"כשאפרוש מאימון, אוכל להגיד שאימנתי את טוני קרוס". על החתום: זינדין זידאן, מאמן ריאל מדריד לשעבר אבל לפני זה, אגדת כדורגל. זאת אחת העדויות הכי טובות לגבי מי היה טוני קרוס בשביל ריאל מדריד ונבחרת גרמניה, הקשר שהודיע אתמול כי יתלה את הנעליים אחרי היורו הקרוב. זאת החלטה אמיצה מאוד בגיל 34 בלבד, בעידן בו פורשים בגיל כזה רק בגלל פציעה (או חוסר חשק, אם קוראים לך גארת' בייל), אבל קרוס החליט לפרוש בשיא תהילתו. "אני לא השחקן שישחק עד גיל מאוחר", אמר לפני ארבע שנים. כבר אז הוא ידע בתוך תוכו מתי יפרוש. מדויק כמו המסירות שלו.
המספרים של קרוס בלה-ליגה אפילו השתפרו העונה יחסית לעונה שעברה (תשעה לעומת ארבעה), הוא עדיין שחקן הרכב בריאל מדריד, בעוד שותפו הנצחי למרכז המגרש לוקה מודריץ' ראה מהספסל את הצעירים תופסים את מקומו. לקרוס לא היה מחליף, וריאל עשתה הכל כדי להשאיר אותו גם בעונה הבאה. היו גם דיווחים שהוא סגר על חוזה חדש, אבל קרוס הרגיש שובע, ושמר על ההחלטה שלו בסוד. "הוא עובד קשה מאוד, אולי הכי קשה מכל השחקנים, מוסר העבודה שלו מדהים", אמר עליו זידאן. פרישתו של קרוס נפלה על ריאל די בהפתעה, הוא לא שיתף בהחלטה הזו אף אחד.
3 צפייה בגלריה
שחקן ריאל מדריד טוני קרוס עם גביע ליגת האלופות ב-2016
שחקן ריאל מדריד טוני קרוס עם גביע ליגת האלופות ב-2016
אגדה. קרוס
(AP Photo/Manu Fernandez)
גורמים במועדון אמרו ל-ESPN שלא היה להם מושג שזה הולך לקרות. "אין לו תחליף, אבל יש לנו מזל שזכינו בשחקן כזה", הבהירו. קרלו אנצ'לוטי, איתו לקרוס יש קשר מאוד מיוחד וקרוב, ממש התחנן בפניו שיחזור בו. הוא הבטיח לו שמעמדו לא ייפגע בעונה הבאה, בכל הזדמנות אמר בתקשורת שהוא שחקן קריטי ואפילו אמר שמגיע לו לזכות בכדור הזהב, אבל קרוס החליט שזה מספיק לו והוא תולה את הנעליים.
לטוני קרוס באמת אין תחליף, בכל עולם הכדורגל. זידאן ואנצ'לוטי אמרו את זה, אבל אולי הם קצת משוחדים כי הם אימונו אותו. אבל גם צ'אבי, הסמל הגדול והמאמן של היריבה המושבעת ברצלונה, חשב כך. "הוא המנוע של ריאל מדריד", אמר צ'אבי ב-2017, "הוא השחקן שהכי דומה לי, אני מרגיש שהוא היורש שלי".
3 צפייה בגלריה
טוני קרוס במדי באיירן מינכן
טוני קרוס במדי באיירן מינכן
טוני קרוס במדי באיירן מינכן. הבווארים לא העריכו אותו
(צילום:AP Photo/Andres Kudack)

העסקה המשתלמת בעולם

ב-2014 בבאיירן מינכן לא ראו את זה, למרות שטוני קרוס כיכב על המגרש וידעו שהוא אחד הקשרים הכי טובים בעולם, היא לא פתחה את הכיס כדי לשדרג את החוזה שלו. אנצ'לוטי דווקא כן ראה את זה. מנצ'סטר יונייטד התעניינה בקרוס, ואז האיטלקי נכנס לתמונה. הרים טלפון לקשר הגרמני וסגר את העסקה ריאל מדריד שילמה על קרוס מחיר מצחיק של 25 מיליון אירו והנחיתה אותו אצלה. קרוס הוא לא רק אחד הקשרים הכי טובים בהיסטוריה של הבלאנקוס, אלא גם אחת העסקאות המשתלמות שהם עשו.
קרוס, מודריץ' וקאסמירו הרכיבו את אחת משלישיות הקישור הכי טובות אי פעם, שלישיית קישור שנתנה את השקט לכריסטיאנו רונאלדו לכבוש שערים ולא לדאוג ממשימות הגנתיות. קרוס, שהתחיל את הקריירה כקשר התקפי יותר, עבר למרכז המגרש והפך לדוגמה עבור כל שחקן נוער שרוצה להיות פליימייקר בעתיד. כדי שקרוס יאבד כדור, צריך שתהיה רעידת אדמה במגרש. אין דבר כזה שמסירה שלו לא תמצא את היעד שלה, כי תוכנת הניווט של קרוס הייתה המשוכללת ביותר בעולם, והוא שלט בקצב המשחק כמו שמנצח שולט בתזמורת שלו.
יחיד במינו: צפו במיטב של טוני קרוס
(ONE)
3 צפייה בגלריה
קרוס, קאסמירו ומודריץ' בימים שעדיין זכו בתארים יחד
קרוס, קאסמירו ומודריץ' בימים שעדיין זכו בתארים יחד
אחת משלישיות הקישור הטובות בהיסטוריה
(צילום: gettyimages)
קרוס החליט מתי ריאל מדריד תפתח מבערים ומתי היא תנסה להרגיע את היריבה. מה שקשרים מנסים ללמוד במהלך כל הקריירה, הוא הבין תוך עונה אחת בתפקיד. זה זיכה אותו בכינוי "המטרונום".
משחקן שבאיירן מינכן לא החזיקה ממנו, קרוס הפך לחלק מרכזי בריאל מדריד שהפכה לראשונה בהיסטוריה שזוכה שלוש פעמים ברציפות בליגת האלופות ובארבע אליפויות ספרד. בשבת הוא ייפרד מהקהל הביתי במשחק האחרון שלו בסנטיאגו ברנבאו, ובשבת הבאה הוא יעלה לגמר האלופות מול דורטמונד וינסה לזכות עם ריאל מדריד בפעם החמישית. מאמן גרמניה יוליאן נגלסמן לא האמין למזלו הטוב כשקרוס הודיע לו כי הוא חוזר למדים הלאומיים כדי לשחק ביורו הביתי. אולי זה יעשה לו חשק לחזור בו, הכדורגל עוד לא שבע מטוני קרוס.