עוד קיץ אקלקטי של ליגיונרים עובר עלינו. לצד שני שחקנים בליגות הגדולות ביותר – שון וייסמן בגרנדה ומנור סולומון בטוטנהאם – הישראלים התפזרו בכל העולם, עם חוזים באיחוד האמירויות, קזחסטן, בוסניה ותאילנד. הלהיט החדש הוא אזרבייג'ן: תאמינו או לא, שמונה שחקנים מהארץ ישחקו שם השנה.
אבל הדבר הייחודי באמת הוא הנציגות בליגת האלופות. מעולם לא קרה מצב בו ארבעה ישראלים שיחקו בארבע קבוצות שונות בשלב הבתים באותה עונה, פלוס מאמן, ולכו תדעו אם מכבי חיפה לא תצטרף אליהם בקרוב. כך כבשנו את הצ'מפיונס.
4 צפייה בגלריה
עומרי גלזר שוער הפועל באר-שבע
עומרי גלזר שוער הפועל באר-שבע
ייבחן בזירה האירופית. גלזר
(צילום: עוז מועלם)

הזינוק של גלזר

המהלך הראשון של ברק בכר כמאמן הכוכב האדום בלגרד היה לשחרר את שוער נבחרת קנדה מילאן בוריאן, אגדה מקומית ושחקן שהקהל העריץ. זה היה מהלך שנועד להראות את הסמכות שלו ולתת לחדר ההלבשה איתות שהדברים הולכים להשתנות, אבל המאמן הישראלי גם ידע שהוא רוצה ספציפית מישהו אחר – עומרי גלזר, אותו הכיר מצוין מליגת העל.
הזינוק של גלזר בעונה החולפת היה עצום. משוער עם סימני שאלה הוא הפך לדמות קריטית בהפועל באר־שבע, ולשוער הראשון המובהק של הנבחרת דווקא בתקופה בה נראה היה שדניאל פרץ יתחיל לקבל קרדיט בעמדה הזו. כעת, למרות שלא מן הנמנע שבכר יצרף עוד שוער בשביל התחרות, מקומו של גלזר נראה כמובטח ביותר בליגת האלופות מבין הרביעייה הישראלית.
חשוב לציין שהוא זוכה לשבחים גם בזמן שהקבוצה מפרקת כל מה שנקרה בדרכה בליגה (הוסיפה אתמול 0:4 על נפרדק). בתקשורת המקומית וביציעים מעריכים את משחק הרגל והביטחון העצמי של גלזר, שכמובן יימדד בצורה שונה לגמרי כשהמשחקים באירופה יתחילו. הרבה צפוי להשתנות, עם עומס גדול יותר על החלק האחורי וחשיבות ליציבות של גלזר בתוך המשחק וממחזור למחזור.

הכישרון של גלוך

אוסקר גלוך יהיה השחקן הישראלי עם מטען הציפיות הגדול ביותר בליגת האלופות העונה. מה שאמור לקרות הוא חיבור סוער בין התקווה של רד בול זלצבורג, שגלוך סיים את תקופת ההתאקלמות בקבוצה ויהיה שחקן משמעותי אחרי שעבר איתה לראשונה הכנה בקיץ, לבין ההרגשה של הקהל בארץ שגלוך הוא סוג של משיח, איל ברקוביץ' ויוסי בניון בחבילה אחת. לא בטוח שהוא יכול בנקודת הזמן הזו להשביע את רצונם של כולם. גלוך הוא כישרון נדיר בקנה מידה שלא גדל כאן, אבל גם ילד בן 19 שעוד לא חווה כדורגל ברמה שמחכה לו.
4 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
לא במצב אידיאלי. גלוך
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
את מה שהוא עושה בנבחרות השונות נניח לרגע בצד. מה שחשוב כרגע זה הכושר באוסטריה. בחצי העונה שלו בזלצבורג, גלוך קיבל לא מעט הזדמנויות בהרכב והיה לא רע, אבל בשלושת המשחקים הרשמיים שקיימה הקבוצה הקיץ הוא עדיין לא פתח בהרכב ושולב בכולם כמחליף.
העובדה שזלצבורג החליפה ברגע האחרון מאמן – גרהארד שטרובר מונה לפני שבוע במקום מתיאס יאייסלה שעבר במפתיע לאל־אהלי הסעודית – אינה אידיאלית בטווח הקצר, מאחר שגלוך כבר הספיק להרשים את המאמן הקודם ועכשיו מתחיל מחדש בתור צעיר שצריך להוכיח את עצמו. ההרגשה היא שהוא יהיה חייב לעלות עוד מדרגה במהירות.

התקווה של עבדה

הנה הצד השני של המטבע – בזמן שגלוך נמצא בעמדה לא נוחה עם מאמן חדש, ליאל עבדה שמח לראות את השינוי בסלטיק. הדיווחים דיברו על פיצוץ בינו לבין המנג'ר אנג'ה פוסטקוגלו, והפורטוגלי ז'וטה שיחק בקביעות על חשבון הישראלי. ההערכה הייתה כי בשלו התנאים למעבר של עבדה לפרמייר־ליג, כשהשם החם היה סאות'המפטון. הקיץ פוסטקוגלו עבר לטוטנהאם (והוחלף על ידי ברנדן רוג'רס), ז'וטה נמכר במחיר מופרז של 30 מיליון יורו לאל־איתיחאד הסעודית (שכבר מנסה להיפטר ממנו) וסאות'המפטון מתרגלת לליגה השנייה (ואין לה הרבה כסף להוציא).
4 צפייה בגלריה
ליאל עבדה שחקן סלטיק
ליאל עבדה שחקן סלטיק
בכיר ומוכח. עבדה במדי סלטיק
(צילום: רויטרס)
במחזור הפתיחה בסקוטלנד שלשום עבדה נראה טוב ב־79 הדקות שלו, וסיפק בישול לפני שיצא בגלל פציעה קלה. הוא בכיר ומוכח יותר מאופציות אחרות בכנף ימין, ואם יצליח להישאר בריא לאורך זמן, אין סיבה שזו לא תהיה עונה מעולה שלו.
אבל ישנו העניין של סלטיק בליגת האלופות. כשהיא כבר מגיעה לשלב הבתים – ולא תמיד זה מצליח במוקדמות, כך שהיא נהנית מהדירוג שהכניס אותה אוטומטית – היא סופגת לא מעט שלישיות וחמישיות, ולא מבקיעה יותר מדי. לעבדה יש סיכוי טוב מאוד להיות שחקן הרכב שם, אבל זה לא עומד להיות קל במיוחד ברגע שהשריקה תישמע.

הפריצה של למקין

המצב של סתיו למקין, שחתם הקיץ בשחטאר דונייצק האוקראינית, הוא לא משהו שאנחנו מכירים בכדורגל הישראלי: שני טורנירי גילים מוצלחים בקיץ אחד בהם בלם הוא השחקן המצטיין שלנו; שחקן הגנה שיוצא בגיל 20 למועדון פאר בליגת האלופות; תקווה אדירה של הנבחרת ממישהו שאינו קשר התקפי או קיצוני. מה אנחנו עושים עם זה?
4 צפייה בגלריה
סתיו למקין
סתיו למקין
חובת ההוכחה עליו. למקין
(צילום: Buda Mendes - FIFA/FIFA via Getty Images)
למקין היה יוצא מן הכלל בקיץ, אבל חשוב מאוד לזכור שהעונה האחרונה, בה שיחק בקביעות בהפועל ת"א, הייתה רחוקה מלהרשים. חייבים להיות זהירים מאוד לגביו, כי יש כאן חובת הוכחה לאורך זמן בקבוצת בוגרים.
על פניו, הכל מוכן כדי שלמקין יהפוך כמצופה לבלם המוביל של ישראל. הדברים שהוא עושה לפעמים על המגרש הם כאלו שהאוהדים פה חיכו עשורים כדי לראות. וכן, לפטריק ואן לוון אין בלמים מהטופ העולמי שיהיה בלתי אפשרי להזיז מההרכב. רק תהיו סבלניים. הוא נכנס למאבק רציני שיכול באופן אופטימלי לשגר אותו לקריירה מופלאה. בינתיים, הבכורה שלו הסתיימה אתמול בהופעה קצרה כמחליף בתבוסה 5:1 לטוטנהאם של מנור סולומון במשחק הכנה. ייתכן שלפחות בשלב הראשון הוא יראה הרבה ספסל.