בסיום העונה הנוכחית מבלי שתקבל כל פיצוי כספי תמורתו.
כאשר צפו ההאשמות ברטומאו הכחיש כל קשר לנעשה, וטען שלא ידע על הדברים - גם בפני התקשורת וגם בפני פיקה שדרש תשובות. הבלם טען בזמנו שהאמין לנשיא, אך הופתע לגלות שהאדם שהיה חשוד בהיותו הזרוע המבצעת של המעשים בפועל עדיין עובד במועדון.
בימים האחרונים, המועדון, תחת ההנהלה הנוכחית והנשיא הזמני קרלוס טוקטס, שממלא את התפקיד עד לבחירות שיתקיימו ב-8 במרץ, בעוד שישה ימים, הודיע כי הוא משתף פעולה באופן מלא עם החקירה ובוטח ברשויות שיגיעו לבירור העניין.