סערת רונאלדו והקבוצה הסעודית: יוסי מדינה מבאבאגול בריאיון
(צילום: אסף חן)
אתם יכולים להאמין שעברו כבר שנתיים? דצמבר 2020, זו הייתה הפעם האחרונה שבה לאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו נפגשו על המגרש. זה כבר לא משהו שאנחנו מקבלים בפק"ל לפחות פעמיים בשנה, אלא אירוע נדיר שמי יודע אם יחזור עוד (אף על פי שאל־הילאל תשלם למסי כמה כסף שיידרש כדי שיגיע לסעודיה), אז גם אם מדובר במשחק ראווה צריך ליהנות מכל רגע.
הערב (19.00), באצטדיון המלך פאהד בריאד, ייפגשו פריז סן־ז'רמן וקבוצת כוכבים מהליגה הסעודית המורכבת משחקני אל־נאסר ואל־הילאל. מה זה אומר? שרונאלדו ישתף פעולה בהתקפה עם סאלם אל־דאווסארי, האיש שכבש את שער הניצחון של סעודיה על מסי וארגנטינה, בסנסציה האדירה בימים הראשונים של המונדיאל; זה שמסי זכה בו בסופו של דבר, לפני חודש; זה שהסתיים בדמעות של רונאלדו ובחתימה מתוקשרת במפרץ, שם יערוך הערב את הבכורה שלו, גם אם היא לא רשמית. בקיצור, הבנתם. משחק ידידות זה לא, אלא ההצגה הכי טובה בעולם.
4 צפייה בגלריה
מסי ורונאלדו
מסי ורונאלדו
מגיעים בנקודה הכי לא מאוזנת ביניהם. מסי ורונאלדו
(צילום: AFP ורויטרס)

פצע פתוח

אה, כן, שכחנו עוד משהו קטן. היריבות בין מסי ורונאלדו היא כלום לעומת הסיפור הבא: בשנת 2001, כאשר שימש כעוזר מאמן מארסיי, מאמן פ.ס.ז' הנוכחי כריסטוף גאלטייה נכנס לעימות פיזי במנהרת השחקנים עם כוכב מונאקו, מרסלו גז'ארדו הארגנטינאי. בואו ננסח את זה מעט אחרת: בשנת 2001 הם הלכו מכות, וגאלטייה שלח את גז'ארדו לבית החולים. וכעת ההתאחדות הסעודית בחרה בגז'ארדו, שבשנים האחרונות עשה דברים נפלאים בריבר פלייט, לאמן הערב את קבוצת הכוכבים. אין מילים.
לאור כל רעשי הרקע המדהימים האלה, אין פלא שהטירוף הסעודי שבר שיאים. 68 אלף מקומות יש באצטדיון, ויותר משני מיליון אנשים נרשמו בתור לרכישת כרטיסים אונליין. אחד מהנוכחים במשחק יזכה לחוויה הרבה יותר גדולה מאשר האחרים.
4 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
אין פלא שהטירוף הסעודי שבר שיאים. רונאלדו
(צילום: AFP)
איל הנדל"ן מושריף אל־ראמדי לקח עד הקצה את הקמפיין שהשיקה לשכת הבידור הסעודית (כן, מסתבר שיש כזה דבר), שבמסגרתו הוצע במכירה פומבית כרטיס אחד הכולל מעבר למקום בתא הכבוד גם מפגש אישי עם רונאלדו, מסי, ניימאר וקיליאן אמבאפה, כניסה לחדרי ההלבשה, וגם – חכו לזה – השתתפות בתמונה הקבוצתית של הזוכה. הסכום שבו התחילה המכירה עמד על 250 אלף יורו, ואל־ראמדי ניצח אתמול את המתחרים עם הצעה של 2.5 מיליון יורו – הכרטיס היקר בהיסטוריה למשחק כדורגל. הכסף הולך לארגון הצדקה הלאומי, ואתם תדעו לזהות את האדם הלא מוכר שיונצח לתמיד בצילום של ההנפה.
אי־אפשר לצפות לכדורגל גדול מדי. שחקני פ.ס.ז', שהביקור במפרץ נכפה עליהם באמצע העונה מדי שנה על ידי הבוסים מקטאר, היו מעדיפים להמשיך בשגרה בפריז ובעיקר לשמור על הרגליים. בקרוב ליגת האלופות חוזרת. המקומיים יעשו מאמץ להשיג ניצחון יוקרתי, אבל נחותים מקצועית. זה מותיר באמצע את רונאלדו, שבהוראת מאמנו החדש רודי גרסיה ישחק רק מחצית אחת. הוא יכול לשחרר את כל המילים המכובסות שבעולם בנוגע לחוזה באל־נאסר, אבל הקהל הרחב לא טיפש. רונאלדו הגיע לשם בלית ברירה, וכעת המטרה שלו תהיה להראות בכל הזדמנות שהוא לא גמור – בטח במשחק כל כך מתוקשר, בטח מול מסי.

הכל אישי

המפגש האולי־אחרון בין מסי לרונאלדו הוא דווקא זה שמגיע בנקודה הכי בלתי מאוזנת ביחסי הכוחות ביניהם. תמיד היו עליות ומורדות, זה שבכושר ובמומנטום טוב יותר, זה שמנצח במרוץ התמידי לכדור הזהב. ההבדלים מעולם לא היו עצומים, וגם אם היה ברור בתקופות מסוימות מי עדיף, זה לא היה בפער משמעותי ולא היה ספק שמדובר בשני הכדורגלנים הטובים בעולם. המשוואה הזו כבר לא קיימת, ובאופן קיצוני.
4 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי
כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי
המפגש האחרון בין השניים, כשמסי שיחק בבארסה ורונאלדו ביובנטוס
(צילום: gettyimages)
אלו לא רק המספרים. זו התחושה והתפיסה. רונאלדו נשאר בשם, וקשה לזכור מתי בדיוק ביצע את המהלך האחרון הגדול שלו. גם השער שובר השיאים במונדיאל האחרון היה בפנדל, ואפילו הגיע אחרי שריקה מפוקפקת. אם מתאמצים להיזכר, בתחילת העונה היה לו שער ניצחון לא רע מול אברטון. זה לא היה פתאומי – מאז עזב את יובנטוס וחזר למנצ'סטר יונייטד רונאלדו חווה נסיגה עקבית עם כמה הבלחות, והשנה התהליך הושלם.
זה קורה בזמן שמסי מבוקש במועדוני פאר, חוזר לכושר שיא אחרי עונת בכורה לא מלהיבה בפריז ובעיקר מתרווח עם גביע העולם הראשון שלו. הוא צעיר בשנה וחצי, זה נכון, אבל יש פה הרגשה שהגיל הוא לא מה ששיחק תפקיד בהתרחקות בין שני הקטבים. רונאלדו הוכיח שהוא פחות מצטיין בהתאמה למצבים חדשים: הפורטוגלי התקשה מאוד בהתמודדות עם התקשורת האיטלקית שנטפלה אליו בימיו ביובה, ולא קרא נכון את המצב בחזרתו ליונייטד. הוא יצר לעצמו עננה של ריחוק מהחברים לחדר ההלבשה והתעקש שהתפקיד שלו לא ישתנה.
מצד שני, מסי של המונדיאל היה מנהיג ווקאלי יותר מתמיד, שגם נכנס לעימותים מילוליים, כמו במקרה של לואי ואן חאל, ונותן דוגמה לצעירים. הוא גם אחראי לשקט היחסי בפ.ס.ז' אחרי הפיצוץ בין ניימאר לאמבאפה – גורם מחבר במקום מפלג – ואת ההתחלה המקצועית הקשה הפך ללמידה ושדרוג. העיתונאי הבכיר פבריציו רומאנו גם מדווח שנכון לעכשיו סעודיה לא נמצאת על הפרק מבחינתו, אף על פי שאל־הילאל שוקלת להציע לו 300 מיליון יורו לעונה. הצעד הבא שלו, אומר רומאנו, הוא בכלל חידוש החוזה בפריז, שישאיר אותו בטופ העולמי.
4 צפייה בגלריה
גורם מחבר במקום מפלג. מסי
גורם מחבר במקום מפלג. מסי
גורם מחבר במקום מפלג. מסי
(צילום: רויטרס)

קטאר מול סעודיה

לרונאלדו אין מה להוכיח, אבל הוא היחיד שלא חושב כך וימשיך עד שהאש הפנימית תכבה. מסי רק מתדלק את האש הזו אצלו. ויש גם את גאלטייה וגז'ארדו, ובעצם, המעטפת שמאגדת בתוכה את כל הסיפורים האלה היא התחרות בין קטאר וסעודיה, למי יש (חשבון בנק) גדול יותר. אחת מחזיקה במסי, השנייה ברונאלדו, ואין צ'ק מופרך מדי שימנע מהן להמשיך בהתכתשות הספורטיבית שנגועה בהמון מרירות פוליטית. בכל מציאות אחרת, המשחק הזה לא היה מעניין גמל מת. אבל במציאות הקיימת, זה חתיכת משחק.