כדורגל הוא עולם שבו הדברים מתהפכים במהירות שכמעט בלתי אפשרי לעקוב אחריה. פ.ס.ז' והכוכבים שלה הם הדוגמה המושלמת והביזארית, אבל אפשר היה לצפות לזה. כבר עשור שלם מנסה מועדון הקרקס לקנות הצלחה בכמויות כסף חולניות, ומגלה שמה שעובד נגד מונפלייה, לא מספיק נגד ריאל מדריד.
הנה תקציר האירועים: הסברה הרווחת במשך יותר משנה הייתה שקיליאן אמבאפה יעבור הקיץ לריאל מדריד, אבל הוא השתכנע להישאר אחרי שקיבל את החוזה הגדול בהיסטוריה, שגם מעניק לו סמכויות מקצועיות שונות. החתימה שלו וחילופי המאמנים עוררו מחדש את המועדון, שמתכנן עוד ניסיון השתלטות על אירופה, אבל ניימאר היה השעיר לעזאזל. בצרפת דיווחו לאורך החודשים האחרונים כי פ.ס.ז' מאסה בו, ושהמאמן החדש כריסטוף גאלטייה לא רוצה אותו. השאלות היו רק לאן ובכמה כסף.
3 צפייה בגלריה
אמבאפה וניימאר
אמבאפה וניימאר
האיש שהאלופה הייתה מוכנה לוותר עליו למרבה במחיר הוא השחקן בכושר הטוב בעולם, נכון לשבועיים הראשונים של עונת הכדורגל האירופית. ניימאר עם אמבאפה
(צילום: EPA)
והנה אנחנו אחרי סופרקאפ אחד בבלומפילד ושני מחזורים בליגה הצרפתית. אמבאפה חוטף ביקורות ארסיות בצרפת, בגלל האדישות והיכולת הנמוכה שהוא מפגין במגרש. וניימאר? האיש שהאלופה הייתה מוכנה לוותר עליו למרבה במחיר הוא השחקן בכושר הטוב בעולם, נכון לשבועיים הראשונים של עונת הכדורגל האירופית. זה ניימאר הקלאסי, כמו שתמיד היה אמור להיראות לפני הפציעות וההתחזויות - מסירות מבריקות, חדות מול השער ושמחת חיים יוצאת דופן, זאת שנראה כי הייתה שמורה רק לרגעים בהם הוא מצטרף לחברים בנבחרת ברזיל.
את מה שקרה ביפו אנחנו זוכרים היטב: ניימאר הגיע לוהט למפגש מול מחזיקת הגביע נאנט, וגנב את ההצגה אפילו מחביב הקהל לאו מסי. הוא בישל לארגנטינאי את הראשון ב־0:4, הוסיף שער נהדר ועוד פנדל בהמשך, ומשהו בו נראה נינוח ומשוחרר יותר. כאילו השמועות על מעמדו והעובדה שאמבאפה ומסי דחקו אותו הצידה, הדליקו בו משהו שהתעמעם בשנות החיים הטובים וגדושי המסיבות בפריז. תאוות כדורגל.
3 צפייה בגלריה
מרקיניוס חוגג
מרקיניוס חוגג
מפרגן לחברו הברזילאי. מרקיניוס
(צילום: EPA)

"התחלת לעשות הגנה?"

מאז הגיעו שתי חמישיות בשני מחזורים, עם יכולת עוצרת נשימה של הברזילאי. ב־0:5 בקלרמון הוא הבקיע את הראשון, ואז השתולל עם שלושה בישולים במשחק בו שלט מבחינה טכנית ומחשבתית. בשבת הצטרף ה־2:5 על מונפלייה, כאשר בבכורה העונתית מול הקהל הביתי שבע האכזבות ממנו, ניימאר היה הטוב במגרש עם צמד נוסף. חמישה שערים וארבעה בישולים בשלושה משחקים רשמיים - גם אם עדיין מדובר "רק" ביריבות צרפתיות שאינן מהדרג הגבוה - הם נתון אדיר.
אחד מחבריו הטובים בקבוצה ובנבחרת, הבלם מרקיניוס, התלהב עוד לפני המחזור הראשון: "מאז תחילת ההכנות אני רואה ניימאר נחוש, תחרותי מאוד, נהדר לראות אותו ככה". בישראל, מי שהתפעל מניימאר היה מאמן נאנט אנטואן קומבוארה, שאחרי ספרינט של הברזילאי לחלק האחורי בעקבות איבוד כדור שאל אותו: "מה, התחלת פתאום לעשות הגנה?" זו בדיוק הגישה איתה הגיע ניימאר לעונת 2022/23. האם יכול להיות שהוא סוף־סוף התבגר?
אמבאפה חוטף ביקורות ארסיות בצרפת, בגלל האדישות והיכולת הנמוכה שהוא מפגין במגרש. וניימאר? האיש שהאלופה הייתה מוכנה לוותר עליו למרבה במחיר הוא השחקן בכושר הטוב בעולם, נכון לשבועיים הראשונים של עונת הכדורגל האירופית
יכול להיות. הוא כבר בן 30. אבל מי שעדיין בתהליך התבגרות הוא אמבאפה, והניגודיות הזו בין שניהם עלולה להיות רעילה עבור פ.ס.ז', דווקא בתקופה בה היא מקבלת את הברזילאי בשיאו. אמבאפה טעון ממילא כבר זמן רב. הוא איבד ממעמדו בצרפת אחרי החטאת הפנדל הקריטית ביורו, זכה לתדמית של ילד מפונק בזכות החוזה והכתבות על דרישותיו מההנהלה, וכעת הגיע הניצחון האחרון ממנו דווקא יצא מתוסכל.
פ.ס.ז' זכתה בפנדל בדקה ה־23 - אותו אמבאפה לא הצליח להפוך לשער. כשנשרק פנדל נוסף כעבור 20 דקות ניימאר לקח את הכדור, וסירב לתת אותו לאמבאפה שרצה לבעוט שוב. הברזילאי עשה מזה 0:2, והעצבים עברו לחדר ההלבשה. בסוף המשחק, כך נטען בצרפת, השניים היו קרובים לחילופי מהלומות אחרי שאמבאפה זעם על המהלך, והשליכו חפצים זה על זה, לפני שהחברים לקבוצה הפרידו. מאוחר יותר, בתקשורת חגגו על כך שניימאר סימן לייק לשני ציוצים, שלעגו ליכולת הבעיטה של אמבאפה.
אבל זה לא נגמר בכך – אתמול המשיכו לחפור בנושא בצרפת, ודיווחו כי מתוקף הסמכויות החדשות שלו, אמבאפה היה למעשה זה שדרש להעיף את ניימאר מהקבוצה בקיץ, והברזילאי גילה על כך. הכי מכוער שאפשר.
3 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
נהנה משיתוף הפעולה עם ניימאר. מסי
(צילום: gettyimages)

השת"פ עם מסי זורם

הבעיה לא נוגעת רק לכבוד של הצרפתי, שרואה עצמו כמספר 1 במועדון, או ליחסים אישיים - ישנו גם עניין מקצועי. גאלטייה העביר את הקבוצה לשיטה חדשה, 2־1־3־4, כשמסי הוא החלוץ החופשי מאחורי שני החלוצים המרכזיים - תפקיד שנחשב הרבה יותר נוח עבורו, ובשלבים מוקדמים ניתן לראות מסי קצת אחר מאשר בשנה שעברה.
ניימאר פורח, מאחר שהיה פחות יעיל מהאגף, ומעדיף לשחק קרוב יותר למרכז הרחבה. אמבאפה, שהחמיץ את שני המשחקים הראשונים, עוד לא התאקלם בטקטיקה הזו. הוא נראה מתוסכל, בזמן ששיתוף הפעולה בין מסי לניימאר זורם. נכון, זה משהו שהזמן יכול לתקן, אבל בצרפת כבר מדברים על כך שהארגנטינאי והברזילאי מעדיפים למסור זה לזה, בעוד המגן אשרף חכימי מחפש רק את אמבאפה.
כרגע, מצב הרוח של אמבאפה לא צריך לעניין את ניימאר. הוא מוצא עצמו בעמדה מקצועית נהדרת, ורוצה להגיע בדיוק ככה למונדיאל עם הנבחרת. ברזיל נראית מוכנה יותר מאשר במונדיאלים הקודמים להציב אתגר בפני הכוחות מאירופה. הסגל שלה מאומן על ידי צ'יצ'י, שניימאר מחובר אליו בנפש, ומורכב מחבריו של הכוכב - לצד צעירים מוכשרים שמעריצים אותו. האם זו השנה בה כל האכזבות והפספוסים של ניימאר יתחלפו בתהילה אמיתית?