זה המשחק העתיק ביותר בכדורגל הבינלאומי, והערב (שלישי, 21:45) בהאמפדן פארק שבגלזגו, יתקיים עוד דרבי בריטי לוהט בין אנגליה לסקוטלנד, שיחיה מחדש אמוציות, מטענים אך גם מסורת מפוארת בת 150 שנה. ב-1872 התקיים המפגש הראשון בין שתי הנבחרות, שהיה גם המשחק הבין ארצי הראשון של הענף אי-פעם. במפגש הערב, שחקני הנבחרות ילבשו מהדורה מחודשת של המדים ההם, מהמאה ה-19, ויציינו את היריבות העתיקה ביותר על המגרש הירוק.
הפעם מדובר אומנם רק במשחק ידידות, אולם ההצלחה המטאורית של הנבחרת הסקוטית במסגרת מוקדמות יורו 2024 - חמישה ניצחונות לאחר חמישה משחקים – הופכת את המפגש למסקרן יותר, מין אמת מידה לפערים בין היריבות נכון להיום.
6 צפייה בגלריה
פול גאקוין נגד סקוטלנד 1966
פול גאקוין נגד סקוטלנד 1966
גאסקוין בשער אולי הכי מפורסם במפגשים בין אנגליה לסקוטלנד, ביורו 96'
(צילום: Stu Forster/Allsport/Getty Images/Hulton Archive)
לאורך ההיסטוריה ההגמוניה החליפה צדדים, על אף שהנוכחות של "שלושת האריות" בטורנירים בינלאומיים הייתה גדולה יותר, וכמעט ללא תחרות – הסקוטים עם שמונה הופעות בגביע העולם ושלוש ביורו, לעומת 13 הופעות במונדיאל ו-10 הופעות ביורו של האנגלים, שכמעט תמיד צולחים את שלב הבתים. והס מלהזכיר שהניצחון האחרון של הסקוטים נרשם לפני לא פחות מ-24 שנה.

הגמוניה מתחלפת

המפגש האחרון בין השתיים התקיים במסגרת יורו 2020, בוומבלי. שתי הנבחרת הוגרלו לבית אחד. אנגליה שסיימה בתיקו 0:0 עם סקוטלנד (במסגרת המחזור השני) החלה מסע שהסתיים באכזבה בגמר נגד האיטלקים (הפסד 3:2 בפנדלים). סקוטלנד הודחה כבר בשלב הבתים לאחר שצברה נקודה אחת בלבד. כן, נגד האנגלים.
כאמור, נראה שהרבה מאוד השתנה מאז המפגש ההוא. או לפחות זאת התחושה גם אחרי התיקו 1:1 המאכזב של האנגלים נגד אוקראינה במחזור האחרון במוקדמות יורו 2024. "אנחנו תמיד מנסים לסגור את הפערים מול אנגליה", אמר סטיב קלארק, מאמן סקוטלנד, לקראת המפגש הערב. "עכשיו נוכל לגלות עד כמה סגרנו".
6 צפייה בגלריה
אנגליה סקוטלנד סטרלינג רוברטסון
אנגליה סקוטלנד סטרלינג רוברטסון
סטרלינג ורוברטסון במפגש האחרון בין הנבחרות
(Laurence Griffiths/Getty Images)
אבל לפני המפגש הערב שיציין כאמור 150 שנות יריבות ספורטיבית, נחזור רגע אחורה, לעשות סדר היסטורי בסכסוך. חוקת המשחק נקבעה ב-1863, באנגליה, שם כידוע עשה הכדורגל את צעדיו הראשונים. רק תשע שנים לאחר אותו יום, בנובמבר 1872, ב"המילטון קרסנט" - שהיה בכלל מגרש קריקט - שוחק לראשונה מפגש בין נבחרות כשהאנגלים והסקוטים עמדו משני צדי המתרס. המשחק ההוא, לעיני כ-4,000 צופים, הסתיים בתיקו 0:0, אבל בארבעת המשחקים הבאים שהתקיימו אחריו, המגמה התיישרה כבר לטובת האנגלים, שניצחו שלושה, לפני שנקבע עוד תיקו 1:1 בין הצדדים.
מאז 1872 ועד 1989 נפגשו הנבחרות כבדרך קבע במסגרת אליפות בריטניה (לצד ווילס וצפון אירלנד), מסורת שנשמרה באדיקות, למעט הפסקות שנכפו במהלך שתי מלחמות העולם. הסקוטים יכולים להביט אחורה בערגה על אותו יום ב-1937 בו הביסו את האנגלים 1:5, או על הניצחון 2:3 באפריל 1967 אחרי רצף של 19 משחקים ללא ניצחון על מי שהייתה במשחק ההוא אלופת העולם.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מאויר של המשחק הראשון בין אנגליה לסקוטלנד מ-1873
תיעוד מאויר של המשחק הראשון בין אנגליה לסקוטלנד מ-1873
תיעוד מאויר של המשחק הראשון בין אנגליה לסקוטלנד מ-1873
(צילום: Hulton Archive/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
סקוטלנד אנגליה אפריל 1924
סקוטלנד אנגליה אפריל 1924
סקוטלנד מול אנגליה באפריל 1924. היריבות הכי עתיקה בעולם
(צילום: MacGregor/Topical Press Agency/Getty Images)
בשנות ה-70, בזכות כוכבי ליברפול קני דלגליש וגרהאם סונס, הסקוטים נטלו חלק באליפויות העולם ב-1974 ו-1978, אז חסו האנגלים בצלם (כשהודחו עוד במוקדמות). במשחק בין הנבחרות שהתקיים ביוני 1977 בוומבלי לעיני 98,103 צופים, ניצחו הסקוטים 1:2 משערים של דלגליש וגורדון מקווין (אז שחקן מנצ'סטר יונייטד). הקהל הסקוטי לא ידע את נפשו מרוב שמחה ופרץ למגרש לחגוג את המאורע.
במפגש היסטורי נוסף, ביורו 1996, ניצחה אנגליה 0:2 בזכות שער של אלן שירר ואחד נוסף - שהפך לאחד האיקוניים - של פול גאסקוין. גאזה הקפיץ מעל מגן סקוטי ובעט מהאוויר פנימה, כששחקני אנגליה חוגגים כשהם משקים אותו במים מהבקבוקים. בפלייאוף יורו 2000, העפילה אנגליה לטורניר כשסקוטלנד הסתפקה בתיקו 2:2 בהאמפדן פארק והאנגלים חגגו עם 0:3 בוומבלי. בסך הכל, ב-115 מפגשים, ניצחו האנגלים 48 משחקים, וסקוטלנד 41, בפעם האחרונה, כאמור, בנובמבר 1999.

אבולוציה בהתהוות

עבור קלארק, שתחת הדרכתו קפצה נבחרת סקוטלנד ב-20 מקומות בדירוג העולמי (למקום ה-30), מדובר בהזדמנות מצוינת למפגן כוח מול האחות הגדולה, "אני מצפה למשחק תחרותי, אפילו שקשה לצפות לדבר כזה במשחק ידידות", אמר קלארק.
6 צפייה בגלריה
קלארק על הקווים באימון הנבחרת
קלארק על הקווים באימון הנבחרת
"להאיץ את ההתפתחות". קלארק
(צילום: AP)
"בטח כשלא מעט שחקנים באים מאותם מועדונים. אני בכל מקרה מאמין שרצף הניצחונות שלנו יביא לכך שנוכל לתת פייט לאנגליה, ובכלל, רצף המשחק שעוד מצפה לנו, נגד ספרד, צרפת (ידידות) רק יעזור לנו להאיץ את ההתפתחות וההתקדמות של הנבחרת", הוסיף המאמן של הסקוטים, שנבחרתו זקוקה לשתי נקודות בלבד משלושת משחקי הבתים המוקדמים הקרובים כדי להבטיח את העפלתה ליורו 2024. למרות שגם איבוד נקודות של נורבגיה נגד גאוגריה הערב יכול כבר לתת לה את הכרטיס לטורניר בגרמניה.
"ככל שאתה משחק יותר מול הנבחרות הבכירות, אתה משתפר", אמר קלארק. "זו האבולוציה של קבוצת גברים צעירים שגדלו ביחד ושמרנו אותם ביחד. השתפרנו יותר ויותר. יש לי כמה דברים שאני רוצה לראות על המגרש נגד אנגליה, לבחון את עצמנו מול יריבה מהשורה הראשונה, שאנחנו הולכים להיתקל בנבחרות מסוגה לעחתים קרובות יותר בשנה הקרובה ואחרי כן".
6 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט
מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט
"אתגר להתענג עליו". סאות'גייט
(EPA)
"אתה בוחן את עצמך, מוכיח את עצמך, לומד כצוות ומייצג את האומה", אמר מאמן אנגליה, גארת' סאות'גייט, לקראת המפגש. "אנחנו רואים במשחק הזה מבחן ממש טוב שלנו כקבוצה. מדובר ביריבה ברמה גבוהה, באווירה ממש מאיימת והמשחק הזה הוא יהיה עוד לילה משמעותי בתהליך הגדילה וההתשפרות שלנו. זה אתגר שאנחנו צריכים להתענג עליו. יש לנו אמביציה ענקית כצוות לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר".