ב-26 בינואר הדהים יורגן קלופ את עולם הכדורגל כשהודיע כי אחרי קרוב לתשע שנים כמאמן ליברפול, הוא יעזוב אותה בתום העונה. מאז, האוהדים והתקשורת באנגליה התעסקו לא מעט בשמועות לגבי זהותו של מי שייכנס לוואקום הענק שיותיר אחריו הגרמני, שזכה עם ליברפול בכל תואר גדול וביסס אותה מחדש כאחת הקבוצות המובילות בעולם.
המועמד המוביל היה צ'אבי אלונסו, המאמן המבטיח בתבל שעושה דברים מדהימים עם לברקוזן והיה סמל באנפילד במהלך קריירת המשחק המפוארת שלו. אלא שלפני כחודשיים, בניגוד לכל ההערכות, הודיע אלונסו כי הוא החליט להישאר בקבוצה הגרמנית גם בעונה הבאה. כך הפכה המשימה, למצוא מחליף לקלופ שירגש את אוהדי ליברפול, לבלתי אפשרית. ואכן, ארנה סלוט, שבראשית השבוע מונה לתפקיד, הוא ודאי אלמוני עבור לא מעט מאוהדי הקבוצה. עם זאת, יש להם סיבה טובה להיות אופטימיים לגבי ההולנדי בן ה-45.
3 צפייה בגלריה
סלוט
סלוט
הדבר הכי קרוב לדמוי קלופ שיש. סלוט
(צילום: EPA/Bart Stoutjesdijk)
קלופ מעודד את סלוט עם אוהדי ליברפול
ליברפול היא מגדלור של מודרניות. תהליך בחירת המאמן - בהובלת מנהל המחקר וויל ספירמן, בעל דוקטורט בפיזיקה מהרווארד - היה קפדני, ממוקד ובעיקר מבוסס נתונים. בניגוד לרוב המועדונים האחרים, בליברפול ניסו להבין איך למדוד מה הם רוצים מהמאמן שלהם. זו הסיבה להחתמתו המפתיעה של סלוט, שעזב את פיינורד בתום שלוש עונות מוצלחות. האמת היא שלא צריך דוקטורט בפיזיקה כדי להבין מה ליברפול ראתה בסלוט. הוא הדבר הכי קרוב לדמוי קלופ שיש. "אני אוהב את הדרך שבה הקבוצה שלו משחקת כדורגל. אם הוא הפתרון אז אני יותר משמח", אמר עליו הגרמני בעצמו בחודש שעבר.
כשקלופ הצטרף למועדון, הוא כבר היה אחד המאמנים הטובים בעולם לאחר שזכה עם דורטמונד פעמיים בבונדסליגה והוביל אותה לגמר ליגת האלופות. סלוט, מנגד, מעולם לא אימן מחוץ להולנד, ועמד על הקווים רק בשישה משחקים בליגת האלופות. בכך בערך מסתיימים המאפיינים השונים. בעידן שבו מאמנים רבים מנסים לחקות את ההצלחה של פפ גווארדיולה ומקדשים את ההחזקה בכדור, אצל סלוט, כמו אצל קלופ, המאפיין המרכזי בשיטה הוא לחץ על מובילי הכדור של היריבה. הרעיון הוא לזכות בכדור כמה שיותר קרוב לשער של הקבוצה ממול, ולאחר מכן לאיים על השער כמה שיותר מהר. בעונת 2022/23, רק בנפיקה (8.4) זכתה בכדור בשליש האחרון יותר פעמים למשחק מאשר פיינורד (7.8) מכל הקבוצות בעשר הליגות המובילות באירופה.
3 צפייה בגלריה
מאמן ליברפול יורגן קלופ
מאמן ליברפול יורגן קלופ
הותיר חלל ענק. קלופ
(Carl Recine/Reuters)
הכדורגל שמוביל סלוט הוא התקפי ומהנה, שואו לקהל. בניגוד למגמה שמובילים לאחרונה פפ ומיקל ארטטה בכל הקשור לעמדות המגינים, כשהם מעדיפים שם שחקנים שקודם כל יודעים להגן היטב ובמקרים רבים גם כאלה שהעמדה הטבעית שלהם היא בלם, סלוט מנחה את המגינים להצטרף להתקפה בתדירות גבוהה כל הניתן, מה שמתאים מאוד לצמד של ליברפול טרנט אלכסנדר-ארנולד ואנדי רוברטסון, שהם ספקי מספרים מועלים. לשחקני ההתקפה הוא מעניק יד חופשית לפעול ביצירתיות ולהמציא מהלכים חדשים על המגרש. סלוט, כמו קלופ, מאמין שהדרך הטובה ביותר לנצח בטווח הארוך היא לקחת סיכונים, גם במחיר של השארת העורף חשוף. אין לו בעיה לוותר על הכדור ולהרשות ליריבה להגיע למצבים, כל עוד הקבוצה שלו תגיע ליותר. כדורגל של להבקיע יותר מהיריבה שלך.

קריירה קצרה, הצלחה גדולה

סלוט נכנס לנעליים של איש בעל כריזמה בלתי נגמרת, וגם בהיבט הזה מסתמן כי הוא האדם הנכון למשימה. הוא נעים לתקשורת ונודע בתור אדם אופטימי שיודע ליצור סביבות עבודה חיובית, ותמיד היה אהוב מאוד בקרב שחקניו. דבר נוסף שהופך את ההתאמה שלו לליברפול לטובה היא שהמנהל הספורטיבי לשעבר של המועדון מייקל אדוארדס - שבנה את הקבוצה המוצלחת של העשור האחרון ומינה את קלופ – חזר אליו, הפעם לתפקיד המנכ"ל, והוא חיפש מישהו לתפקיד המאמן בלבד, לא לתפקיד המנג'ר שגם מחליט על מדיניות הרכש, ומדובר במבנה ניהול נפוץ בהולנד.
עד כה בקריירה האימון הקצרה שלו, ידע סלוט אך ורק הצלחות. בקיץ 2019 הוא מונה למאמנה הראשי של אלקמאר, שהימרה עליו - ופגעה בגדול. לאחר 25 מחזורים דורגה הקבוצה במקום השני, כשרק הפרש שערים הפריד בינה לבין לאיאקס המוליכה. אך אז פרצה הקורונה, והמשך הליגה בוטל. פתיחת העונה העוקבת הייתה מבטיחה לא פחות, אך בדצמבר סלוט פוטר בגלל שניהל משא ומתן עם פיינורד למרות שהיה תחת חוזה.
3 צפייה בגלריה
ארנה סלוט
ארנה סלוט
זכה העונה בגביע ובסופרקאפ. סלוט
(צילום: EPA/MAURICE VAN STEEN)
לאחר מספר חודשים בבית, הוא החל לאמן את פיינורד עם פתיחת עונת 2021/22. הוא לקח קבוצה במשבר שסיימה במקום החמישי והוביל אותה למקום השלישי ולגמר הקונפרנס-ליג. לאחר ההצלחה הוא איבד רבים מכוכבים הצעירים שנמכרו, וקיבל סגל די חדש. הציפיות לקראת עונת 2022/23 היו מתונות, אבל היא נגמרה באליפות מדהימה, הראשונה של המועדון מאז 2017. בקיץ הקודם הוא סומן על ידי טוטנהאם, אך החליט להישאר בפיינורד, כנראה שגם בגלל הרצון לשחק בליגת האלופות. הקבוצה הודחה בשלב הבתים של הצ'מפיונס, אבל עדיין חוותה עונה מוצלחת עם זכייה בסופרקאפ ובגביע ההולנדי. בליגה היא סיימה במקום השני, שש נקודות אחרי איינדהובן שהייתה אדירה וניצחה ב-29 מ-34 משחקיה בדרך לאליפות.
כמובן שההצלחה הכבירה בליגה ההולנדית לא מעידה דבר על היכולת של סלוט לבצע את קפיצת המדרגה המשמעותית מאוד לה הוא יידרש בליגה החזקה בעולם. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא אריק טן האח, שהיה אדיר באיאקס, אבל צפוי לאבד בקיץ את תפקידו במנצ'סטר יונייטד לאחר העונה הכי גרועה של הקבוצה בעידן הפרמייר-ליג. אבל ליברפול, בניגוד ליונייטד, היא קבוצה שמתנהלת בחוכמה. לכן, כאמור, אוהדיה יכולים להיות אופטימיים.
יחיד במינו: צפו במיטב של טוני קרוס
(באדיבות one)
פורסם לראשונה: 01:30, 24.05.24