הנה כותרת שלא תופיע הקיץ במדורי הספורט: "קינגס קאנגווה, הקשר הזמבי הבינלאומי, מועמד להפועל באר-שבע". זה לא שאליניב ברדה לא היה רוצה שחקן כזה, יש לו אפילו מקום במצבת הזרים. אבל המועדון שלו פשוט לא יכול לעמוד בעלויות. רק הקיץ, בגיל 23, הוא נרכש מארסנל טולה הרוסית ב-1.2 מיליון אירו על-ידי הכוכב האדום בלגרד, שתפגוש הערב (22.00) בסמי עופר את מכבי חיפה במשחק הראשון של פלייאוף ליגת האלופות. מאז ערכו אף עלה.
אז איך יכולה באר-שבע לשים את ידה על שחקן כמו קאנגווה או דומיו? אולי להביא אותו בגיל צעיר למחלקת הנוער שלה ולקוות שהכישרון הלא מלוטש יהפוך לבינלאומי בכיר. אופס, זה בדיוק מה שהיא עשתה, אבל בכל זאת הצליחה לפספס אותו.
3 צפייה בגלריה
קינגס קנגוואה
קינגס קנגוואה
סגירת מעגל בסמי עופר. קינגס קאנגווה
(צילום: האתר הרשמי של הכוכב האדום בלגרד)
קאנגווה שיחק בקבוצת הנוער של באר-שבע, אבל אחרי שסיים גיל נוער במועדון לא ממש התרשמו והחליטו לשחרר אותו. והנה עכשיו הוא יכול לעלות לליגת האלופות, ומי ניצבת מולו? מכבי חיפה, שאותה מוביל ברק בכר - מי שהיה בזמנו מאמן באר-שבע ובקדנציה שלו הוחלט שקאנגווה לא מתאים לסגל הקבוצה הבוגרת. את הטוויסט הזה בעלילה אף אחד לא צפה. ורק לחשוב שהקשר הזמבי יכול להיות מי שימנע מבכר הישג אדיר של עלייה לליגת האלופות.
דמות נוספת שקאנגווה בוודאי יזהה אצל האלופה הישראלית הוא איציק עובדיה, כיום מנכ"ל מכבי חיפה, ומי שבזמנו אימן אותו בנוער של באר-שבע. סגירת מעגל סטייל סרטי ספורט מוגזמים בנטפליקס.

קשר שמביא מספרים

בואו נלך אחורה לתחילת התסריט. בנובמבר 2017 חיפשה באר-שבע קשר לקבוצת הנוער. סוכן השחקנים ניר קרין, ששולט בשוק השחקנים הזמבים ונמצא בקשר הדוק עם הקבוצה של אלונה ברקת מאז מותו הטרגי של שחקנו צ'סוואה אנסופווה ב-2007, הביא למבחנים את קינגס קאנגווה. באותם ימים הטייטל השיווקי שלו היה "אחיו הצעיר של אוונס קאנגווה" - החלוץ שכיכב בהפועל רעננה ונמכר באקזיט מרשים (2016) לגזיאנטפספור הטורקית תמורת 850 אלף אירו.
לבאר-שבע לא היה מה להפסיד: קאנגווה הצעיר הגיע בהשאלה מקבוצת הפי הארטס מזימבבואה, שבה כבר שיחק בקבוצה הבוגרת. מדובר היה בהשאלה בחינם, אך עם אופציה לרכישה בסוף העונה בסכום של 50 אלף דולר. שכרו במועדון עמד אז על אלף דולר לחודש, לא כולל הוצאות מגורים שאותן כיסתה באר-שבע. אם הצוות המקצועי היה מחליט לממש את אופציית הרכישה, שכרו של הקשר הצעיר היה משודרג ל-3,500 דולר בחודש - סכום זעום לשחקן זר בכדורגל הישראלי.
3 צפייה בגלריה
קינגס קנגוואה
קינגס קנגוואה
לא קיבל צ'אנס בבוגרים. קאנגווה במדי קבוצת הנוער של באר-שבע
ההשתלבות של קאנגווה בקבוצה שאותה אימן עובדיה הייתה מהירה, וכבר במשחקו השלישי כבש צמד בניצחון 1:3 על הפועל רמת-השרון. בסך הכל, ב-21 הופעות הוא כבש תשעה שערים מעמדת הקשר. מלך שערי הקבוצה באותה עונה, החלוץ איתמר שבירו, סיים אותה עם 14 שערים - אך ב-33 הופעות. אגב, גם משבירו באר-שבע לא ממש הספיקה ליהנות מבחינה מקצועית, אך הוא לפחות זכה להזדמנות בבוגרים לפני שהחל לנדוד עד שהגיע להפועל קריית-שמונה, שם התפוצץ עם 15 שערים בעונה האחרונה (באר-שבע קיבלה תמורת 750 אלף שקל). הסיפור של קאנגווה היה שונה: הוא בכלל לא הספיק לקבל צ'אנס בבוגרים.

לא מפסיק לרוץ

שרון אביטן, שהיה המנהל המקצועי של מחלקת הנוער בהפועל באר-שבע עד לפני כשנה, סיפר השבוע: "קאנגווה עשה עונה טובה מאוד בנוער. המלצתי לראשי המועדון לממש את האופציה עליו לבוגרים ולרכוש אותו. איציק עובדיה החזיק ממנו מאוד וגם ברק בכר ידע מה היכולות שלו, כי הוא מאמן שעוקב באופן הדוק אחרי הנוער. למורת רוחי, קברניטי המועדון החליטו לא לממש את האופציה והוא חזר לקבוצה שלו בזמביה".
באותה תקופה היה לבאר-שבע קישור מצוין עם שחקנים בכירים ומוכחים. איך קאנגווה היה מצליח להשתלב שם? "לא משנה כמה כוכבים יש בסגל, שחקן כזה צריך להירכש ובמקסימום להיות מושאל ולחזור אחר כך".
קרין, שממשיך לשמש כסוכנו של הקשר, סבור אחרת: "לא הייתי אומר שבאר-שבע פספסה אותו. היא החליטה לא לממש עליו את האופציה. הוא היה אז רק בן 18 ובזמנו באר-שבע לא הייתה צריכה שחקן בתפקיד הזה. אלו דברים שקורים בדינמיקה של כדורגל".
הפרק של הכישרון הזמבי בבאר-שבע ובישראל הסתיים בתוך פחות מעונה. קאנגווה חזר להפי הארטס במולדתו, הצטיין, זכה לזימון לנבחרת הלאומית ולאחר עונה נרכש על ידי קבוצה זמבית גדולה יותר, בילדקון. גם בשורותיה הצטיין, וביולי 2019 הקריירה שלו השתדרגה: הוא נמכר ב-250 אלף אירו לארסנל טולה הרוסית, הקבוצה שבה שיחק באותו הזמן אחיו אוונס.
בעונתו הראשונה בקבוצה הרוסית הוא מיעט לשחק, בשנייה זכה להזדמנויות, ובעונה שעברה כבר התפוצץ עם שישה שערים ושישה בישולים בכל המסגרות. הבעיה הייתה שבסיום העונה הקבוצה ירדה ליגה, אך הסקאוטים של הכוכב האדום בלגרד שמו עליו עין, ושיכנעו את ראשי המועדון לרכוש אותו ב-1.2 מיליון אירו.
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
מופיע בדוחות הסקאוטינג שלו? ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)
בינתיים, עד עכשיו הוא מסתמן כבינגו גדול. עם שער ושני בישולים בשתי הופעות במוקדמות ליגת האלופות ועוד שני שערים ובישול בארבע הופעות ליגה נראה שקאנגווה התאקלם בבלגרד, והמשימה הקרובה שלו תהיה לעבור את מכבי חיפה בדרך לשלב הבתים בליגת האלופות.
"הוא קשר שיכול לשחק בעמדות 8 ו-10 בקישור", הסביר אביטן דברים שלבטח מופיעים בדוחות הסקאוטינג של חיפה לקראת המפגש הכפול. "קאנגווה לא מפסיק לרוץ, יש לו טכניקה נהדרת וחוצפה חיובית לכיוון השער. לא במקרה תג המחיר שלו קפץ. יש לו אופי של שחקן כדורגל אמיתי. הוא מתאקלם בכל סיטואציה, עושה התאמות, אבל משחק את המשחק שלו - לא משנה איפה הוא נמצא. אלו דברים שקשה מאוד למצוא אצל שחקנים. בגלל זה הוא מיוחד. לא היה לי ספק שהוא יכול להצליח ברמות הגבוהות".
לבאר-שבע הוא יכול היה לעזור היום? "הוא מסוג השחקנים שמביאים מספרים, וזה מה שחסר היום לבאר-שבע. בנוער הוא היה רץ משהו כמו 13 קילומטר למשחק. אין נתונים כאלה. לכן קשה מאוד לשמור עליו. חד-משמעית הוא היה עוזר היום לבאר-שבע. לדעתי הוא יעשה צרות לחיפה".