23 קילומטרים בלבד מפרידים בין סן סירו לבין האצטדיון של מונזה. מרחק קצרצר במונחי נסיעה על הכביש המהיר ממילאנו לעיר התעשייתית הקטנה, אבל עולמות במונחי כדורגל. בין אחת הערים בעלות החשיבות הכי גדולה בכדורגל האיטלקי והעולמי, לבין האפרוריות של הפרברים.
מונזה, שהצמיחה לא מעט בכירי תעשייה ובעלת אוכלוסייה ממעמד הביניים ומעלה, ידועה בספורט העולמי דווקא כמי שמארחת במסלול המרוצים שלה בכל שנה את סבב הפורמולה 1. זו אחת התחרויות המוכרות והיוקרתיות בעולם, שידועה כמרוץ הבית של פרארי האיטלקית. אבל מחר העיר תעשה היסטוריה ספורטיבית משמעותית כשקבוצת הכדורגל הבכירה תארח לראשונה בתולדותיה משחק בליגה הראשונה. טורינו תהיה האורחת החגיגית, וביציע יישבו עם חיוך ענק לא אחרים מאשר סילביו ברלוסקוני ואדריאנו גליאני – אותו צמד-חמד שהיה אחראי לבנייתה של מילאן הגדולה והפיכתה בשנות השמונים לאחת האימפריות הגדולות של הכדורגל העולמי.
4 צפייה בגלריה
איטליה סילביו ברלוסקוני
איטליה סילביו ברלוסקוני
ממילאן הגדולה למונזה הצנועה. ברלוסקוני
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מונזה
מונזה
שחקני מונזה חוגגים
(צילום: gettyimages)

נולד מתוך שעמום

ברלוסקוני רכש את מילאן ב-1986, כמולטי-מיליונר ואיש עסקים ממולח ושאפתן, והציל אותה מפשיטת רגל. אליו הצטרף כמנכ"ל גליאני, יליד מונזה, שרק החל לעשות את צעדיו הראשונים בכדורגל ובעולם העסקים של הגדולים. השאר היסטוריה. ברלוסקוני החזיר את מילאן, מועדון הפאר האיטלקי שהיה בצרות, לימי הזוהר וגליאני עשה עבורו את העבודה כשהביא את כל השמות הגדולים של הכדורגל העולמי. בשנת 2017 ברלוסקוני החליט למכור את מילאן מסיבות כלכליות-פוליטיות, וגליאני עזב יחד איתו. עידן נגמר.
אבל עבר רק זמן קצר, ובאחד הימים השניים ישבו לארוחת צהריים באחוזה של ברלוסקוני בארקורה, בין מילאנו למונזה, והשתעממו. וכך, סביב שעשוע שנולד מתוך הריק של השעמום הרגעי, נולד הרעיון. גליאני, שכאמור החל את הקריירה שלו במונזה הקטנטנה, הבין שהמועדון עומד למכירה אחרי פשיטת רגל, והגה רעיון הזוי. "מה דעתך? אולי תקנה את מונזה? נחזיר אותה למעלה?" ברלוסקוני חשב לרגע והחליט לצאת לעוד סיבוב. לא עברה שנה ובספטמבר 2018 מונזה עברה לידי ברלוסקוני תמורת סכום של 3.4 מיליון אירו, וגליאני מונה, כמובן, למנכ"ל החדש.
הוא השקיע המון כסף בשיפור תשתיות האצטדיון הקטן של מונזה, שנראה אז כמו חורבה, יציע חדש נבנה, מתקני האימונים שודרגו ושחקנים בעלי ניסיון בסרייה א' הובאו למועדון שהיה אז בליגה השלישית. השניים מינו כבוס על הקווים את כוכב ומאמן מילאן לשעבר כריסטיאן ברוקי, ואיתו הגיעו כמה מוותיקי מילאן כדי להכניס ניסיון ואיכות. בשנה הראשונה מונזה סיימה רק במקום החמישי, אבל בעונה שלאחר מכן טסה למקום הראשון ועלתה לליגה השנייה. שוב הוחלפו שחקנים, דם חדש הוזרם למועדון, אקס מילאן נוסף בשם ג'ובאני סטרופה מונה כמאמן ואפילו אחד בשם מריו באלוטלי חתם. הריצה לעלייה שנייה ברציפות הייתה מרשימה, אבל הסתיימה בהפסד בפלייאוף. זה לא מה שיעצור את מי שחולם בגדול, סטרופה קיבל מנדט להמשיך והעלייה ההיסטורית הושלמה בעונה שעברה.
4 צפייה בגלריה
גליאני
גליאני
השעמום הוליד קבוצת כדורגל חדשה. גליאני
(צילום: gettyimages)
לקראת העונה ההיסטורית, גליאני בנה סגל יוצא מן הכלל, מרשים יותר מאשר של עולה סטנדרטית, וגם הסביר את הרציונל מאחורי בנייה על שלד מקומי: "המשמעות של יותר שחקנים איטלקים היא יותר ניסיון והיכרות עם הליגה. הזרים יתאקלמו לאט יותר, ועד שזה יקרה, אנחנו כבר נרד חזרה לליגה השנייה", אמר השבוע גליאני. "בכל פעם בה עלינו ליגה, מהשלישית לשנייה ומהשנייה לראשונה, נפרדנו מרבים משחקני הסגל ורכשנו חדשים. אין מה לעשות, עם כל הסימפטיה, רבים מהשחקנים של הליגה השלישית לא היו מצליחים להתמודד בליגה הבכירה".
השינוי כולל צירוף של 17 שחקנים חדשים במסע רכש נוצץ במיוחד. דווקא אינטר, היריבה העירונית של מילאן, סיפקה שמות בכירים בדמות קשר הנבחרת סטפנו סנזי והבלם אנדראה ראנוקיה, ואלסיו קראניו המצוין מקליארי הגיע כדי להגן על השער. אבל ההחתמה הדרמטית ביותר הייתה זו של מטאו פסינה, אחד הקשרים הבכירים כיום בכדורגל האיטלקי, שכיכב בזכיית הנבחרת ביורו בשנה שעברה. פסינה הובא בהשאלה מאטאלנטה, וחזר בעצם למועדון בו גדל כילד.
וכך, בעוד עבור רוב המועדונים שעולים לליגה הבכירה, במיוחד אלו שעושים זאת בפעם הראשונה, המטרה המוצהרת היא הישרדות, לנסות לא לעשות בושות ועם קצת מזל להתברג במקום מכובד – לברלוסקוני ולגליאני יש שאיפות אחרות לגמרי עבור מונזה. כרגע היא מכוונת לפחות למקום העשירי, וכדי לעמוד בציפיות משתוללות בתקשורת האיטלקית שמועות על כך שגליאני מנהל מגעים עם שני סופרסטארים, אחד פנוי והשני לא בתוכניות של פריז סן ז'רמן: אדינסון קבאני ומאורו איקרדי (גליאני לא הכחיש את המגעים איתו). גם באלוטלי הוא אופציה שעלתה על הפרק, שחקן שבגיל 31 רוצה לקבל עוד הזדמנות להציל את הקריירה המוחמצת בסרייה א'.
4 צפייה בגלריה
סטרופה
סטרופה
גם הוא אקס מילאן. המאמן סטרופה
(צילום: gettyimages)

קאמבק גם בפוליטיקה

עם סגל מגוון מאוד, איטלקים צעירים, כישרוניים ורעבים, לצד שחקני נבחרת עם ניסיון וכמה זרים מצוינים (כמו הבלם הספרדי פבלו מארי שהושאל מארסנל), מונזה מקווה לעשות המון צרות לגדולות כבר העונה. "מונזה נגד מילאן זה חלום שמתגשם", אמר גליאני. "בשנה הבאה אני מאמין שנרצה כבר להילחם על האליפות, ושנה לאחר מכן גם לשחק בצ'מפיונס", הוסיף לאחרונה בחיוך. אולי זה קצת מוגזם – אבל כאמור, ההיסטוריה מלמדת שהצמד הזה יודע להגשים חלומות. "ברלוסקוני מדבר איתי כמה פעמים ביום, הוא מאוד מעודכן ובשבת הוא יהיה ביציע החדש שלנו. אני לפעמים מתקשה להאמין שזו המציאות, אני עובר שוב ושוב על הטבלה של העונה שעברה כדי לשכנע את עצמי שאנחנו כאן".
הפרויקט השאפתני והקצת הזוי של ברלוסקוני וגליאני נשא פרי, אחרי שהחליטו לפתוח בהרפתקה נוספת בנוסח מילאן הגדולה, הפעם בפרברים. קשה להתווכח עם המספרים: עידן ברלוסקוני במילאן הוא אחד המוצלחים בתולדות הכדורגל העולמי. ב-31 שנים המועדון זכה ב-29 תארים, מקומיים ובינלאומיים, כולל שמונה אליפויות וחמש זכיות בליגת האלופות. אפשר היה לחשוב שהסיומת הצוננת בסן והעובדה שהוא כבר כמעט בן 86 תאט אותו, אבל ראש ממשלת איטליה לשעבר לא הצליח להיפטר מחיידק של כדורגל יפה לעין שמביא תוצאות. קשה להאמין לפוליטיקאים כמוהו, אבל הפרויקט הזה אותנטי ומדהים, וגורם לברלוסקוני ולגליאני להתרגש כמו ילדים. הוא גם הכניס בברלוסקוני אנרגיה מטורפת, והוא החליט לנסות לבצע קאמבק גם בזירה הפוליטית ויתמודד בבחירות בחודש הבא.
זה לא שהם שכחו כל כך מהר את העבר המפואר. ברלוסקוני וגליאני נשבעו אמונים ואהבה נצחית למילאן, על כך אין עוררין, ואפילו השתתפו בחגיגות האליפות שלה הקיץ. גליאני עדיין קופץ בהיסטריה ביציעים כשהוא מגיע לסן סירו. אבל מעכשיו הלב יהיה חצוי ויפעם בשני צדדים.
  • השערים, החגיגות, הדרמות - כל תקצירי הליגה האיטלקית פה אצלנו ב-ynet.