בברצלונה בפרט ובספרד בכלל מנסים הבוקר (ראשון) לעכל את ההודעה הדרמטית של צ'אבי על החלטתו לעזוב בקיץ את המועדון. בתום ההפסד אמש 5:3 לוויאריאל - ופחות מעונה אחרי שהצעיד את בארסה לאליפות - צ'אבי הדהים כשסיפר כי "ב-30 ביוני אעזוב את המועדון. זו החלטה שהתקבלה בשיתוף עם הנשיא והצוות. ברצלונה צריכה שינוי כיוון".
התקשורת הקטלאנית הייתה כמובן בהלם יותר מכולם וכותרות ה"מונדו דפורטיבו" וה"ספורט" היו נחרצות: "הבומבה של צ'אבי" ו-"צ'אבי עוזב" בהתאמה. גם בעיתונים במדריד עסקו בעיקר בזעזוע אצל היריבה המרה - והם כמובן עשו זאת עם עקיצה. "בארסה שוקעת, צ'אבי עוזב", נכתב ב"מארקה". ב"אס" הלכו על "להתראות לליגה, להתראות לצ'אבי".
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
דרמה גדולה. צ'אבי
(צילום: REUTERS/Juan Medina)
מעטים השחקנים בברצלונה שהגיבו לדרמה הגדולה. גאבי היה היחידי שפרסם ברשתות החברתיות התייחסות לזעזוע: "מורה הדרך, אני איתך עד הסוף". לפי דיווחים בספרד, גם הנהלת ברצלונה הופתעה מהמלך וכי מיד בסיום המשחק מול ויאריאל, נפגש הנשיא ז'ואן לאפורטה עם חברי ההנהלה שלו, כשההחלטה היתה לגבות את צ'אבי, למרות המצב הקשה בליגה וההדחה מגביע המלך - אך לבסוף המאמן "עשה להם את העבודה קלה יותר".
החמישייה הביתית לוויאריאל הייתה מסתבר הקש ששבר את גב הגמל עבור המאמן. זו הייתה הפעם הראשונה שברצלונה סופגת חמישה שערים או יותר במשחק רשמי מאז אותו 8:2 זכור מול באיירן מינכן ברבע גמר הצ'מפיונס ב-2020. 61 שנים חלפו מאז החמישייה הביתית האחרונה שספגה בארסה בליגה, אז 5:1 לריאל מדריד ב-1963. תוסיפו לזה שהקבוצה רחוקה כבר 10 נקודות מהבלאנקוס שבפסגה - ותבינו מה התבשל בראשו של צ'אבי.
8 צפייה בגלריה
קומברסי פדרי מתוסכלים אחרי ההפסד לוויאריאל
קומברסי פדרי מתוסכלים אחרי ההפסד לוויאריאל
קומברסי פדרי מתוסכלים אחרי ההפסד לוויאריאל
(צילום: David Ramos/Getty Images)
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
הפנים אומרות הכל. צ'אבי אחרי ההפסד לוויאריאל
(צילום: EPA/Enric Fontcuberta)

"אני צריך להיות יותר עם הילדים שלי"

במונולוג יוצא דופן, במהלך מסיבת העיתונאים, חשף צ'אבי מה הסיבות שהובילו אותו להחלטה. "אני חושב שההודעה הזו יכולה לשחרר את השחקנים ולעזור להפחית את המתח סביב המועדון", אמר. "הם לא ראויים לכל זה - יש פה קבוצה נהדרת. באופן מסוים זה שחרר לחץ גם ממני. אני לא רוצה להוות בעיה עבור המועדון, אני רוצה להיות הפתרון. הייתי פתרון לפני שנתיים כשמוניתי, אבל עכשיו, כשאני הולך עם הלב וחושב על המועדון, הכי טוב שאעזוב בקיץ".
הסיבה המרכזית, ככל הנראה, לדברי צ'אבי היא מנטלית. "ההרגשה של להיות מאמן בארסה יכולה להיות לא נעימה", הסביר. "זה אכזרי, יש חוסר כבוד כלפיך, העבודה שלך לא מוערכת. זה משפיע על הבריאות הנפשית שלך ועל מצב הרוח".
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
"צ'אבי עוזב": שער ה"ספורט"
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
"הבומבה של צ'אבי": שער ה"מונדו דפורטיבו"
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
"בארסה שוקעת, צ'אבי עוזב": שער ה"מארקה"
8 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
"להתראות לליגה, להתראות לצ'אבי": שער ה"אס"
"אני לא יודע מה צופן לי העתיד כי העבודה הזו פירושה שאני מבלה פחות זמן עם המשפחה שלי", הוסיף. "הם סובלים, ואני לא יכול להיות כל כך אנוכי במשך המון זמן. אבלה קצת זמן בבית ואנוח, אני צריך להיות יותר עם הילדים שלי". צ'אבי התעקש שהחלטתו היא "בלתי הפיכה", ללא קשר להצלחה שתהיה לבארסה מעכשיו ועד סוף העונה. "אני בחור חיובי, אבל זה מגיע לנקודה שבה אתה חושב שאין טעם להמשיך. ככה זה", סיכם.
צ'אבי מונה למאמן ברצלונה בנובמבר 2021, וב-121 משחקים תחת הדרכתו צברה הקבוצה 76 ניצחונות, 20 תוצאות תיקו ו-25 הפסדים. הוא הוביל את ברסה לזכייה באליפות כאמור ולזכייה בסופר קופה, שתיהן בעונה שעברה. כשחקן, הוא רשם 767 הופעות במדי ברצלונה, שני רק ללאו מסי. הוא זכה איתה בין היתר ארבע פעמים בליגת האלופות, שמונה פעמים באליפות ושלוש פעמים בגביע המלך.
8 צפייה בגלריה
יגיע בקיץ? מוטה
יגיע בקיץ? מוטה
יגיע בקיץ? מוטה
(צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
השאלה הגדולה היא מי יגיע בקיץ להחליף את צ'אבי. בתקשורת הקטלאנית כמובן מזכירים את יורגן קלופ, שרק בשישי האחרון הודיע כי יעזוב את ליברפול בקיץ. ועדיין, נראה כי המועמד המועדף על לאפורטה הוא תיאגו מוטה, שמצליח העונה עם בולוניה והפך אותה מקבוצת תחתית לכזו שנמצאת העונה בצמרת הסרייה א'. שם נוסף שעלה הוא של מאמן קבוצת הבת של ברצלונה וכוכב העבר של המועדון, רפא מארקס. "מי לא ירצה את הג'וב הזה, נכון?", אמר המקסיקני כשנשאל על ההודעה של צ'אבי. "אתכונן למקרה שהרגע הזה יגיע. אי אפשר להגיד לא להזדמנות כזו. ואם היא תגיע, אנסה לעשות כמיטב יכולתי".