קשה להמחיש את גודל הזעזוע שיצרה ההודעה של יורגן קלופ על כך שהוא יסיים את תפקידו בליברפול בסיום העונה. האיש שחלם להפוך "ספקנים למאמינים", והצליח – עורר בשישי שעבר חרדה גדולה בקרב האוהדים, שלא רק התאהבו בגרמני בן ה-56 שהפך את קבוצתם לאחת המצליחות ביבשת, אלא גם, ובעיקר, חוששים ממה שצופן להם העתיד ביום שאחרי.
קלופ, שנחת בליברפול באוקטובר 2015 (כמחליף לברנדן רודג'רס המפוטר) הודיע על הפרידה הצפויה, למרות שהוא מחזיק בחוזה עד תום עונת 2025/26. הישג השיא של המאמן עם הקבוצה עד כה היא אליפות הפרמייר-ליג ב-2019/20 אחרי בצורת של 30 שנה, שאליה הצטרפו תארים משמעותיים נוספים – הזכייה בליגה האלופות (2018/19), בסופר קאפ האירופי, בגביע העולם לקבוצות ובעוד שלושה גביעים מקומיים.
5 צפייה בגלריה
קלופ
קלופ
פרידה כואבת. קלופ
(צילום: George Wood/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
ג'ון הנרי
ג'ון הנרי
קרע הולך וגדל עם המנג'ר. הבעלים ג'ו הנרי
(צילום: Michael Regan/Getty Images)
"אעזוב את המועדון בסוף העונה", הודיע קלופ. "אני יכול להבין שזה הלם לרבים כרגע, אבל אני יכול להסביר, או לפחות לנסות. אני אוהב הכול במועדון הזה, בעיר הזאת ובאוהדים האלה. אני אוהב הכול. לכן אני משוכנע שזאת החלטה שאני חייב לקחת".
"נגמרת לי האנרגיה", הסביר המאמן הגרמני, "ידעתי את זה לתקופה ממושכת. אני ממש בסדר, אבל אני יודע שאני לא יכול לעשות את העבודה הזאת שוב ושוב ושוב. אחרי כל השנים שהיו לנו ביחד, הזמן שעברנו ביחד, כל מה שעברנו, הכבוד שלי והאהבה שלי אליכם רק גדלו. אני חייב לכם את האמת, וזו האמת".
ולא מדובר רק בעייפות חומר. יותר ויותר דיווחים העידו על מתח גובר בין המנג'ר ל'פנוויי', והאיש החזק העומד בראשה, ג'ון הנרי. החברה שמחזיקה בבעלות על המועדון מצפון אנגליה, לא תמיד נענתה לרצונות של קלופ לחזק את הקבוצה במהלך חלונות ההעברה האחרונים, ומעשית, לתחושת האוהדים, הוציאה למאמן (ואולי אף למועמדים עתידיים) את האוויר מהמפרשים.
"הודעתי למועדון כבר בנובמבר על הצעד הזה", המשיך קלופ. "העונה שעברה הייתה מאוד קשה והיו רגעים שבהם אם הייתי במועדון אחר, כנראה היו מודים לי ונפרדים. כאן זה לא קרה. היה לי חשוב להחזיר את הקבוצה למסלול, רק על זה חשבתי. כשראיתי בשלב מוקדם שהקבוצה מאוד טובה ועם פוטנציאל גדול, אז יכולתי להתחיל לחשוב על עצמי שוב וזו התוצאה".
5 צפייה בגלריה
צ'אבי אלונסו נגד הופנהיים. עוד שבוע בפסגה
צ'אבי אלונסו נגד הופנהיים. עוד שבוע בפסגה
אהוב ביציעים ומוביל בסוכנויות ההימורים. אלונסו
(צילום: EPA/RONALD WITTEK)
והוא אכן החזיר את הקבוצה למסלול אחרי האכזבה ב-2022/23. האדומים אמנם פתחו את העונה שעברה עם זכייה במגן הקהילה (אחרי ניצחון 1:3 על מנצ'סטר סיטי), ובמהלכה דרסו 0:7 את היריבה ההיסטורית, מנצ'סטר יונייטד, אבל הם נעלו אותה הרחק ממאבק האליפות (מקום 5) כשבדרך הקבוצה חוותה עליות ומורדות עם יכולת שרחוקה מלהזכיר את המכונה הדורסנית שהפכה להיות תחת קלופ.
נכון לעכשיו ואחרי 21 מחזורים ב-2023/24, מובילה ליברפול את הליגה (עם חמש נקודות ומשחק עודף על פני הקבוצה של פפ גווארדיולה), מחזיקה בכרטיס לגמר גביע הליגה (נגד צ'לסי) ואמש (ראשון) העפילה לשמינית גמר הגביע האנגלי (אחרי 2:5 על נוריץ'). בנוסף, האדומים נראים פייבוריטיים לזכייה בליגה האירופית.

בנייה מחודשת, לא רק על הקווים

אז מה צפוי לעשות קלופ ביום שאחרי? הוא מתעקש שמדובר בתחילתה של מנוחה באחוזה שרכש במאיורקה, אבל כולם זוכרים שהיתה לו תחושה דומה גם לאחר שנפרד מבורוסיה דורטמונד ב-2015, אז עזב רק כדי לחתום בליברפול כמה חודשים לאחר מכן. וכן, הוא כבר נקשר עם מעבר אפשרי לברצלונה, שגם אצלה, בתזמון מעורר תהיות, הודיע צ'אבי על כך שיעזוב את המועדון בסיום העונה הנוכחית.
אבל מה מצפה לליברפול? התחושה, בקרב האוהדים לפחות, היא שמדובר בחלל שיהיה קשה למלא. תשאלו את אוהדי מנצ'סטר יונייטד, שגם אחרי עשור קבוצתם עדיין מחפשת מחליף לאלכס פרגוסון, או את אוהדי ארסנל, שקיבלו מארסן ונגר שלוש אליפויות ומחכים שמיקל ארטטה יסיים בצורת של שני עשורים. גם מבחינת עתיד הפרמייר-ליג עולים חששות, כאשר קלופ לא רק הרים את ליברפול מעידן הבינוניות אלא גם היה שם לתת פייט, ולאורך זמן, לכסף הענק של מנצ'סטר סיטי.
5 צפייה בגלריה
סלאח ו-ואן דייק חוגגים
סלאח ו-ואן דייק חוגגים
ויש גם קבוצה לבנות מחדש. סלאח ו-ואן דייק
(צילום: Paul ELLIS / AFP)
5 צפייה בגלריה
אהבה זה כואב. אוהדי ליברפול
אהבה זה כואב. אוהדי ליברפול
אהבה גדולה. אוהדי ליברפול במחווה למאמן
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
לפחות על פי סוכנויות ההימורים, שחקן העבר של המועדון ומאמן באייר לברקוזן, צ'אבי אלונסו, הוא המועמד המוביל לקבל את המשימה. המאמן הספרדי (42) שכיכב באנפילד תחת רפא בניטס, מצליח לאתגר בגרמניה את הכסף הגדול של באיירן מינכן ואחרי 19 מחזורים הוא מוליך עם קבוצתו את הליגה ביתרון של שתי נקודות על הבווארים, עם מאזן נקי מהפסדים. אלונסו נראה כמי שמסוגל לקטוע את השליטה של באיירן אחרי 11 אליפויות רצופות.
אחרי שנתיים בלברקוזן הוא אומנם נראה בשל להגיע לפרמייר-ליג אבל גם בליברפול יודעים ששתי אקסיות אחרות שלו (וכאלה שמחזיקות בבעלים עם ארנק עמוק יותר ושאיפות גדולות יותר) רואות בו גם כן את מאמן העתיד שלהן – ריאל מדריד, וכמובן באיירן מינכן שצפויה להיפרד מתומאס טוכל.
שם נוסף שהיה יכול לעורר את הדמיון של האוהדים באנפילד הוא לא אחר מאשר הקפטן לשעבר, סטיבן ג'רארד, אבל הבחירה לחתום באל-איתיפאק הסעודית, אחרי הכישלון באסטון וילה, הורידה משמעותית את המניות שלו על הקווים בפרמייר-ליג. בנוסף, הוזכרו שמות כמו גרהאם פוטר, שבנה את עצמו עם ההצלחה בברייטון, ויוליאן נאגלסמן, שהיה הדבר הגדול הבא עד שפוטר מבאיירן מינכן וחתם כמאמן נבחרת גרמניה.
בסוף החדש צפוי לעזוב גם המנהל הטכני של ליברפול, יורג שמאדטקה, כך שהעתיד באנפילד לוט בערפל גם בכל הנוגע לדמות שאמורה להתוות את הדרך ביום שאחרי קלופ. אם מוסיפים לזה את הגיל של כוכבי הקבוצה – מוחמד סלאח, וירג'יל ואן דייק ואליסון בקר, שכבר עברו לשנות ה-30 בחייהם, כמו גם את הפלירטוט של 'פנוויי' עם מכירה עתידית של המועדון אותו רכשה ב-300 מיליון אירו, אפשר להבין עד כמה גדולה החרדה של אלה שיישארו בסוף הסערה שמתקרבת – האוהדים.
פורסם לראשונה: 14:05, 29.01.24