לא מעט גבות הורמו אחרי שברנלי, שירדה בעונה שעברה מהפרמייר-ליג, מינתה בקיץ האחרון למאמנה החדש את וינסנט קומפאני, בלם העבר האגדי של מנצ'סטר סיטי ונבחרת בלגיה. אחרי שנפרדה מהליגה הבכירה, בה בילתה בשש העונות הקודמות, העתיד לא נראה ורוד עבור הקבוצה הצנועה. האוהדים לא אהבו את הפרידה משון דייץ' באפריל, ובצדק. האנגלי עמד על הקווים של ברנלי מאז 2012 ועשה פלאים עם סגל אפור למדי שנה אחרי שנה, אבל אפילו לא זכה לסיים את העונה בה הדברים לא הלכו כמתוכנן. בנוסף, קומפאני חסר הניסיון הגיע אחרי התחלה לא מזהירה לקריירת האימון שלו - שלוש עונות באנדרלכט (בראשונה שימש כמאמן-שחקן), כשהישג השיא היה מקום שלישי בעונה הקודמת.
תשעה חודשים לאחר אותו מינוי, ואין מספיק מילים כדי לתאר עד כמה מדהים מה שעושה קומפאני בן ה-36 בברנלי. "הסגלגלים" נמצאים במקום הראשון בצ'מפיונשיפ עם לא פחות מ-83 נקודות אחרי 35 משחקים (2.37 נק' למשחק). הם רחוקים כבר 13 נקודות משפילד יונייטד שבמקום השני - שגם ממנו עולים ליגה ישירות - ו-19 נקודות ממידלסברו השלישית.
8 צפייה בגלריה
וינסנט קומפאני
וינסנט קומפאני
וינסנט קומפאני
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
ברנלי הפסידה רק פעמיים העונה בליגה, כשהפעם האחרונה הייתה בתחילת נובמבר. רבים באנגליה כבר מכתירים אותה לקבוצת הצ'מפיונשיפ הכי טובה אי פעם, ובהתחשב ברמת התחרותיות הגבוהה של הליגה, כנראה שהם לא מגזימים. אם ברנלי תמשיך בקצב צבירת הנקודות הנוכחי, היא תסיים את העונה עם 103 נקודות - שלישית בתולדות הצ'מפיונשיפ רק לסנדרלנד של עונת 1998/99 ורדינג של עונת 2005/06, שסיימו עם 106 נקודות בשנים בהן הליגה הייתה פחות חזקה.
מדהים לא פחות הוא השינוי שעשה קומפאני בסגנון המשחק של קבוצתו. 180 מעלות. ברנלי של דייץ' אמנם הצליחה בניגוד לכל הסיכויים, אך עשתה זאת בזכות כדורגל הגנתי מאוד וקשוח מאוד, או בקיצור אפור מאוד - שגם תאם את אופייה של העיר (עוד נגיע לזה). לעומת זאת, כשצופים בברנלי הנוכחית משחקת, אי אפשר שלא לשים לב לטביעת האצבע שהותיר פפ גווארדיולה על קומפאני. ההגדרה הטובה ביותר לסגנון המשחק היא כנראה טיקי-טקה צפון אנגלי. בממוצע למשחק, ברנלי מחזיקה בכדור 64 אחוז מהזמן - שנייה בנתון זה בליגה רק לסוונזי, שהחזקת כדור היא חלק מה-DNA שלה. תענוג לצפות במשחקיה של ברנלי, ששוטפת את המגרש בכל התמודדות וגם כבשה כבר 74 שערים (ממוצע של 2.1 למשחק) וספגה 29 בלבד.
ברנלי משחקת במערך 4-2-3-1, כשהמגנים הנהדרים איאן מאטסן (שמושאל מצ'לסי) וקונור רוברטס מתפקדים כמעט כקשרי אמצע, ולמשחק הרגל של השוער אריאנט מוריצ'י יש חשיבות מכרעת. כל אלה, באופן לא מפתיע, לקוחים היישר מיסודות המשחק של מנצ'סטר סיטי. מוריצ'י למד להניע כדור בסיטי עצמה – הוא גדל אצלה והיה שייך אליה עד לקיץ. קומפאני ניצל את הקשרים שלו עם קבוצתו לשעבר ועם פפ גווארדיולה כדי לקנות ממנה את שוער נבחרת קוסובו - שבשבת הבאה (20:00) ינסה לעצור את נבחרת ישראל - כמו גם כדי לצרף בהשאלה ממנה את בלם נבחרת אנגליה הצעירה טיילור הארווד-בליס.
8 צפייה בגלריה
אנטה מוריץ'
אנטה מוריץ'
למד להניע כדור במנצ'סטר סיטי. מוריצ'י
(צילום: Ashley Allen/Getty Images)
למעשה, בקיץ נאלץ קומפאני לבנות את ברנלי כמעט מאפס אחרי העזיבות של של ניק פופ (ניוקאסל), בן מי (ברנטפורד), מקסוול קורנה (ווסטהאם), דווייט מקניל (אברטון), ג'יימס טרקובסקי (אברטון) ושמונה שחקנים נוספים. בתגובה לעזיבות, החתים קומפאני לא פחות מ-21 שחקנים, שמרביתם הוכיחו עצמם כבינגו ענק. תשעה מהם הגיעו יחד עם המאמן מהליגה הבלגית - הבולטים מביניהם הם שחקני הכנף אנאס זארורי (שבעה שערים וארבעה בישולים), מנואל בנסון (שבעה שערים ושלושה בישולים) והקשר האחורי ג'וש קאלן.
מלך שערי הקבוצה הוא שחקן הכנף ניית'ן טלה, שמצא את הרשת כבר 19 פעמים בכל המסגרות. גם הוא הגיע בקיץ, בהשאלה מסאות'המפטון שנמצאת במקום האחרון בפרמייר-ליג והייתה יכולה להיעזר בו מאוד. במצבת המושאלים הצעירים ניתן למצוא גם את הבלם לואיס ג'ורדן בייר שעושה עבודה נהדרת ובעונה הבאה צפוי לחזור למנשנגלדבאך. את כל אלה מאזנים ומדריכים ותיקי הקבוצה - ג'וש בראונהיל (קשר האמצע והשחקן הכי טוב של ברנלי העונה), ג'יי רודריגז, ג'ק קורק, צ'רלי טיילור, אשלי בארנס ויוהאן גודמונסון.
8 צפייה בגלריה
ניית'ן טלה
ניית'ן טלה
היה יכול לעזור לסאות'המפטון. טלה
(צילום: George Wood/Getty Images)
8 צפייה בגלריה
אוהדי ברנלי
אוהדי ברנלי
שילוב של מסורת וחדשנות. אוהדי ברנלי עם חולצת המשחק של העונה
(צילום: Ashley Allen/Getty Images)
השינוי של קומפאני לא נשאר רק על הדשא. ברנלי היא עיר ענייה, עשירה בהיסטוריה של מתיחות גזעית, ואחד מבסיסי הכוח של מפלגות הימין הקיצוני בפוליטיקה הבריטית. כיאה לכך, הקבוצה שלה הייתה די משעממת גם מחוץ למגרש - וזאת למרות הכינוי החמוד "הסגלגלים". אבל ברנלי החדשה היא אחת הקבוצות הכי מגניבות בעולם. חשבון הטוויטר שלה עשה לעצמו שם העונה בזכות סרטוני הוולקאם המטריפים שהוא מפרסם לאחר החתמות של שחקנים חדשים, והספונסרית שעל המדים היא Classic Football Shirts - חנות חולצות הכדורגל המפורסמת בעולם, שבסיסה בלונדון. החנות גם עיצבה עבור ברנלי את המדים של העונה, בהשראת המדים האיקוניים של הקבוצה בראשית שנות ה-90. דוגמה טובה לכך שהחדשנות לא באה על חשבון הבסיס הקיים, אלא לצידו.
גם בגביע האנגלי רושמת ברנלי הצלחה גדולה, שם היא כבר ברבע הגמר. ההגרלה, איך לא, זימנה לקומפאני מפגש מוקדם בהרבה מהצפוי עם העבר שלו, הקהל שלו והמורה שלו - או במילים אחרות משחק חוץ אצל מנצ'סטר סיטי, שבמדיה זכה בארבע אליפויות אנגליה וערך 360 הופעות ב-11 עונות. "אולי הוא לא מסכים איתי, אבל אחרי שראיתי את הקבוצות שלו, אני יותר ממשוכנע שהוא הולך לחזור יום אחד", אמר פפ על קומפאני לקראת המפגש.
8 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה
בטוח שקומפאני יחזור לסיטי. גווארדיולה
(צילום: גטי אימג'ס)
בפעם היחידה שברנלי פגשה קבוצת פרמייר-ליג העונה, זה נגמר בהפסד 2:0 למנצ'סטר יונייטד בשמינית גמר גביע הליגה. הסיכויים כמעט אפסיים, אך אם קומפאני וברנלי יצליחו להפתיע מחר (שבת, 19:45) את אלופת אנגליה, כבר לא יהיה אוהד כדורגל בעולם שלא יכיר את הסיפור שלהם.
אחרי המחזור העשירי של הבונדסליגה, הופנהיים הייתה במקום הרביעי וחלמה על כרטיס לליגת האלופות בעונה הבאה. מונס דאבור פתח טוב את העונה, ועד אז כבש ארבעה שערי ליגה, והוסיף שניים בגביע.
14 מחזורים לאחר מכן, הופנהיים כלל לא ניצחה מאז, ובכל שמונת האחרונים היא הפסידה. שני הנתונים האלה הם שיא שלילי עבור המועדון, כשגם החלפת מאמנים לא עזרה, והקבוצה ירדה למקום האחרון. במהלך הרצף הנורא הזה שותף דאבור בסך הכל בחמישה משחקי ליגה - הוא היה פצוע למשך תקופה ארוכה, ואז כשהיה כשיר לא שותף בשלושת המשחקים הראשונים של פלגרינו מטאראזו על הקווים.
8 צפייה בגלריה
מונס דאבור שחקן הופנהיים
מונס דאבור שחקן הופנהיים
הסיכוי הטוב ביותר של הופנהיים להישאר בליגה. דאבור
(צילום: גטי אימג'ס)
במחזור הקודם הוא סוף-סוף חזר להרכב, וגמל עם בישול שלא עזר בהפסד 2:1 לפרייבורג. מחר בקרב התחתית החשוב הוא גם צפוי לפתוח, וכעת נראה כי החלוץ הישראלי - שעדיין מוביל את טבלת הכובשים של קבוצתו (5) יחד עם אנדרי קראמריץ' וכריסטוף באומגרטנר ששיחקו הרבה יותר דקות ממנו - הוא הסיכוי הטוב ביותר של הופנהיים להישאר בליגה.
שחקן חודש פברואר בלה ליגה לא מגיע מברצלונה או ריאל מדריד, או אפילו מאתלטיקו, אלא מסלטה ויגו שנמצאת במקום ה-11. לא מדובר ביאגו אספאס הנפלא, אלא בקשר האמצע בן ה-20 גברי וייגה. יש לו שמונה שערים ושלושה בישולים בליגה העונה (ארבעה שערים ובישול בפברואר), הוא מכסה כמעט כל פינה על כר הדשא, מרבה לאיים מחוץ לרחבה, ובעל שליטה טובה בכדור. הרבה קבוצות גדולות כבר עוקבות אחריו, כולל בארסה וריאל, וכנראה שבקיץ תרוויח סלטה לא מעט כסף על תוצר מחלקת הנוער שלה.
8 צפייה בגלריה
גברי וייגה
גברי וייגה
שחקן חודש פברואר בלה ליגה. וייגה
(צילום: Octavio Passos/Getty Images)
לואיס אופנדה, חלוצה הבלגי של לאנס, הוא מסוג השחקנים שמתפוצצים בענק, ואז נכבים לתקופה ארוכה.
12 שערים יש לו העונה בליגה הצרפתית. שישה מתוכם הגיעו במהלך שני משחקים בלבד - שלושער תוך 32 דקות ב-0:3 על טולוז באוקטובר, ושלושער נוסף ב-0:4 על קלרמון במחזור הקודם, הפעם תוך ארבע דקות וחצי בלבד (השלושער המהיר בתולדות הליגה הצרפתית הבכירה). ארבעה שערים נוספים הגיעו בארבעה משחקים רצופים בין סוף אוגוסט לתחילת ספטמבר.
לאופנדה בן ה-23 יש גם ארבעה בישולים, והוא גורם מרכזי בעונה המדהימה של לאנס שבמקום השלישי. אם הוא גם ימצא יציבות, הוא יוכל לעשות קפיצת מדרגה לקבוצה גדולה.
8 צפייה בגלריה
לואיס אופנדה
לואיס אופנדה
מתפוצץ ואז נכבה. אופנדה
(צילום: רויטרס)
פורסם לראשונה: 17:55, 17.03.23