האם אנחנו בדרך לחידוש יוזמת הסופר-ליג? בית הדין העליון של האיחוד האירופי פסק היום (חמישי) כי אופ"א ופיפ"א פעלו בניגוד לחוק בניסיונותם למנוע את הקמת הליגה. כזכור, מדובר ביוזמה של 12 מהקבוצות הגדולות של הכדורגל האירופי, שהכריזו על הקמת המפעל לפני קצת יותר משנתיים וחצי, אך בעקבות סערה קשה ואיומים מצד אופ"א ופיפ"א, הקבוצות פרשו.
הדיון בבית הדין התקיים בעקבות עתירה של ברצלונה, ריאל מדריד ויובנטוס, כאשר האחרונה משכה השנה את שמה מהעתירה. הקבוצות האשימו את אופ"א בכך שעברו על חוקי התחרות של האיחוד האירופי, ובבית הדין אכן קיבלו את טענה זו.
1 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין
באופ"א עברו על החוק? אלכסנדר צ'פרין
(צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
"החוקים של פיפ"א ואופ"א קובעים כי כל קבוצה ושחקן מחוייבים לאישור שלהן. הניסיונות למנוע לקיים משחקנים וקבוצות ליטול חלק בתחרויות ופרויקטים כמו הסופר-ליג, אינם חוקיים. אין שום גוף שמוודא שההתנהלות של פיפ"א ואופ"א היא שקופה, אובייקטיבית, לא-מפלה או פרופורציונלית".
כאמור, באפריל 2021, אחרי שנים ארוכות של ספקולציות שונות בנושא, הודיעו רשמית 12 מועדוני ענק באירופה על הקמתה של סופר-ליג פרטית בה הם היו אמורים להתחרות במקום בליגת האלופות, ולתת פייט למסגרת של אופ"א.
הנציגות הגדולה ביותר ברשימה הייתה מהפרמייר-ליג, עם ליברפול, צ'לסי, ארסנל, טוטנהאם, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי - לצד ריאל מדריד, אתלטיקו מדריד וברצלונה הספרדיות, ויובנטוס, אינטר ומילאן האיטלקיות. אלו ה-12 שחתמו על ההסכם להקמת הליגה. הליגה החדשה הייתה אמור לכלול 20 קבוצות, 15 קבועות (בדומה ליורוליג בכדורסל), כשבכל שנה היה אמור להיערך טורניר מוקדמות ממנו יעלו קבוצות נוספות.
הרעיון הזה קרס מהר מאוד, בעיקר בעקבות מחאות נרחבות מצד אוהדי הקבוצות האנגליות, ביקורת רבה מצד כל עולם הכדורגל וגם איומים כבדים מצד אופ"א ופיפ"א. נשיא אופ"א, אלכסנדר צ'פרין, תקף בחריפות את המועדונים שהובילו את הרעיון - ברצלונה, ריאל מדריד ויובנטוס: "לא אכפת לי אם ברצלונה, ריאל מדריד ויובנטוס יעזבו את אופ"א, יש להם נשיאים חסרי יכולת".