היה קצת מוזר לקרוא אתמול את הדיווח ב"אל נסיונל", אתר קטלאני המקורב לברצלונה ונחשב אמין למדי. הטענה היא כי בארסה תהיה מוכנה למכור בקיץ את השוער מארק-אנדרה טר-שטגן לפ.ס.ז', אם הצרפתים יגישו הצעה בגובה 80 מיליון יורו. מסתבר שבפריז סימנו את ג'יג'ו דונארומה כאשם בשתי ההדחות המוקדמות האחרונות בליגת האלופות, ורוצים לערוך שינוי בין הקורות, שם שסובל מפחות תנודות ביכולת.
אז מדוע זה מוזר? לא בגלל דונארומה, אלא מאחר שהדיווח מגיע רגע לפני שטר-שטגן נכנס להיסטוריה. ברצלונה, ביתרון תשע נקודות על ריאל מדריד, תוכל לעשות צעד ענק לאליפות אם תנצח אותה הערב (22.00) בקלאסיקו בקאמפ נואו – ואם לא יספוג, הגרמני ישווה את השיא של שני שוערי בארסה ששמרו על שער נקי ב־20 משחקי ליגה בעונה אחת, ויקטור ואלדס (פעמיים) ואנדוני זוביזארטה. השיא של שוער ברצלונה בעונה בכל המסגרות הוא 23 (קלאודיו בראבו ב־2014/15), שיא הליגה הוא של פרנסיסקו ליאניו מלה קורוניה (26), ולאור העובדה שזהו רק המחזור ה־26, טר-שטגן יכול לסגור שנה שלא תיאמן מבחינת הישגים.
3 צפייה בגלריה
מארק אנדרה טר שטגן
מארק אנדרה טר שטגן
יכול לסגור שנה בלתי נשכחת. מארק אנדרה טר שטגן
(צילום: EPA)
בכלל, בארסה ספגה רק שמונה שערים עד כה (שיא הליגה עומד על 18), ואחד בלבד בקאמפ נואו. לטר-שטגן יש חלק עצום בכך, האיש שגם בעונות הקריסה הכלכלית והמקצועית נשאר האמין ביותר בקבוצה. אין סיבה שצ'אבי ירצה לוותר על שוער כזה – והוא באמת לא רוצה. האיש שמאחורי העסקה המתבשלת הוא הנשיא ז'ואן לאפורטה, שרואה מול עיניו סיכוי לעשות קופה על שחקן בן 30, ולהזרים למועדון עשרות מיליוני יורו שיעזרו בסגירת החובות והחתמת שחקנים חדשים. בספרד טוענים כי צ'אבי לא מוכן לשמוע על כך בכלל, ויכול להיות שבקיץ נראה עימות במועדון סביב הנושא.
עד אז, יש לטר-שטגן ולברצלונה עבודה. הקבוצה הפכה למכונת 0:1, כמו אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה בימיה היפים, והשוער הגרמני פשוט מדהים במהלך התקופה הזו. בניצחון האחרון על בילבאו הוא הגן בגופו על שלוש הנקודות באחת ההופעות הגדולות שלו במדי המועדון. ההגנה המשודרגת, ובמיוחד הבלם רונלד אראוחו, מקבלת הרבה קרדיט על השיפור, אבל האליפות לא הייתה בהישג יד בלי טר-שטגן בעונת שיא.

תקרת זכוכית ושמה נוייר

הכושר הזה היה ברור גם לפני המונדיאל – זוכרים אותו, זה שהיה לנו באמצע העונה? נראה כאילו עברו אלף שנה. אבל הכישלון של גרמניה, כרגיל בטורנירים האחרונים, לא יכול להיות על שמו, כי הוא פשוט לא משחק. מנואל נוייר חתום קבע על מקום בשער הנבחרת, ולא משנה איך הוא מגיע מהמשחקים של באיירן מינכן. היו מקרים בהם היה ברור לחלוטין שטר-שטגן הוא השוער העדיף ביניהם בנקודת זמן מסוימת, אבל מונדיאל אחרי יורו אחרי מונדיאל, אחד השוערים הטובים בעולם הוא בכלל לא חלק מהמשחק, קופץ באימונים ומחמם את הספסל ברגע שהשריקה נשמעת.
3 צפייה בגלריה
שוער נבחרת גרמניה מארק אנדרה טר-שטגן
שוער נבחרת גרמניה מארק אנדרה טר-שטגן
מונדיאל אחרי יורו אחרי מונדיאל, אחד השוערים הטובים בעולם הוא בכלל לא חלק מהמשחק. טר-שטגן באימון גרמניה
(Alex Grimm/Getty Images)
אבל לפחות בחלון הנבחרות הקרוב, הבמה שלו. נוייר, כזכור, גמר את העונה כאשר שבר את הרגל בחופשת סקי אחרי המונדיאל. המאמן האנזי פליק אישר כי הפעם אין על טר-שטגן איום, והוא יהיה השוער הראשון. "העמדה הזו היא הדאגה האחרונה שלנו", אמר פליק, "יש לנו בין שלושה לחמישה שוערים מהטובים בעולם". האחרים שבסגל הם ברנד לנו, שמפגין יכולת אדירה בפולהאם, וקווין טראפ המצוין מפרנקפורט, אבל באמת שאין שאלה. אולי פליק גם מסמל עידן חדש עבור טר-שטגן: נוייר היה הבייבי של יוגי לב לאורך שנותיו כמאמן נבחרת גרמניה, ולמרות שגם פליק מחובר אל השוער הוותיק כבר שנים, הוא יודע שגרמניה זקוקה לריענון בכל העמדות אחרי גביע העולם הכושל. טר-שטגן, בינתיים, עשה את שלו כדי לשפר את סיכוייו עם מחמאות לבוס: "מגיע לפליק ב־100 אחוז להמשיך בנבחרת. הוא האיש הנכון לתפקיד".

המבט אל העתיד

אבל עם כל הכבוד למשחקי הידידות מול פרו ובלגיה, טר0שטגן מסתכל לטווח הארוך. גרמניה היא מארחת היורו הקרוב, לכן משחקי הראווה מחליפים את המוקדמות עבורה, ויש לה מעט יותר משנה כדי להתאפס על עצמה ולהגיע כפייבוריטית אמיתית לטורניר. בכל מקרה היא תסומן כפייבוריטית מכוח האינרציה – המסורת, הקהל הביתי, האיכות בסגל – אבל נראה שהטורנירים הגדולים האחרונים הרחיקו אותה מחבורת הצמרת בטופ האירופי העמוק. פליק, כאמור, נהנה מהמון אפשרויות בעמדת השוער, אבל צריך לתכנן קדימה. נוייר יהיה בן 38. הוא בקו ירידה. זו תהיה החלטה קורעת לב, אבל נראה כמעט לא הגיוני שיהיה השוער הראשון גם ביורו 2024.
3 צפייה בגלריה
שוער נבחרת גרמניה מנואל נוייר
שוער נבחרת גרמניה מנואל נוייר
גם האנזי פליק יודע: גרמניה זקוקה לרענון בעמדת השוער הראשון. מנואל נוייר
(AFP)
טר-שטגן דיבר על החלום הזה לאחרונה: "המטרה שלי היא לפתוח בהרכב באליפות אירופה. אני רוצה להיות שחקן משמעותי בנבחרת, והכל תלוי בכך שאציג יכולת גבוהה ואשכנע את המאמן". הוא גם סיפר על ההערכה שלו כלפי נוייר הפצוע, אבל כבר מדברים על שכנוע, זה פחות הצליח לו – כבר שנים ארוכות השניים מסוכסכים על רקע המאבק על מקום בנבחרת, ולא טרחו להסתיר זאת. גם אם באמת, כפי שסיפר, שלח לנוייר הודעה בה איחל לו החלמה מהירה, טר-שטגן לא ממש מחבב אותו.
אבל כל זה בעתיד – כמו חלון ההעברות, גם יורו 2024 עוד לא כאן. על הפרק – קלאסיקו רותח, בו חומה אנושית בשם טר-שטגן תנסה להפוך את האצטדיון למאושר.
פורסם לראשונה: 10:25, 19.03.23