הסיפור הגדול של חלון ההעברות של הקיץ הנוכחי הוא ללא ספק עלייתה של הליגה הסעודית, שמושכת אליה מספר לא מבוטל של כוכבים.
קרן העושר הסעודית, שהונה מוערך ב-620 מיליארד דולר, שולטת בארבע הקבוצות הגדולות במדינה - אל-נאסר, אל-איתיחאד, אל-הילאל ואל-אהלי - ואחרי שכריסטיאנו רונאלדו חתם באל-נאסר ביום האחרון של 2022, הקיץ החלה כאמור הקרן להעביר אל הארבע כדורגלנים רבים מהליגות הטובות בעולם, בעזרת סכומים אדירים של כסף (שגם פטור ממיסים). הנה כל השמות המעניינים שכבר עשו את המעבר לממלכה הסעודית.
1 צפייה בגלריה
קאנטה, בנזמה ופירמינו
קאנטה, בנזמה ופירמינו
קאנטה, בנזמה ופירמינו
(צילום: gettyimages)
הכוכב הגדול הראשון שחתם הקיץ בסעודיה הוא גם הכוכב הכי גדול. הצרפתי בן ה-35, זוכה כדור הזהב האחרון ואחד השחקנים הגדולים שלבשו את החולצה של ריאל מדריד אי פעם, עזב את הבלאנקוס לאחר 14 עונות וחתם אצל אלופת סעודיה אל-איתיחאד לשנתיים, במהלכן ירוויח 400 מיליון אירו. בעונה האחרונה הוא כבש 30 שערים ובישל עוד שישה ב-42 הופעות בכל המסגרות, כך שלמרות גילו, כמובן שממש לא מדובר בשחקן שאין לו מה למכור יותר ברמות הגבוהות.
אחרי שבעונה שעברה ערך רק 9 הופעות במדי צ'לסי בגלל פציעות, הקשר בן ה-32 עזב את הבלוז אחרי שבע שנים והצטרף לחברו למולדת באל-איתיחאד, אצלה ירוויח 86 מיליון אירו לעונה בארבע השנים הבאות. שבוע לאחר שחתם רשמית נודע כי שחקן העונה של הפרמייר-ליג ב-2016/17 הפך לבעלים של קבוצת כדורגל כשרכש את רויאל אסלסיור וירטון, שבעונה שעברה ירדה לליגה השלישית בבלגיה.
בגיל 18 בלבד הפך רובן נבש לשחקן הצעיר ביותר שפותח כקפטן במשחק ליגת האלופות, אז עשה זאת במדי פורטו. שנתיים לאחר מכן הוא הפתיע את כולם כשבחר לעבור דווקא לוולבס, שהייתה אז בליגת המשנה באנגליה. בעונתו הראשונה בקבוצה הוא עלה איתה ליגה ומאז גם הפך לקפטן שלה, אך הקיץ, כשהוא בן 26 בלבד ואחרי עונה נפלאה שלו בליגה הטובה בעולם, קשר נבחרת פורטוגל שהיה מקושר לברצלונה שוב הפתיע את כולם כשחתם באל-הילאל לשלוש שנים, במהלכן ירוויח 18 מיליון אירו לעונה. שיאנית הזכיות בליגה הסעודית עם 18 - כפול מאל-איתיחאד ואל-נאסר שנמצאות אחריה ברשימה - הפכה אותו לשחקן היקר בתולדות הליגה אחרי ששילמה עליו 55 מיליון אירו.
בלם נבחרת סנגל בן ה-32 עזב בקיץ הקודם את נאפולי אחרי שמונה עונות, במהלכן הפך לאחד השחקנים הטובים בעולם בעמדתו, אך לא הצליח להתאקלם בצ'לסי, ונמכר כעת לאל-הילאל עבור 17 מיליון אירו - שסייעו לבלוז לאזן את המספרים שלהם אחרי שהוציאו יותר מחצי מיליארד אירו בשנה האחרונה. אחרי שחתם לשלוש שנים והודה שעשה זאת בשביל הכסף, הוא ירוויח 35 מיליון אירו לעונה, והפך לשחקן ההגנה הבכיר ביותר שעבר לסעודיה.
גם חברו של קוליבאלי לנבחרת עזב את צ'לסי לטובת סעודיה, כשחתם אצל העולה החדשה לשלוש שנים, במהלכן ירוויח 15 מיליון אירו לעונה. השוער בן ה-31 זכה בליגת האלופות ובתואר שוער העונה של אופ"א ב-2021, וכעת יפגוש בדרבי של ג'דה את חברו לשעבר לקבוצה אנגלו קאנטה. בעונה קודמת הוא איבד את מקומו כשוער הראשון של הבלוז ורשם 12 הופעות בלבד.
המאמן היחיד ברשימה הוא גם הנציג היחיד של קבוצה שהיא לא אחת מארבעת הגדולות של הכדורגל הסעודי. קשר העבר האגדי של ליברפול, 43, שכמאמן זכה באליפות עם ריינג'רס וכשל לחלוטין באסטון וילה שממנה פוטר באוקטובר, דחה תחילה את ההצעות של הקבוצה שסיימה את העונה הקודמת במקום השביעי, אך לבסוף חתם אצלה.
אחרי שהיה חלק מרכזי מהמסע שלה לגמר ליגת האלופות בעונה הקודמת, הקשר בן ה-30, אחד הטובים בעולם בעמדתו, עזב את אינטר אחרי שמונה עונות והצטרף לכריסטיאנו רונאלדו אצל סגנית האלופה, ששילמה עבורו 18 מיליון אירו. ברוזוביץ', לו 87 הופעות בנחרת קרואטיה, היה מבוקש על ידי ברצלונה, אך העדיף את הקבוצה מריאד, אצלה חתם לשלוש שנים עבור 25 מיליון אירו לעונה.
השם הכי פחות מוכר ברשימה, אבל עבור חובבי הכדורגל האירופי החתימה שלו אצל אלופת סעודיה צריכה לכאוב מאוד, משום שמדובר בכישרון ענק שהיה יכול לעבור גם לקבוצה גדולה. בשנתיים שלו בסלטיק, שחקן הכנף הפורטוגלי בן ה-24 הוביל אותה לחמישה תארים עם תרומה של 28 שערים ו-26 בישולים. הוא חתם לשלוש שנים, במהלכן ירוויח 12 מיליון אירו לעונה. סרטון הוולקאם שהכינו לו באל-איתיחאד, אגב, מומלץ מאוד לצפייה.
החלוץ הברזילאי בן ה-31 עזב את ליברפול אחרי שמונה עונות מוצלחות, במהלכן זכה בשבעה תארים, וכבש 110 שערים ובישל עוד 79 ב-362 הופעות. הוא הצטרף לאדוארד מנדי אצל העולה החדשה אחרי שחתם לשלוש שנים, במהלכן ירוויח 20 מיליון אירו לעונה.
סירבו להצעות מסעודיה: לאו מסי (מפ.ס.ז לאל-הילאל), רומלו לוקאקו (מצ'לסי לאל-הילאל), ז'וזה מוריניו (מרומא לאל-הילאל), יונג-מין סון (מטוטנהאם לאל-איתיחאד) ולוקה מודריץ' (מריאל מדריד לאל-הילאל).