אוהדי כדורגל יודעים לזהות את הניואנס שמבדיל בין משחק חם לנפיץ, כזה שהמשטרה המקומית נערכת לקראתו עם שלל הערכות מצב והתרעות קונקרטיות לקראת עימותים אלימים בין אוהדים.
הדרבי של צפון מזרח אנגליה (המוכר בכינויו כדרבי של "טיין וויר") בין ניוקאסל לסנדרלנד, הוא מהסוג השני. מחר (שבת, 14:45), במסגרת הסיבוב השלישי בגביע האנגלי, ייפגשו שתי הקבוצות באצטדיון האור לקרב נוקאאוט קנאי, על פי מיטב המסורת, וכוחות הביטחון כמו גם הגורמים המוניציפליים בסנדרלנד, נכנסו לכוננות ספיגה.
5 צפייה בגלריה
חם, מתחמם, לוהט. הדרבי הכי לוהט בכדורגל האנגלי
חם, מתחמם, לוהט. הדרבי הכי לוהט בכדורגל האנגלי
חם, מתחמם, לוהט. הדרבי הכי לוהט בכדורגל האנגלי
(צילום: Laurence Griffiths/Getty Images)
שתי היריבות המרות ייפגשו לראשונה מאז 2016 (אז הסתיים המשחק ב-1:1). אז הן היו קבוצות מרכז טבלה בפרמייר-ליג, היום זה שונה לחלוטין. סנדרלנד במקום השישי בצ'מפיונשיפ, ניוקאסל אחת הקבוצות המדוברות בליגה הבכירה ורק לאחרונה סיימה קמפיין דרמטי בצ'מפיונס. יחי ההבדל הגדול.
6,000 אוהדי ניוקאסל יגיעו למשחק בליווי המשטרה, שכאמור, קידמה את המשחק עם הודעות אזהרה. בשטח האצטדיון צפויה הפרדה מלאה בין אוהדי המגפייז לאוהדי החתולים השחורים, כשבמקביל, גם תוגברה נוכחות של שוטרים במרכזי שני הערים, גם עבור אלה שייסחפו לאווירה הטעונה הרחק ממוקד הרעש עצמו.
חומר בערה נוסף שהעצים את היריבות האומציונלית (ששורשיה נטועים עוד במאה ה-15, במלחמת האזרחים האנגלית בין המלוכנים לפרלמטנרים), הוא קמפיין "אין לנו דם על הידיים" שהרימו אוהדי סנדרלנד נגד אלו של ניוקאסל, בעקבות רכישת המועדון על ידי קבוצת ההשקעות הסעודית, והעיוורון אל מול הפרות זכויות האדם שמתרחשות בה.
5 צפייה בגלריה
אוהדי ניוקאסל
אוהדי ניוקאסל
ותודה לקרן ההשקעות הסעודית. אוהדי ניוקאסל
(צילום: רויטרס)
וזה לא רק זה. הפאב באצטדיון האור שודרג גם הוא לקראת המפגש, אך למרבה התדהמה - ראשי סנדרלנד החליטו לצבוע אותו בצבעי שחור-לבן (אלו של ניוקאסל, כמובן). ההנהלה התנצלה, העניין סודר והאוהדים הסכימו - לפחות לעת עתה - לסלוח.
בכל מקרה, נציגים במועצת העיר סנדרלנד, עוד ניסו לצמצם עד כמה שאפשר את הנוכחות של אוהדי ניוקאסל באצטדיון, אולם תקנה שמחייבת כל מועדון להקצות 15 אחוז מכלל הכרטיסים לקבוצה האורחת, כבלה את ידי הפוליטיקאים. בכל מקרה, שני מחנות האוהדים יצאו מתוסכלים מסידורי האבטחה האחרונים לקראת הפסגה באצטדיון האור.
"אנחנו יודעים שהרוב המכריע של האוהדים ישמרו על הסדר", אמר בדאגה ראש מועצת סנדלרנד, ניל האצ'יסון, לקראת המשחק. "בסופו של דבר הציבור הרחב מגיע לאירוע הזה כדי ליהנות. עם זאת, אנחנו רוצים להבהיר שתהיה אפס סובלנות כלפי מתפרעים. אם צריך, השוטרים יעצרו אוהדים שיפריעו לסדר הציבורי".
5 צפייה בגלריה
אוהדי סנדרלנד
אוהדי סנדרלנד
פסימיים כהרגלם. אוהדי סנדרלנד
(צילום: Matthew Lewis/Getty Images)
גם הרשויות ספגו ביקורת לקראת המשחק. "מדובר משחק בעל פרופיל גבוה", כתב פרשן הכדורגל האנגלי אלכס הרסט. "ונראה שהתארגנו לקראתו מ'עכשיו לעכשיו'. מדובר בהתראה פחות נוחה למועדונים, למשטרה ולרשויות המקומיות".

יריבות היסטורית

הדרבי לוהט, כאמור, גם בגלל היריבות ההיסטורית בין ניוקאסל לסנדרלנד שראשיתה עוד במלחמת האזרחים האנגלית. מחאות של סוחרים בסמוך לניוקאסל, העיר הגדול בצפון מזרח אנגליה, הובילו להקמתה של סנדרלנד.
סנדרלנד וניוקאסל שוב מצאו את עצמן בצדדים מנוגדים במהלך המרד היעקוביטי של 1745. ניסיון של צ'ארלס אדוארד סטיוארט להחזיר את שלטון בית סטיוארט לכס המלוכה הבריטי ולהכתיר את אביו ג'יימס. בניוקאסל תמכו בבית האנובר (שושלת מלכים ממוצא גרמני שמלכה באנגליה), בסנדרלנד היו לצד הסטיוארטים.
לפני תחילת המאה ה-20, היריבות הספורטיבית העיקרית הייתה בין ניוקאסל איסט אנד (ניוקאסל של היום) לניוקאסל ווסט אנד. לאחר שהאחרונה פשטה רגל, רוב השחקנים שלה הקימו את מועדון הכדורגל של סנדרלנד ב-1888. באותה שנה נערך המשחק הראשון בין הקבוצות: הקבוצה שרק הוקמה ניצחה 0:2. הדם הרע החל כבר אז. ונמשך ב-155 המשחקים הבאים בין שתי הקבוצות.
5 צפייה בגלריה
דני רוז ומתיה דבושי דרבי סנדרלנד ניוקאסל
דני רוז ומתיה דבושי דרבי סנדרלנד ניוקאסל
הדרבי הראשון שוחק אי שם ב-1888. שחקני ניוקאסל וסנדרלנד בעוד קרב מהעבר
(צילום: Matthew Lewis/Getty Images)
אגב, רק לאחרונה, במשאל מקוון בממלכה, נערך מונדיאל יריבות כדי לקבוע את העימותים הלוהטים ביותר בכדורגל העולמי. הדרבי של צפון מזרח אנגליה, תאמינו או לא, זכה בבכורה עם 53 אחוז מהקולות. קצת יותר מהאולד פירם בין סלטיק לריינג'רס. עוד נותרו מאחור: הקלאסיקו בין ריאל לברצלונה והדרבי של בואנוס איירס בין בוקה ג'וניורס לריבר פלייט.

דרבי שובר שוויון

מבחינה מקצועית, ניוקאסל ניצחה רק בשניים מתוך 13 המשחקים האחרונים ששוחקו בין שתי הקבוצות, כאשר במהלך העשור הראשון של המילניום המגמה הייתה הפוכה – שני ניצחונות לסנדרלנד לעומת שישה של ניוקאסל. בסך הכל שתי הקבוצות ניצחו 56 פעמים בעבר, כשהמשחק מחר יכול להיות שובר שוויון. במסגרת הגביע האנגלי, השתיים לא נפגשו מאז 1956, אז ניצחו החתולים השחורים 0:2.
5 צפייה בגלריה
חם, מתחמם, לוהט. הדרבי הכי לוהט בכדורגל האנגלי
חם, מתחמם, לוהט. הדרבי הכי לוהט בכדורגל האנגלי
כך זה נראה במשחק האחרון בין ניוקאסל לסנדרלנד ב-2016
(צילום: Stu Forster/Getty Images)
לעומת ניוקאסל, שכאמור, זכתה בקיץ שעבר ל"בוסט" כלכלי לאחר שנרכשה ב-300 מיליון פאונד על ידי קרן ההשקעות הסעודית, ותפסה את מקומה בחלק העליון של הפרמייר-ליג, סנדרלנד מגיעה למפגש אחרי עשור מאוד מטלטל, במהלכו עשתה מקיץ 2016 את דרכה מהליגה הבכירה עד השלישית, אחרי שסיימה את עונת 2017/18 במקום ה-24 בצ'מפיונשיפ, כשרק בעונה שעברה עשתה את דרכה חזרה לשם. חלק מהסיפור תועד בדוקו "סנדרלנד עד המוות" המצליח של נטפליקס.
הקבוצה של אדי האו אומנם מגיעה למפגש מהמקום התשיעי בפרמייר-ליג אבל עם רצף רע של ארבעה הפסדים ומכת פציעות קשה. "למרות הכל, הפער המקצועי גדול בין הצדדים", מסכם הרסט. "גם העובדה שסנדרלנד ניצחה רק שניים מתוך חמשת משחקים האחרונים בצ'מפיונשיפ - לא מוסיפה אופטימיות לאוהדים שלה. הם יותר חוששים מהשפלה מאשר חושבים שיש סיכוי לנצח".