סערה בכדורגל הישראלי בעקבות השתתפותו של עטאא ג'אבר, לשעבר קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל, במשחק של נבחרת פלסטין היום (חמישי) מול לבנון. בצל המלחמה, שתי הנבחרות נפגשו במחזור הראשון של מוקדמות מונדיאל 2026 במשחק שהיה אמור להיערך בביירות, אבל עקב המלחמה הועבר לשארג'ה באיחוד האמירויות, ונערך ללא קהל.
לפני המשחק נערכה דקת דומייה "לסולידריות עם פלסטין" כאשר שחקני פלסטין עלו לכר הדשא עם כאפיות. על הדשא עצמו לא היה יותר מדי כדורגל והמשחק הסתיים ב-0:0. אגב, גם במשחק בין קטאר לאפגניסטן הייתה מחווה לפלסטינים, כאשר הילדים שהתלוו לשחקנים עלו עם חולצות ועליהן דגלי פלסטין.
7 צפייה בגלריה
עטאא ג'אבר
עטאא ג'אבר
ההופעה החמישית שלו בנבחרת פלסטין. עטאא ג'אבר במשחק מול לבנון
(צילום: Giuseppe CACACE / AFP)
7 צפייה בגלריה
נבחרת פלסטין עטאא ג'אבר (שני מימין)
נבחרת פלסטין עטאא ג'אבר (שני מימין)
עלו עם כאפיות לדשא. ג'אבר (במרכז) עם שחקני פלסטין
(צילום: REUTERS/Rula Rouhana)
7 צפייה בגלריה
שחקני פלסטין
שחקני פלסטין
שחקני פלסטין ולבנון בדקת הדומייה
(צילום: Giuseppe CACACE / AFP)
בהרכב פלסטין היה אפשר למצוא את עטאא ג'אבר, לשעבר קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל (הוא אף כבש במדיה שני שערים). הוא שיחק 90 דקות, זו הייתה הופעתו החמישית בנבחרת הפלסטינית. הקשר האחורי בן ה-29, יליד מג'ד אל כרום, גדל במכבי חיפה ובהמשך שיחק גם בבני-סכנין וב-מ.ס אשדוד, לפני שעבר ב-2022 לנפצ'י באקו מאזרבייג'ן. בעבר הסביר בריאיון את החלטתו לייצג את פלסטין: "ראשית, כי אני פלסטיני. שנית, כי יש לי את היכולת. ושלישית, כדי להעביר מסר לשחקנים בתוך הקו הירוק שהבחירה הזו זמינה עבורם".
הופעתו בנבחרת הפלסטינית עוררה ביקורת חריפה בכדורגל הישראלי. סוכנות השחקנים "סקאוטפוש" בבעלותו של דודו דהאן, המייצגת את ג'אבר, הודיעה על ניתוק היחסים איתו. "סקאוטפוש לא מייצגת יותר את הכדורגלן עטאא ג'אבר", הודיעה הסוכנות בחשבון האינסטגרם שלה. "סקאוטפוש מתנערת ממה שהוא מייצג ומחוסר הרגישות שלו. לא נסבול שום תמיכה בעזה. כל שחקן שלנו שיעשה זאת, נתנתק ממנו באופן מיידי".
7 צפייה בגלריה
עורר זעם בכדורגל הישראלי. ג'אבר במדי מכבי חיפה
עורר זעם בכדורגל הישראלי. ג'אבר במדי מכבי חיפה
עורר זעם בכדורגל הישראלי. ג'אבר במדי מכבי חיפה
(צילום: ראובן שוורץ)
7 צפייה בגלריה
דודו דהאן תוקף את עטאא ג'אבר
דודו דהאן תוקף את עטאא ג'אבר
"מתנערת ממה שהוא מייצג". ההודעה של סקאוטפוש, סוכנות השחקנים שמייצגת את ג'אבר
(צילום: מתוך האינסטגרם של דודו דהאן)
גם שחקני כדורגל רבים הגיבו בזעם. שחקן מכבי ת"א יונתן כהן כתב: "מתבייש שהיית קפטן שלי בנבחרת הצעירה, סמרטוט". עידן ורד מהפועל פ"ת הוסיף: "אפס מאופס שונא ישראל. לשלול אזרחות מהר ולעזה". ואילו מ.ס אשדוד הודיעה: "המועדון בוש ונכלם שעטאא ג'אבר היה בעבר חלק מהמועדון (אמנם זמן קצר, אך היה). השתתפותו של השחקן בנבחרת פלסטין, בפרט לאור הטבח ב-7 באוקטובר ובזמן שאזרחי ישראל תחת לחימה, הינה בהגדרת בגידה. מי שרוצה לייצג את ‘פלסטין’ שיתכבד להיות תושב בפלסטין. עטאא אינו ראוי להיות אזרח מדינת ישראל! אנו פונים לשר הפנים מר משה ארבל לשקול את שלילת אזרחותו".
יוסף חדאד, מנכ"ל עמותת "ביחד ערבים זה לזה" ופעיל הסברה בולט למען ישראל, תקף בחריפות את השחקן. "ג'אבר, מי שהיה רק לפני כמה שנים קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל, שיחק היום במדי נבחרת פלסטין במשחק סולידריות עם עזה, כשהוא עומד דקת דומייה על כל המחבלים של חמאס ושר את ההמנון הפלסטיני", צייץ חדד ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר). "ולמה זה אמור לעניין אתכם? כי עדיין יש לו תעודת זהות ישראלית! ביזיון... תשללו לו את האזרחות!!!".
7 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן
שחקן מכבי ת"א יונתן כהן
יונתן כהן תקף את ג'אבר: "מתבייש שהיית קפטן שלי בנבחרת הצעירה, סמרטוט"
(צילום: עוז מועלם)
ג'אבר אינו הערבי-ישראלי היחיד בנבחרת פלסטין. למשחק זומנו גם עבד יאסין ועלאא אלדין חסן מבני-סכנין, אבל הם לא נכללו בסגל בסופו של דבר. חסן שותף העונה בשני משחקים בליגת העל, לפני שנעצרה הליגה: במחזור הראשון מול הפועל ת"א פתח בהרכב, במחזור השני מול הפועל פ"ת עלה מהספסל. יאסין אמנם שייך לקבוצה הבוגרת, אך שיחק העונה רק בקבוצת הנוער של המועדון. גם עמיד מחאג'נה מהפועל אום אל פאחם מהליגה הלאומית זומן, אך לא נכלל בסגל.
אחד משחקניה היהודים של סכנין זעם על המהלך של השניים: "אני בהלם מוחלט. מדובר בהחלטה הזויה שלהם בימים מתוחים וכואבים לכל האומה. איך אפשר להיות תושב במדינת ישראל ולייצג את פלסטין בימים מהקשים שידעה המדינה? מה שקרה ב-7 באוקטובר צריך להדליק נורה אדומה לכל השחקנים, ערבים ויהודים כאחד".
7 צפייה בגלריה
כפולה עלאא אלאדין חסן עבד יאסין
כפולה עלאא אלאדין חסן עבד יאסין
שחקני סכנין עלאא אלדין חסן (מימין) ועבד יאסין. זומנו לנבחרת פלסטין, אך נשארו מחוץ לסגל למשחק
(צילום: מתוך אתר ההתאחדות לכדורגל)
בסכנין הסבירו כי "נתנו להם את הבחירה והם קיבלו החלטה. אנחנו כאנשי ספורט נשתדל להתמקד בספורט תוך כדי עשייה מקסימלית למען כבוד הדדי כולל ולכידות חברתית כוללת. מתפללים לניצחון מול שווייץ והעפלת הנבחרת שלנו לאליפות אירופה".