מבין ארבע הקבוצות שהעפילו לחצי גמר ליגת האלופות, לבורוסיה דורטמונד ניתן בחודש שעבר אצל סוכנויות ההימורים הסיכוי הקטן ביותר להעפיל לקרב על התואר. בכל זאת, השוורצגלבן מדורגים רק במקם החמישי בליגה הגרמנית ולא באמת הרשימו העונה בזירה המקומית. רחוק מזה.
רק שבליגת האלופות - המסע המופלא של דורטמונד לא ממש רוצה להיפסק. בניגוד לכל התחזיות המוקדמות, הקבוצה של אדין טרזיץ' ממשיכה לעשות קסמים במפעל. ואתמול (שלישי) הגיע אחד נוסף - 0:1 יקר בחוץ על פ.ס.ז' שסגר 0:2 בסיכום שני המשחקים ושלח אותה לגמר הגדול ב-1 ביוני בוומבלי - מול ריאל מדריד או באיירן מינכן.
6 צפייה בגלריה
דורטמונד
דורטמונד
שחקני דורטמונד בשמיים, קצת מתחת לכוכבים, אתמול מול פ.ס.ז'
(צילום: AP Photo/Frank Augstein)
6 צפייה בגלריה
ג'אן
ג'אן
אמרה ג'אן מנציח את הרגע הגדול
(צילום: EPA/YOAN VALAT)
מאט הומלס היה היחידי שכבש אתמול בפארק דה פראנס - שער שהעלה את דורטמונד לגמר צ'מפיונס ראשון מאז 2013 - גם הוא, אגב, נערך בוומבלי (והסתיים בהפסד 2:1 לבאיירן מינכן). "האמת, מאז המשחק השני בשלב הבתים, האמנו שנוכל להגיע לפה", הפתיע הומלס בסיום. "ואני לא מבין למה אנחנו לא נוכל לנצח גם בוומבלי. הצלחנו להוציא כל-כך הרבה מעצמנו בזכות המשחק והאווירה. זה היה המתכון שלנו להצלחה".
הומלס היה היה שותף לאותו הפסד לבאיירן בגמר הצ'מפיונס לפני 11 שנה. האם עכשיו יגיע התיקון? "השער שלי מול פ.ס.ז' יכול לעזור לזה", חייך. שחקן נוסף ששיחק אז בוומבלי הוא כמובן מרקו רויס. יש שיגידו הסמל הגדול של דורטמונד, שכבר הודיע כי יעזוב את המועדון בקיץ. "אי אפשר לתאר את האושר של הניצחון הזה", הודה רויס, שלא התרגש מהעובדה שפ.ס.ז' הייתה טובה יותר לאורך הערב ואף בעטה ארבע פעמים לקורה במהלך המשחק.
המהפך של טרזיץ': ב-2012 בגמר הצ'מפיונס כאוהד דורטמונד, כעת כמאמן הראשי
החגיגות בחדר ההלבשה
"סבלנו הרבה, אבל ניצחנו ואף אחד לא ישאל מחר איך זה קרה", הוסיף רויס. "כמות הבעיטות לקורה של כל קבוצה לא יהיו חשובות מחר. מה שקובע זה שבורוסיה דורטמונד שוב בגמר הצ'מפיונס. באמת שאף אחד לא ציפה לזה, לכן זה פשוט מדהים".
עבור אנשי בורוסיה דורטמונד העלייה לגמר היא סוג של תיקון על סיום העונה שעברה. בדיוק לפני השנה הקבוצה הוליכה את הבונדסליגה במחזור הנעילה, אך הפסידה את האליפות לבאיירן מינכן. כעת אפשר לחגוג הישג מרשים. "אני שמח שעכשיו אנחנו יכולים להחזיר משהו לאוהדים", הסביר המאמן טרזיץ'. "גדלנו עם כל משחק ובסופו של דבר הבנו שאנחנו יכולים להיות הקבוצה שתפתיע את כולם. לפני המשחק הראשון שלנו במפעל - דיברנו על כמה קצרה יכולה להיות הדרך ללונדון. זה רגע מאוד חשוב עבורנו. החלום עדיין לא נגמר".
6 צפייה בגלריה
דורטמונד
דורטמונד
החגיגות הגדולות בפארק דה פראנס
(צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach)
ואכן, הדרך של דורטמונד לגמר היא לא יותר ממופלאה. אנשים לא זוכרים, אבל היא הוגרלה לבית המוות של הצ'מפיונס לצד ניוקאסל, מילאן ואותה פ.ס.ז'. היא סיימה בפסגה ולאחר מכן הדיחה בשלבי הנוקאאוט את פ.ס.וו, אתלטיקו וכעת את הצרפתים.

"ניצחון לכדורגל"

"אף אחד לא דמיין את דורטמונד עולה מהבית המוקדם, הם נחשבו לקבוצה החלשה ביותר", הסביר שחקן העבר של באיירן מינכן ונבחרת אנגליה אואן הארגריבס. "אבל הם השיגו כמה ניצחונות גדולים. הם הקבוצה היחידה שהעפילה לגמר מבלי כוכב-על אחד".
6 צפייה בגלריה
רויס חוגג עם האוהדים את העלייה לגמר
רויס חוגג עם האוהדים את העלייה לגמר
מאי 2024. רויס חוגג עם האוהדים את העלייה לגמר
(צילום: Matthias Hangst/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
רויס מאוכזב בגמר ליגת האלופות ב-2013
רויס מאוכזב בגמר ליגת האלופות ב-2013
מאי 2013. רויס מאוכזב בגמר ליגת האלופות
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)
החלוץ האגדי לשעבר של נבחרת סקוטלנד אלי מקויסט הסכים עם הארגריבס: "התצוגה של דורטמונד היא כיתת אמן טקטית. הופעה אדירה לאורך 180 דקות מול פ.ס.ז'. הם עשו מספיק כדי להיות מסוכנים ולכבוש, זה היה ניצחון לכדורגל האמיתי. אני נרגש בשבילם, זו קבוצה שמשחקת אחד בשביל השני. ראינו איזו מערכת יחסים יש להם גם עם האוהדים שלהם, איך שהם חוגגים איתם. הם מועדון ראוי להיות בגמר".
בתקשורת הגרמנית כמובן היו באקסטזה ושיבחו את טרזיץ', שהיה בכלל ביציעי וומבלי ב-2013 כאוהד דורטמונד וכעת חוזר לשם כמאמן הראשי של המועדון. "בעונה שעברה הוא הפסיד את האליפות בארבע הדקות האחרונות של הליגה, עכשיו הוא פיינליסט בליגת האלופות. מגיע לו הרבה יותר קרדיט", נכתב ב"בילד". ב"קיקר" החמיאו להומלס: "איש הברזל סייע בהגנה ועם קרח בוורידים כיכב בהתקפה. אין יותר מגיע לו ולדורטמונד לחזור ללונדון".

נתקלים בקיר צהוב

ללא קשר להצלחה שלה העונה, דורטמונד החזיקה את עצמה כלכלית בשנים האחרונות בעיקר בגלל שני דברים: מכירת שחקנים מוצלחת והאוהדים. זה ישמע בלתי נתפס, אבל לדורטמונד יש את ממוצע הקהל הגבוה ביותר בבונדסליגה. לא רק העונה, בכל שנה בעשור האחרון. 81,228 צופים בממוצע הגיעו ל'סיגנל אידואה פארק' אשתקד, כמעט 7,000 יותר מאשר ממשחקיה של באיירן מינכן.
6 צפייה בגלריה
אוהדי בורוסיה דורטמונד עם תפאורה
אוהדי בורוסיה דורטמונד עם תפאורה
אוהדי דורטמונד. רמה בפני עצמם
(צילום: EPA)
אותם אוהדים עשויים לראות בסוף העונה את קבוצתם מניפה את הגביע עם האוזניים הגדולות בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה. בכלל, מירב המחמאות בתקשורת העולמית בשבועות האחרונים היו בהקשר של דורטמונד עם "הקיר הצהוב" - אותם אוהדים שמספקים חוויה כמעט מיסטית במשחקיה של דורטמונד. "הם הכוח שלנו", הסביר ג'יידון סאנצ'ו, הפלופ הגדול של מנצ'סטר יונייטד, שהגיע בינואר לדורטמונד וחווה פריחה מחודשת. "איתם אנחנו יכולים לעשות הכל - גם לזכות בצ'מפיונס".